Myslíte, že je Freelander 4x4

Freelander I, II

Moderátor: Safraporte

Zpráva
Autor
X-Chaos
Příspěvky: 12
Registrován: 05 kvě 2009 13:28
tel.: 602110615
auto: Freelander
Bydliště: Nedvězí, Dubá

Myslíte, že je Freelander 4x4

#1 Příspěvek od X-Chaos » 30 pro 2013 11:51

Původně jsem napsal krátký textík jako odpověď na to, jestli odpojovat zadek extra spojkou, nebo ne. Protože jsem našel v manuálech všechny převodové poměry, tak jsem si nakonec řekl, že by to mohlo posloužit i ostatním.

Předesílám však, že to co zde budu tvrdit vyplývá pouze z toho jaké informace jsem získal a jak jsem to celé pochopil, může se stát, že něco jsem pochopil špatně. K mechanickému uspořádání, které tady trošku rozeberu by asi nejvíc řekl Karel Sláma, protože už to sám několikrát rozebral a navíc mu hlava technicky dobře funguje.

Tvrdím že ten, kdo tvrdí že Freelander je 4x4 se stálým náhonem všech kol, nemá tak úplně pravdu.
Dovolím si to vzít poněkud zeširoka, někde tady na fóru jsem četl povídání o tom v jakém poměru je rozložený kroutící moment mezi přední a zadní nápravu a taky o tom, jak se ve VCU ohřeje olej a ta pak začne zabírat. Obojí je podle mého blbost.

Převodovka ve Freelanderu, ať již automatická (JATCO), nebo manuální je vlastně stejné koncepce jako u automobilů, které mají náhon na přední kola, s tím nepatrným (!!!) rozdílem, že ve svých útrobách neobsahuje diferenciál. Diferenciál pro přední kola se přestěhoval do IRD. Schéma pohonu je následující: vnější dutá hřídel přenáší kroutící moment z převodovky do IRD, tato hřídel pohání přes převod 0.828:1 vloženou hřídel, která dále přes převod 1:1,762 pohání diferenciál předních kol a přes kuželové soukolí 1:0.553 kardanku k VCU. Převod zadního diferenciálu je 1:3.21. Pokud to dobře počítám je poměr otáček na VCU 1.0074 krát rychlejší směrem od zadní nápravy než od IRD.
(převodové poměry by měly být pro 1.8 benzín r.v. 1998)
Za předpokladu, že jedete po rovině za plné adheze, probíhá pohon auta následovně:
Veškerá trakce je zajišťována výhradně přední nápravou. Zadní náprava roztáčí přes zadní diferenciál zadní stranu VCU na 1,0074 násobek otáček přední poloviny VCU, tím dochází k tomu, že mírným třením vnitřku VCU se orientují molekuly viskozního gelu jedním směrem. Pokud dojde k prokluzu předních kol, zvýší se rychlost otáčení přední poloviny VCU a molekuly gelu slepí lamely a způsobí "uzavření" VCU.

Takže z toho vyplývá, že v případě Freelandera se vlasně nejedná za normálního provozu o 4x4, takže mluvit o rozložení kroutícího momentu na jednotlivé nápravy je vlastně blbost, protože za normálního provozu zajišťuje cca 100% trakce přední náprava, když se dostanu předníma kolama na led a zadní jsou na suchu, tak zajistí cca 100% trakce zadní náprava, když budu na ledu všema 4, tak pak se bude ta trakce blížit zhruba 50:50. :grin: Všimněte si že píšu o rozdělení trakce, protože rozdělení kroutícího momentu je daleko složitější úvaha závislá na stavu VCU, míře adheze a zatížení náprav, ojetí pneu atd..

Myšlenka gelu ve VCU, který se zahřeje mi proto připadá jako blbost, už jenom proto, že kdyby to tak fungovalo, tak by VCU musela mít za normálu stále stejnou teplotu, schopnost se ohřát běkem zlomku sekundy atd....

Když VCU nefunguje, tak dochází k tomu, že se směrem od zadní nápravy snažím roztočit IRD na 1.0074 násobek otáček nápravy přední. Tento poměr bude pochopitelně ještě větší v zatáčce, kdy díky rozdílným obvodovým rychlostem kol, bude rozdíl v rychlostech otáčení na jednotlivých nápravách vyrovnán diferenciály, ale výsledné otáčky diferenciálu budou ještě v horším poměru a něco v případě nefunkční VCU musí dříve nebo později rupnout.
Ještě jedna úvaha, pokud je VCU zatuhlá, tak ten drobný nepoměr se časem dorovná tím, že se sjedou kola tak, aby na VCU nebyl rozdíl otáček. Průšvih nastane podle mého, když přehodím předek za zadek, pak bych logicky očekával, že něco rupne.

