Myslíte, že je Freelander 4x4

Freelander I, II

Moderátor: Safraporte

Zpráva
Autor
X-Chaos
Příspěvky: 12
Registrován: 05 kvě 2009 13:28
tel.: 602110615
auto: Freelander
Bydliště: Nedvězí, Dubá

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#21 Příspěvek od X-Chaos » 01 led 2014 10:07

Rover píše:Sice Free jsem nikdy neměl a asi nikdy mít nebudu, ale ten rozbor jsem si opravdu se zájmem přečetl, fakt zajímavý, takže díky z badatelskou práci...

Měl jsem kdysi v 2001 služebního Passata 2.8V6 4 Motion kde měl být ne Haldex, ale Thorsen a nikdo mi nikdy nebyl schopen vysvětlit jak to funguje...
Konečně jeden z příspěvků, který ukazuje na mozek v hlavě :grin:, takhle se podle mého dá něco dozvědět.

Pokud byl v Passatu Thorsen, znamená to, že se opravdu jednalo o plnohodnotnou (FulTime) čtyřkolku. Thorsen je prostě jeden z typů plnokrevnáho diferenciálu, kde máš pouze místo planetových kol se kuželovým ozubením, použitá kola s ozubením šikmým.

Haldex - je v podstatě elektromechanická, nebo elektro-hydraulicko-mechanická spojka, která se uvede do činnosti, když elektronika vyhodnotí větší prokluz kol, než odpovídá běžným hodnotám (např. při zatáčení).
Haldexů je spousta generací. Od těch nejstarších, který vlasně pouze připínal zadní nápravu (docela dost to cvakalo a bylo to znát i na změně chování auta), až po nejnovější generace, ktrý na základě rozdílů rychlostí kol, natočení volantu, rychlosti a kdoví čeho ještě plynule zvyšuje tlak na lamely tím je schopný měnit meze prokluzu a tím poměr záběru předek:zadek.

Haldex je levnější, než provedení s diferencálem a omezuje množství (váhu) rotujících hmot v automobilu
Jistěže jsou i jiná a lepší auta, ale žádné z nich prostě není LR.

X-Chaos
Příspěvky: 12
Registrován: 05 kvě 2009 13:28
tel.: 602110615
auto: Freelander
Bydliště: Nedvězí, Dubá

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#22 Příspěvek od X-Chaos » 01 led 2014 10:24

masar píše:Torsen je pěkně pochopitelný tady na tom videu: http://www.youtube.com/watch?v=vS6FXZSx8aA nevýhoda je, že nefunguje při vykřížení.
Torsen pokud použiješ na nápravě funguje (musí) jako každý jiný 50:50 jestli se odlehčené kolo protáčí a zatížené stojí, určuje svornost diferenciálu - čehož konstrukčně lze dosáhnout mnoha způsoby.

Pokud jsi měl na mysli Torsen jako mezinápravu, tak tam je to vyší dívčí, protože lze navrhnout a vyrobit takový, který má jiné rozložení poměru sil než 50:50. Pochopitelně zase můžu nějak zajistit svornost diferenciálu.
Ten Torsen s rozdílným poměrem má myslím třeba třeba Audina Q7
A takový Lexus 470 ho má taky a ještě ho umí mechanicky uzamknout.

Pokud vykřížíš jakékoliv auto 4x4 a to nebude mít uzávěrky, tak se ani nehneš, pokud budeš mít mezináprovový dif bez uzávěrky, tak ani nemusíš vykřížit nápravy. Tenhle stav ošulíš levně třeba systémem TC a vyřešíš draze mechanickýma uzávěrkama diferenciálů. Pak to ještě můžeš pořešit elegantně a draze, že to všechno zkombinuješ a přidáš LSD.
Tak je třeba u Range Rovera (některých) - má tři diferenciály, přičemž mezinápravový je s omezenou svorností, kde svornost zajišťuje lamelová spojka (provedením podobná VCU na Frééčku, ale umístěná někde úplně jinde, otevřená a plavoucí v oleji) do toho kecá TC a pravověrní (bohatí, nebo nadšení) mají namontovanou nechanickou uzávěrku zadního difu, nejčastěji ARB ovládané vzduchem. No a pak jsou tady ti nejtvdršího zrna, kteří mají tu uzávěrku i na předním difu a povyšují tím auto nad traktor :grin:
Pokud by někdo stál o obrázek, tak mám jednoho RR v dílně a budu zrovna mezinápravovku rozebírat :wink:
Jistěže jsou i jiná a lepší auta, ale žádné z nich prostě není LR.

