Re: 1964 SIIA Forward Control
Napsal: 14 srp 2025 10:20
Za Pontebbou už se hory pomalu začaly rozestupovat, jeli jsme podle řeky Tagliamento a pak si u té krásy museli i zastavit. Vylezli jsme ke kapličce v kopci, abychom to viděli z výšky, ale pak sešli i k místní oblázkové "pláži", kde se místňáci vyhřívali na lehátkách prakticky už v korytu řeky, které je ale asi kilometr široké a celkem úzký vlastní tok řeky se v něm jen klikatí. Zabavili jsme několik památečních oblázků a mazali dál.
Tři noci jsme kempovali za slavným Cavallinem, zajeli lodí do Benátek, prochodili západní část poloostrova Cavallino-Treporti a jeho vojensko-historické památky - telemetrické věže, pevnosti a baterie námořního dělostřelectva, které měly bránit benátskou lagunu před nepřátelskými loděmi. Za 2. světové války pevnosti plnily funkci protiletadlových baterií, ostatně už za té první války se zjistilo, že místní 280 mm děla by už pancéřované paluby soudobých bitevních lodí neprobily. Zajímavé je muzeum Batteria Vettor Pisani, proměněná v muzeum - je tam brutální klimatizace, ale po tom vedru venku přišla vhod. Jsou tam zdokumentované všechna místní místa spojená s obranou Benátek, ale bylo fajn některé vidět předtím na vlastní oči, i když jsou ve srovnání s tímto místem často v hodně bídném stavu.
Pokračovali jsme pak dál na východ do Aquileiy - tam jsou pro změnu vykopávky z dob římské říše, město patřilo někdy ve 4. století našeho letopočtu k 10 největším římským městům. V roce 452 pak bylo prvním římským městem, které dobyl a vyplenil Attila. Prošli jsme město, místní muzeum a na kolech z půjčovny zajeli i do městečka Grado - to ale nestálo za návštěvu, mimo malého náměstí s dvěma kostely a domy postavenými na základech původních hradeb tu byly jen oplocené pláže s placeným vstupem. Další na řadě byla pevnost Palmanova, o které jsme se dozvěděli v kempu v Aquileiy - stejně jako Aquileia je to památka na seznamu UNESCO - pevnost o půdorysu 9-cípé hvězdy, se třemi liniemi opevnění budovaných od dob renesance až po napolenonské války (poslední linii ostatně vybudovali Francouzi, v jejichž rukou byla pevnost 1805-1814). Působivé místo nezasažené moderní zástavbou, v roce 1960 bylo prohlášené národní památkou - zachované jsou kompletní hradby, stojí stále všechny tři brány, kterými jsou auta pouštěna střídavě semafory.
Následovaly vesnice, městečka, nekonečná řada kruháků a hlavně po těch krásných horách děsná placka.Tři noci jsme kempovali za slavným Cavallinem, zajeli lodí do Benátek, prochodili západní část poloostrova Cavallino-Treporti a jeho vojensko-historické památky - telemetrické věže, pevnosti a baterie námořního dělostřelectva, které měly bránit benátskou lagunu před nepřátelskými loděmi. Za 2. světové války pevnosti plnily funkci protiletadlových baterií, ostatně už za té první války se zjistilo, že místní 280 mm děla by už pancéřované paluby soudobých bitevních lodí neprobily. Zajímavé je muzeum Batteria Vettor Pisani, proměněná v muzeum - je tam brutální klimatizace, ale po tom vedru venku přišla vhod. Jsou tam zdokumentované všechna místní místa spojená s obranou Benátek, ale bylo fajn některé vidět předtím na vlastní oči, i když jsou ve srovnání s tímto místem často v hodně bídném stavu.
Pokračovali jsme pak dál na východ do Aquileiy - tam jsou pro změnu vykopávky z dob římské říše, město patřilo někdy ve 4. století našeho letopočtu k 10 největším římským městům. V roce 452 pak bylo prvním římským městem, které dobyl a vyplenil Attila. Prošli jsme město, místní muzeum a na kolech z půjčovny zajeli i do městečka Grado - to ale nestálo za návštěvu, mimo malého náměstí s dvěma kostely a domy postavenými na základech původních hradeb tu byly jen oplocené pláže s placeným vstupem. Další na řadě byla pevnost Palmanova, o které jsme se dozvěděli v kempu v Aquileiy - stejně jako Aquileia je to památka na seznamu UNESCO - pevnost o půdorysu 9-cípé hvězdy, se třemi liniemi opevnění budovaných od dob renesance až po napolenonské války (poslední linii ostatně vybudovali Francouzi, v jejichž rukou byla pevnost 1805-1814). Působivé místo nezasažené moderní zástavbou, v roce 1960 bylo prohlášené národní památkou - zachované jsou kompletní hradby, stojí stále všechny tři brány, kterými jsou auta pouštěna střídavě semafory.