Ještě k poměrům otáček u zdravé VCU a všech kolech stejně sjetých: Jedu 120km/h při obvodu kola 2m to znamená, že při jízdě na úplné ideální rovině se každé kolo otočí 60000 za hodinu, čili 1000 za minutu. Při převodových poměrech v IRD a zadním diferenciálu to bude následující - Poloosa předních kol se točí 1000 ot./min vložený hřídel pak tedy má 1762ot./min a kardanka za IRD 3186ot./min. Zadní kola 1000 ot./min otáčky zadní kardanky 3210 ot./min. To znamená, že když lamely ve VCU připojené k přednímu kardanu udělají jednu otáčku, tak lamely poháněné od zadního kardanu se otočí o 1,0075 otáčky.

Doufám, že je to správně. Pokud někdo ví víc, tak se rád přiučím
Naposledy upravil(a) X-Chaos dne 01 led 2014 11:57, celkem upraveno 1 x.
Jistěže jsou i jiná a lepší auta, ale žádné z nich prostě není LR.

Uživatelský avatar
Zizal
Příspěvky: 336
Registrován: 04 srp 2013 19:39
auto: Freelander TD4
Bydliště: Havirov

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#2 Příspěvek od Zizal » 30 pro 2013 13:04

Hmm a co jako? Freecko asi bude 4x4 kdyz ma pohanene vsecky kola... Jak bys pak chtel popsat princip Haldexu - to je 4xjak kdy?
Sorry ale resis nesmysl - auto je postavene s nejakym resenim mezinapravoveho diferencialu - tady visko spojka. Ta ma konkretni vlastnosti a nastaveni z fabriky. Pokud se ti to nelibi vyber si jiny system - na trhu je jich dost. Visko je full time 4x4 s promenym pomerem prenosu sily mezi napravama.

X-Chaos
Příspěvky: 12
Registrován: 05 kvě 2009 13:28
tel.: 602110615
auto: Freelander
Bydliště: Nedvězí, Dubá

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#3 Příspěvek od X-Chaos » 30 pro 2013 17:23

Zizal píše:Hmm a co jako? Freecko asi bude 4x4 kdyz ma pohanene vsecky kola... Jak bys pak chtel popsat princip Haldexu - to je 4xjak kdy?
Sorry ale resis nesmysl - auto je postavene s nejakym resenim mezinapravoveho diferencialu - tady visko spojka. Ta ma konkretni vlastnosti a nastaveni z fabriky. Pokud se ti to nelibi vyber si jiny system - na trhu je jich dost. Visko je full time 4x4 s promenym pomerem prenosu sily mezi napravama.
No nejsem si jistý, zdalis pochopil, co jsem řešil :wink: . Celé jsem se snažil to popsat, proto, že jsem tady na fóru objevil úvahy o nahrazení (doplnění) VCU mechanickou spojkou. A taky debaty ohledně životnosti a co VCU ubližuje, domníval jsem se proto, že když budu znát princip, snadno pak pochopím i zbytek. Ke Tvé radě, LR a Free je moje srdeční záležitost, takže u něj určitě zůstanu. Spíš jsem tímto reagoval na spoustu (dle mého) nesmyslů, které jsem se tady fóru dočetl. Pokud Tobě se zdá informace nepodstatná, máš na to pochopitelně nárok, ale já myslím, že někomu by to mohlo třeba i posloužit, třeba aby věděl jak funguje VCU v kontextu celého pohonu :grin: a visco právě jak píšu rozhodně není full time 4x4, přesto, se ale jedná o pěkné technické řešení, jak očůrat 4x4, které možná zaujme principem i někoho dalšího
Jistěže jsou i jiná a lepší auta, ale žádné z nich prostě není LR.

Safraporte
Příspěvky: 1341
Registrován: 03 zář 2009 12:01
tel.: 739634575
auto: noLR
Bydliště: jak to jde, tak na rybách

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#4 Příspěvek od Safraporte » 30 pro 2013 20:00

to X-Chaos - za mě máš palec nahoru :grin:

Uživatelský avatar
zalab
Příspěvky: 125
Registrován: 30 lis 2010 19:43
tel.: 0907813134
auto: Freelander 1999
Bydliště: Dolná Ves

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#5 Příspěvek od zalab » 30 pro 2013 20:46