Uživatelský avatar
tagr
Příspěvky: 2254
Registrován: 18 lis 2009 06:49
auto: Freelander 2004
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#23 Příspěvek od tagr » 06 led 2014 22:27

Ahoj, tak jsem na tohle vlákno narazil až teď . X-Chaos hezky jsi to tady popsal a máš pravdu ,že 100% 4x4 je jen s mechanikou, nebo kombinací jak jsi uváděl na příkladu renge. Vzhledem k tomu jaké kde na celém soustrojí pohybu vznikají odpory a ztráty je to v praxi tak , že 100% na předek ve free nejedeš nikdy a pak to v nelaboratorních podmínkách je 4x4 s proměnlivým poměrem záběru předku a zadku. Takže opravdu stačí odpojit přední kardan a pak jedeš na předek určitě, ale vozidlo má jiné jízdní vlastnosti a také jinou spotřebu. Schválně jsem dal vše nové a po 2000km jsem kardan na 1000 km vyndal a potvrdilo se mě to. Proto tedy budu mít mechanicky odpojitelný zadek ještě před visco a nějaký ten litr při stálé jízdě po dálnicích ušetřím,ale přijde-li voda na silnici, sjedu-li z dálnice,nebo potáhnu-li vozík vždy nechám vše ,,4x4" jinak oddělám přední náhon během pár tisíc km o horších jízdních vlastnostech v zatáčkách a kopcích nemluvě. Pokud se pletu a prak. zkušenost nebyla správně postavena, rád se nechám poučit.
Učím se a snažím se dostat ,,DRÁČKA" dál tak FREE A VŠEM ostatním LAND ROVERŮM šťasné ježdění. 6x6 je sen ,ale i ty se někdy splní.

Uživatelský avatar
Zizal
Příspěvky: 336
Registrován: 04 srp 2013 19:39
auto: Freelander TD4
Bydliště: Havirov

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#24 Příspěvek od Zizal » 08 led 2014 19:46

Mel jsem syncro od VW a bylo to v dobe nadseni pro kazdou upravu. Nakonec jsem to rad vratil do fabrickeho stavu. Jedina uprava co stala za to bylo prodlouzeni 5-ky, takze auto min tocilo na dalnici a min zralo. V melo vyhodu volnobezky v zadu, ktera tam je od vyroby. Kdyz uz to pastit na Freecko tak zkusit jak moc se lisi zadni diferak VW a LR. Tyhle pokusy me nakonec staly zadni diferak, visko spojku a loziska kardanu. Od odborniku jsem si vyslechl prednasku o vyvazeni rotujcich casti a jejich uchyceni s volnym a pevnym koncem a vratil jsem se k origu. Pro me je na aute s visko spojkou prave nadherna ta plynulost a nenarocnost na obsluhu. Jestli to pak vubec prinese usporu, jak budes zadek vypinat jen v lete a na dalnici.
Reseni ve vedlejsim prispevku, kde je navareny kus ingotu na visko, prime zuby, bez nabehu, nebo synchronizace. Tam asi budou loziska rvat bolesti z vibraci a zapinani a vypinani taky bude dobrodruzstvi...

