Stránka 1 z 2

Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 11:32
od Romanlandrover
Ahojte predcasom som sa pridal a stal majitelom diskosky1300 ale nefunguje mi 12000lib. navijak pri stlaceni dialkoveho ovladaca , ale aj cez joystick , len cvaka . Myslel som si zozaciatku ze ked solenoidy cvakaju ze su v poriadku a chyba bude motor , prevodovka a pod. Motor som rozobral urobil skusku na priamo aj z prevodovkou ale cele to ide krasne na priamo bez solenoidov aj lavi aj pravy chod. Len ked to zapojim cez tie solenoidy tak len cvakaju a motor sa nepohne , nevyznam sa do toho, to to je moja prva skusennost s elek. Navijakom myslite ,ze ked solenoidy cvakaju ze by boli aj tak vadne ? Popripade nie je tam este nejaka poistka ? Alebo nieco ine co by to mohlo sposobovat? Pravdepodne sa jedna o nejaku neznackovu cinu navijak , nenasiel som ziadnu znacku len oznacenie winch 12000 lib. Dakujem za kazdu radu

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 12:37
od Tazik1992
Tak to nejdůležitější - naviják funguje, tak dobrý. Ty solenoidy můžou mít kontakty ve špatném stavu (třeba zoxidované, opálené...) a může na nich být tak velký úbytek napětí, že se prostě motor navijáku nehne. Nebo můžou být v tak hrozném stavu (utavené), že už ani nespínají. Ideální by bylo změřit napětí na vstupní a výstupní svorce solenoidu. Jestli na vstupu bude, tak minimálně pojistka je dobrá. Jestli při sepnutí solenoidu napětí na jeho výstupu klesne na pár voltů, tak je špatný kontakt. A jestli se napětí skoro nehne (tam by měl být viditelný pokles minimálně několik desetin voltu, když to bude naprázdno), tak jsou kontakty solenoidu total špatné nebo už neexistují. Nebo je něco jiného mechanického uvnitř špatně.

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 14:05
od Romanlandrover
Dakujem velmi pekne za odpoved , idem skusit to nejak pomerat , popripade ocistit a znovu zapojit kontakty ( aspon tie ku ktorym sa dostanem ...) idem skusit a snad budem mudrejsi .... dakujem

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 15:34
od MadTom
A dřív ten naviják fungoval? Už jsem potkal s navijákem, kterým měl na autě nový majitel, nefungoval mu nikdy, že prý nějaká drobnost, jediný problém byl v tom, že to bylo špatně zapojené. Ono když jsou tam víc než 2 dráty, tak vzniká nekonečné množství možností, jak to zapojit blbě. :hmm:

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 16:07
od pojir
A ma to jeden velky placaty solenoid nebo ctyri male valeckove jak ze starteru? Pokud ctyri male, tak bych misto nich spis koupil ten jeden integrovany blok.

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 17:46
od Kyanid Sodný
:grin: :grin: ted se vyprdni se na solenoidy a vědecký měření, Cvrkni plusovým kabelem přímo na + vývod vod motoru no a uvidíš jestli se motor hne, a když se bude točit ,pak se vědecky rejpej v těch solenoidech :mrgreen:

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 17:51
od Tazik1992
Kyanid Sodný píše: 18 úno 2024 17:46 Cvrkni plusovým kabelem přímo na + vývod vod motoru no a uvidíš jestli se motor hne

Musíš číct celé příspěvky :grin: On už to zkusil. A teď ho právě čeká ta "vědecká práce".....

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 20:14
od discovery1liptov
ak ti ide na priamo je to v silenoide...:)

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 22:17
od Romanlandrover
pojir píše: 18 úno 2024 16:07 A ma to jeden velky placaty solenoid nebo ctyri male valeckove jak ze starteru? Pokud ctyri male, tak bych misto nich spis koupil ten jeden integrovany blok.
Ma to take valceky solenoidy , prilozim fotku skusal som ocistit kontakty ku ktorym som sa dostal , ale len cvaka ....takto vyzeraju

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 22:21
od Romanlandrover
discovery1liptov píše: 18 úno 2024 20:14 ak ti ide na priamo je to v silenoide...:)
Aj mne sa to zda , zatial ako najrealnesia moznost ze niekde vnytri asi tych valcekov nieco nefunguje ako by malo 😀.

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 22:29
od Romanlandrover
Skusim este premerat pre istotu to som este neskusal ... a kupim novy solenoid len ja som nikde nenasie u tych valcekov nejake oznacenie kolko amperove su a na nete som nasiel ze sa predavaju solenoidy valceky ale aj tie novsie spinace ( alebo ako to nazvat , kde je to uz len taka krabicka mamiesto tych valcekov ) v roznych amperov . Kolko amperovy solenoid treba ? Je to podla taznej sili alebo podla coho zistim ? Neviete niekto....?

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 18 úno 2024 22:59
od MadTom
V parametrech navijáku je i proud, který bere. Teda u těch slušnějších. A protože jsou navijáky skoro stejné, tak porovnat s nějakým podobný.
Jinak ty solenoidy se dají v pohodě změřit.