Ano myslím si že LR free,je auto s pohonom 4x4 a funguje tak ako ho skonštruovali a inak nebude
Takýto typ gelovej viskospojky maju aj iné vozidlá,a tiež to funguje len tak ako to vymysleli
Su to :Renault sx 4,espase,subaru justy,suzuki ignis,vw transportér,suzuki swift,baleno,peugeot partner atd
No a potom je dalšia kategoria vozidiel,ktoré maju tento typ VCU ako samosvor difu,spravidla medzinápravového,a tých je tiež hromada

Ak to niekomu pomôže :grin:
http://www.renova.edb.sk" onclick="window.open(this.href);return false;

X-Chaos
Příspěvky: 12
Registrován: 05 kvě 2009 13:28
tel.: 602110615
auto: Freelander
Bydliště: Nedvězí, Dubá

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#6 Příspěvek od X-Chaos » 31 pro 2013 02:05

zalab píše:Ano myslím si že LR free,je auto s pohonom 4x4 a funguje tak ako ho skonštruovali a inak nebude
Takýto typ gelovej viskospojky maju aj iné vozidlá,a tiež to funguje len tak ako to vymysleli
Su to :Renault sx 4,espase,subaru justy,suzuki ignis,vw transportér,suzuki swift,baleno,peugeot partner atd
No a potom je dalšia kategoria vozidiel,ktoré maju tento typ VCU ako samosvor difu,spravidla medzinápravového,a tých je tiež hromada

Ak to niekomu pomôže :grin:
Máš pravdu 4x4 je všude napsáno a když to nastartuješ na zvedáku opravdu se všechna 4 kola chtějí točit, nevedu tady ostatně intelektuální potyčku s konstrukčím oddělením LR. Celý příspěvek jsem původně napsal jako reakci na úvahy na jiném vlákně, kde se debatovalo o náhradě nebo doplnění VCU. Napsal jsem to hlavně proto, že spousta lidí tady na fóru je hloubavá a kolem IRD a VCU se točí dost debat, když budeme vědět jak to funguje, dojde nám pak lépe, která ulička je slepá a která stojí za průchod. Pokud to už všechno dávno víš, nezbývá mi nic jiného, než ti hluboce závidět, protože já si to spočítal teprve předevčírem. Nicméně o to větší toleranci bych pak od Tebe čekal k nám prostším a pomalejším :grin:
Jistěže jsou i jiná a lepší auta, ale žádné z nich prostě není LR.

Uživatelský avatar
will.26
Příspěvky: 1669
Registrován: 21 dub 2009 15:18

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#7 Příspěvek od will.26 » 31 pro 2013 05:33

a nechceš si najít raděj ženskou? to je jako řešit proč někomu smrdí nohy,pokud nedodržuje hygienu a nemění si ponožky tak prostě smrdět budou ! sory ale musel jsem

X-Chaos
Příspěvky: 12
Registrován: 05 kvě 2009 13:28
tel.: 602110615
auto: Freelander
Bydliště: Nedvězí, Dubá

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#8 Příspěvek od X-Chaos » 31 pro 2013 08:35

will.26 píše:a nechceš si najít raděj ženskou? to je jako řešit proč někomu smrdí nohy,pokud nedodržuje hygienu a nemění si ponožky tak prostě smrdět budou ! sory ale musel jsem
Hmm .... :Sorry: pak tedy sorry za obtěžování
Jistěže jsou i jiná a lepší auta, ale žádné z nich prostě není LR.

Uživatelský avatar
bacyll
Příspěvky: 324
Registrován: 22 srp 2009 17:57
tel.: 737336028
Bydliště: Klatovy

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#9 Příspěvek od bacyll » 31 pro 2013 09:00

co to je za reakce? :angry :hmm:
Jak může někomu vadit takovej rozbor věci... Nebo se něčí ego nechalo vyprovokovat názvem vlákna :clap

Uživatelský avatar
will.26
Příspěvky: 1669
Registrován: 21 dub 2009 15:18

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#10 Příspěvek od will.26 » 31 pro 2013 10:40

na uvod mám taky fryčko a jsem spokojený takže ego vyprovokováno není ,sory asi jsem se vyjadřil hrubě ale k čemu je tak osáhlý rozbor? pokud člověk není automechanik nebo aspoň hodně zručný tak je mu to trochu k ničemu že do detailu chápe jak co pracuje ,protože s tím stejně bude muset zajet do servisu a to probirání jak funguje visko je tu toho tolik že už to frečkaři musejí znát zpaměti
x-chaos ale stejně tě obdivuji že sis dal s tím tolik práce

Uživatelský avatar
dandee
Příspěvky: 462
Registrován: 03 lis 2010 12:28
auto: Free 1.8 benz 1999

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#11 Příspěvek od dandee » 31 pro 2013 11:35