Uživatelský avatar
tagr
Příspěvky: 2254
Registrován: 18 lis 2009 06:49
auto: Freelander 2004
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#25 Příspěvek od tagr » 11 led 2014 20:39

Ahoj, jednoduše, ovládání odpojení bude uděláno přesuvníkem na výstupu hřídele z IRD, kam se montuje kardan.bude to celé ,,jen prodloužený současný výstup( původní hřídel zůstane a bud k ní dodělán nový ,,domeček" právě s přesuvníkem. Tím se celý kardan o něco zkrátí a IRD bude přes silemblok ještě na jednom místě přichycena ke karoserii. Zapnutí či vypnutí se bude dělat za klidu buď elektromechanicky, nebo jen táhlem vyvedeným do kabiny vedle ruční brzdy.
Učím se a snažím se dostat ,,DRÁČKA" dál tak FREE A VŠEM ostatním LAND ROVERŮM šťasné ježdění. 6x6 je sen ,ale i ty se někdy splní.

Uživatelský avatar
masar
Příspěvky: 2765
Registrován: 14 bře 2010 21:49
tel.: 773968639
auto: D2 Td5
Bydliště: Děčín

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#26 Příspěvek od masar » 11 led 2014 22:39

X-Chaos píše:
masar píše:Torsen je pěkně pochopitelný tady na tom videu: http://www.youtube.com/watch?v=vS6FXZSx8aA nevýhoda je, že nefunguje při vykřížení.
Torsen pokud použiješ na nápravě funguje (musí) jako každý jiný 50:50 jestli se odlehčené kolo protáčí a zatížené stojí, určuje svornost diferenciálu - čehož konstrukčně lze dosáhnout mnoha způsoby.

Pokud jsi měl na mysli Torsen jako mezinápravu, tak tam je to vyší dívčí, protože lze navrhnout a vyrobit takový, který má jiné rozložení poměru sil než 50:50. Pochopitelně zase můžu nějak zajistit svornost diferenciálu.
Ten Torsen s rozdílným poměrem má myslím třeba třeba Audina Q7
A takový Lexus 470 ho má taky a ještě ho umí mechanicky uzamknout.

Pokud vykřížíš jakékoliv auto 4x4 a to nebude mít uzávěrky, tak se ani nehneš, pokud budeš mít mezináprovový dif bez uzávěrky, tak ani nemusíš vykřížit nápravy. Tenhle stav ošulíš levně třeba systémem TC a vyřešíš draze mechanickýma uzávěrkama diferenciálů. Pak to ještě můžeš pořešit elegantně a draze, že to všechno zkombinuješ a přidáš LSD.
Tak je třeba u Range Rovera (některých) - má tři diferenciály, přičemž mezinápravový je s omezenou svorností, kde svornost zajišťuje lamelová spojka (provedením podobná VCU na Frééčku, ale umístěná někde úplně jinde, otevřená a plavoucí v oleji) do toho kecá TC a pravověrní (bohatí, nebo nadšení) mají namontovanou nechanickou uzávěrku zadního difu, nejčastěji ARB ovládané vzduchem. No a pak jsou tady ti nejtvdršího zrna, kteří mají tu uzávěrku i na předním difu a povyšují tím auto nad traktor :grin:
Pokud by někdo stál o obrázek, tak mám jednoho RR v dílně a budu zrovna mezinápravovku rozebírat :wink:
Myslel jsem - "nefunguje" ve smyslu toho, co v danou chvíli chci... pohnout se dopředu :mrgreen: , prostě to odlehčený kolo nevytváří žádný moment, který by mohl Torsen přenést.
Land Rover Discovery 2 Td5

HonzaF
Příspěvky: 68
Registrován: 24 črc 2013 18:43

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#27 Příspěvek od HonzaF » 12 led 2014 08:43

Šmarjápano :Sorry: , přátelé - vy máte starosti... Jestli je to podle některých členů fóra čtyřkola nebo ne mi je v celku jedno, hlavně, že mě to vytáhne z toho bílýho sajrajtu v zimě a doveze zpět k mamince do tepla za pec :grin: . Ale jedno se musí nechat, moc jsem se pobavil při čtení předchozích příspěvků.

Odpovědět