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 19 úno 2024 00:10
od Tazik1992
Naviják na 12000liber už mívá motor 4,5kW a víc. To už je proud kolem 400A, takže solenoidy určitě aspoň na 500A. Ne-li víc pro větší spolehlivost. Ovšem je otázka kolik je tam místa....

A ještě jsi nezodpověděl tu otázku co měl MadTom - ten naviják s tím stávajícím zapojením na autě předtím fungoval ?

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 19 úno 2024 01:05
od Romanlandrover
Tazik1992 píše: 19 úno 2024 00:10 Naviják na 12000liber už mívá motor 4,5kW a víc. To už je proud kolem 400A, takže solenoidy určitě aspoň na 500A. Ne-li víc pro větší spolehlivost. Ovšem je otázka kolik je tam místa....

A ještě jsi nezodpověděl tu otázku co měl MadTom - ten naviják s tím stávajícím zapojením na autě předtím fungoval ?
Dakujem velmi pekne za odpoved ohladne prudu... ano navijak urcite fungoval predtym je to vydiet aj na opotrebeni lana uhlikov a pod . Ale pri kupe sme ho neskusali a mne doma uz potom nesiel , ale podla slov od predchadzajuceho majitela a aj podla vyditelnej deformacii , natlacenia navinu lana na valci navijak urcite predtym pracoval a navijal lano.😀 .

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 19 úno 2024 17:58
od Romanlandrover
Este som dnes skusil ci je poistka v poriadku vyzera ze by mala byt ok a na zajtra som objednal ten novsi hranaty solenoid , mal by pasovat adufam ze sa mi to podari este spravne zapojit ...aby to fungovalo cez ovladace tak uvidim .

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 19 úno 2024 19:08
od Tazik1992
Romanlandrover píše: 19 úno 2024 01:05 ale podla slov od predchadzajuceho majitela a aj podla vyditelnej deformacii , natlacenia navinu lana na valci navijak urcite predtym pracoval a navijal lano.

Víra uzdravuje :grin: No, ale Ty teď prostě musíš vycházet z toho co je.
Jen jestli tam někdo před prodejem nedělal nějakou rychlooopravu či záměnu.... Možná by jsi sem mohl dát pár fotek z různých úhlů aby bylo vidět celkově na solenoidy, kabely a svorky motoru navijáku - možná by šlo něco vypozorovat.

A propo, nemá tam náhodou udělaný ještě nějaký extra mechanický vypínač na silový přívod k navijáku ?

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 19 úno 2024 20:17
od Kyanid Sodný
Romanlandrover píše: 19 úno 2024 01:05
Tazik1992 píše: 19 úno 2024 00:10 Naviják na 12000liber už mívá motor 4,5kW a víc. To už je proud kolem 400A, takže solenoidy určitě aspoň na 500A. Ne-li víc pro větší spolehlivost. Ovšem je otázka kolik je tam místa....

A ještě jsi nezodpověděl tu otázku co měl MadTom - ten naviják s tím stávajícím zapojením na autě předtím fungoval ?
Dakujem velmi pekne za odpoved ohladne prudu... ano navijak urcite fungoval predtym je to vydiet aj na opotrebeni lana uhlikov a pod . Ale pri kupe sme ho neskusali a mne doma uz potom nesiel , ale podla slov od predchadzajuceho majitela a aj podla vyditelnej deformacii , natlacenia navinu lana na valci navijak urcite predtym pracoval a navijal lano.😀 .
No vono když se hodně navijákuje a ještě pod velkou zátěží a ještě napřímo :!: ,( tedy bez kladky ) tak není divu že ty kontakty v těch solenoidech budou upálený . -prostě jednoho krásnýho dne tam už nebudou :mrgreen: a to je celej problém

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 19 úno 2024 23:52
od VencaZE
Pravděpodobně asi takhle nějak to má být zapojené.

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 20 úno 2024 08:00
od pojir
To je setup se ctyrma jednodussima solenoidama. Soucasny stav je tohle:
s-l1200.jpg
s-l1200.jpg (61.73 KiB) Zobrazeno 12670 x

Re: Chyba navijaku .

Napsal: 20 úno 2024 08:27
od MadTom
VencaZE píše: 19 úno 2024 23:52 Pravděpodobně asi takhle nějak to má být zapojené.
Obrázek hezký, ale chybí v něm jedno podstatné - připojení kostry (mínus pólu baterky) jak na vlastní motor navijáku, tak na jednotlivé solenoidy.
Často je v tom problém, protože kostra braná někde z montážních šroubů navijáku není správně - kupodivu to může být celkem slušně izolované, a pokud už je tam drát, tak bývá schovaný zespodu motoru, takže na něj není vidět.

K zapojení obecně - většina navijáků má sériový motor - 2 vývody jsou od uhlíků, tedy pro rotor, dva od cívek na statoru (jeden je kostra). Je potřeba vždy zapojit + na jeden vývod uhlíků a druhý zapojit na volný vývod cívky statoru. Změna směru otáčení se dělá prohozením vývodů k uhlíkům.