Sorry,ale nadavat niekomu za to,ze sa pozrel na vec trochu zblizka a zo svojho pohladu je dost ,mierne povedane,nesportove. Ked sa ti to nechce citat,tak to necitaj,vynechaj.To ako keby som ja nadaval na autorov knih,ktore ma nezaujimaju a su tam popisane kraviny a vobec ich nemienim citat. Tak ich ignorujem. Nemusim na kazdeho z nich hned nabrizgat . Ja som tiez nadsencom LR a vobec nechapem,ako VISCO funguje a ani ma to nezaujima,hlavne ked to slape ako ma. Kopa mudrych hlav sa tymto zazrakom v pociatkoch vzniku zaoberalo,takze nie je potrebne si trapit svoje zavity,ale nekazte druhemu radost , ked chce iba prejavit nazor na vec a dokonca takym podrobnym elaboratom.Vsetka čest.
LR Freelander 1,8 , Fiat Ducato obytne auto , Suzuki Samuraj 1,3 , Mercedes C 180 sport coupe kompresor .

dava
Příspěvky: 799
Registrován: 30 bře 2013 09:05
auto: DII Td5 v origoši

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#12 Příspěvek od dava » 31 pro 2013 13:09

:clap Jasná věc, forum na kterým se nerozebíraj podobný věci je nudné. Bohužel je s dnes mezi lidma stále míň těch , co se vůbec dokážou zamyslet nad technikou .

Možná už dnes ten názor nefrčí, když se rozhlížím, ale osobně si myslím, že abych mohl něco opravdu plně a efektivně využít, potřebuji znát funkci toho zařízení, slabá a silná místa systému, alternativní možnosti použití...
Taky technická znalost pomáhá vyhnout se poruchám, odhadovat líp kde jsou hranice, co ta věc vydrží a co už radši ne
No road? No problem...
LR užívej s klidem a rozvahou Angličana, jinak tě dostane do blázince

Uživatelský avatar
bacyll
Příspěvky: 324
Registrován: 22 srp 2009 17:57
tel.: 737336028
Bydliště: Klatovy

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#13 Příspěvek od bacyll » 31 pro 2013 14:14

Máš pravdu. Dneska se o principu fungování (nejen) věcí moc nepřemýšlí. :tmi To jsou informace navíc, které jenom zasíraj mozek a ten je přeci hlavně o :party :party :party :puke :party :party :puke :party :puke :puke :sweat :sweat :party :party :party :party

Buďte dobří :angel

Uživatelský avatar
masar
Příspěvky: 2765
Registrován: 14 bře 2010 21:49
tel.: 773968639
auto: D2 Td5
Bydliště: Děčín

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#14 Příspěvek od masar » 31 pro 2013 14:51

dava píše::clap Jasná věc, forum na kterým se nerozebíraj podobný věci je nudné. Bohužel je s dnes mezi lidma stále míň těch , co se vůbec dokážou zamyslet nad technikou .

Možná už dnes ten názor nefrčí, když se rozhlížím, ale osobně si myslím, že abych mohl něco opravdu plně a efektivně využít, potřebuji znát funkci toho zařízení, slabá a silná místa systému, alternativní možnosti použití...
Taky technická znalost pomáhá vyhnout se poruchám, odhadovat líp kde jsou hranice, co ta věc vydrží a co už radši ne
Souhlas :yes , jsem na tom podobně, ale okolo sebe vidím více méně to co píšeš - technika a to jak funguje už nikoho moc nezajímá.

Jinak za práci sepsat příspěvek taky :yes
Land Rover Discovery 2 Td5

Uživatelský avatar
bacyll
Příspěvky: 324
Registrován: 22 srp 2009 17:57
tel.: 737336028
Bydliště: Klatovy

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#15 Příspěvek od bacyll » 31 pro 2013 15:13

Má to ale i svá pozitiva. Tím, že lidi techniku neřeší a porouchané raději vyhodí a koupí nové, můžeš snadno a bez :cash přijít k různým pěkným věcem...
Onehdá jsem si třeba přinesl jeden 'nefunkční' presovač na kávu a on se po chvíli péče začal opět odměňovat výborným kafem... Prostě tam kde je zbytečný :cash nebo nefunguje :idea: je to všechno rychlejší... :moon

Jáužsidu :drink

Uživatelský avatar
Zizal
Příspěvky: 336
Registrován: 04 srp 2013 19:39
auto: Freelander TD4
Bydliště: Havirov

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#16 Příspěvek od Zizal » 31 pro 2013 16:31

Spis je skoda ze kdyz si s tim dal dost prace, tak dosel k ne uplne presnemu vysledku. Rozdil v prevodu vepredu a vzadu je prave proto aby visko castecne zabiralo furt. Ono je to poznat i na chovani auta protoze jede jak 4kola a neni citit prirazovani zadku (kdo zazil prirazeni zadku u prvni generace Haldexu v zatacce vi ze tu je rozdil). Taky to pomaha odstranovat razy v pohonnem systemu, ktery diky tomu vic vydrzi (nebo muze byt mene robustni a levnejsi na vyrobu). Visko neni sepnuta/vypnuta - ma nejaky prenos i prokluz - nemely by nastavat situace kdy je pohaneny jen predek, nebo kdy je rozdeleni presne 50:50 (visko z principu neumi odpojit predek respektive prenest dopredu min nez dozadu). To vsecko funguje dokud je napln viska OK, jak se prekroci jeji zivotnost zacne prenaset bud moc nebo malo a je problem. Kdyz uz chces resit nejaky upgrade viska je dobre kouknout jak si s tim poradili u VW (s viskospojkou maji vic zkusenosti nez LR - pouzivaji ji od T2 do T4). Na forech kolem syncer se to celkem resi, ale pro bezne pouziti je levnejsi a praktictejsi menit napln viska a jednou za zivot repasovat loziska. System odpojovani viska se prodava v USA, ale moc se nerozsiril - cena je nesmysl a uplne to nuluje vyhody trvale 4x4 bez nutnosti neco spinat kdyz jsi v maleru a rotujci hmota na kardanu se zvetsi = snizi se zivotnost lozisek... VW ma i par zajimavych vychytavek jako volnobezku v zadnim diferaku, uzaverku zadniho difu a tak. Syncro jsem mel - byl to super stroj, ktery dokazal neskutecne veci. Kdyz jsm ho nahrazoval tak necim podobnym - LR ho doplnili o kontrolu trakce a klimu, takze asi jasna volba.

X-Chaos
Příspěvky: 12
Registrován: 05 kvě 2009 13:28
tel.: 602110615
auto: Freelander
Bydliště: Nedvězí, Dubá

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#17 Příspěvek od X-Chaos » 31 pro 2013 20:06

2 Zizal - asi nečteš dobře, nebo špatně píšu. Moje povídání je právě o tom, že strkat tam navíc mechanickou spojku je zbytečné. Hledal jsem na tvůj popud nějakou informaci, která by potvrdila, jestli plkám, nebo ne. Našel jsem Ti něco sice ne v mateřštině, ale je to dost podobné tomu co jsem psal já.
http://tiborjavor.blog.sme.sk/c/207493/ ... Rover.html

Ostatním převážně děkuji, protože i já si myslím, že když je tu forum o Freečku, tak bych tam čekal trošku jiné informace, než typu "když dole něco bouchá - jeďte do servisu".
Jistěže jsou i jiná a lepší auta, ale žádné z nich prostě není LR.

Safraporte
Příspěvky: 1341
Registrován: 03 zář 2009 12:01
tel.: 739634575
auto: noLR
Bydliště: jak to jde, tak na rybách

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#18 Příspěvek od Safraporte » 31 pro 2013 20:08

Tvoe, od kdy má mít člověk strach napsat na LR fóru nějakou úvahu? :shock:
Asi si zde někdo léčí depku na konci roku útoky na ostatní členy fóra ....

Za sebe mohu jen zopakovat, že úvaha dobrá a pokud se to tu rozvine do normální diskuze s argumenty pro a proti - tak tím lépe :wink:

Uživatelský avatar
Rover
Příspěvky: 5255
Registrován: 10 říj 2006 15:56
tel.: 736173373
Bydliště: Podkrkonoší...

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#19 Příspěvek od Rover » 31 pro 2013 20:33

Sice Free jsem nikdy neměl a asi nikdy mít nebudu, ale ten rozbor jsem si opravdu se zájmem přečetl, fakt zajímavý, takže díky z badatelskou práci...

Měl jsem kdysi v 2001 služebního Passata 2.8V6 4 Motion kde měl být ne Haldex, ale Thorsen a nikdo mi nikdy nebyl schopen vysvětlit jak to funguje...
Country boy...

Uživatelský avatar
masar
Příspěvky: 2765
Registrován: 14 bře 2010 21:49
tel.: 773968639
auto: D2 Td5
Bydliště: Děčín

Re: Myslíte, že je Freelander 4x4

#20 Příspěvek od masar » 31 pro 2013 21:05

Torsen je pěkně pochopitelný tady na tom videu: http://www.youtube.com/watch?v=vS6FXZSx8aA nevýhoda je, že nefunguje při vykřížení.
Land Rover Discovery 2 Td5

Odpovědět