Funkční řešení vysílačky do defendera
Moderátor: Acon
Funkční řešení vysílačky do defendera
Prošel jsme celé téma CB rada, ale úplně nenašel to co potřebuji vědět:-) Potřebuji vyřešit instalaci vysílačky do defendera, tak aby prostě fungovala a nemusel už poslouchat kecy, že mě není rozumět, že nikoho neslyším, že se domluvili jinak apod, co se mi děje posledních 10let. Nikoho neslyším, protože musím mít Squelch vytažený skoro na maximum, jinak vysílačka neustále šumí a pokud je zbytek kolony někde dál, tak už nemám šanci zaregistrovat nějakou komunikaci. Pokud někdo mluví a přestane, tam mě začne ve vysílačce hrozně bručet a musím zakličkovat, aby to přestalo. Což je hrozně super, když se zrovna někde hrabu z bláta. A třešničkou na dortu je dosažení rychlosti kolem 125km, kdy začne ve vysílačce pravidelně lupat. Ne, že by to bylo často, ale při přesunech na dálnici je to pravidlo. Takže zase jsem odříznutý od veškeré komunikace Aktuálně mám Allamat vysílačku, nějaký filtr na napájení, napájení je natažené přímo z baterky, anténa přidělána na levém blatníku. Nevěřím, že to nemůže v defovi nefungovat. Jiný model vysílačky, jinam anténa?.......Nějaký tip? Potřebuji to zprovoznit, za 10 dní odjíždíme na výlet. Díky
DIII
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
- VencaZE
- Příspěvky: 3572
- Registrován: 17 kvě 2008 14:51
- tel.: 602 550 993
- auto: 110HT, S2A 88, G66
- Bydliště: Brod nad Tichou, okr. Tachov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
Možná zbytečný zakládat nový téma. Jestli na to spěcháš tak budeš muset zadat práci odborníkům- zkus tady:
https://www.vysilacky.com/servis-a-montaz-radiostanice
https://www.vysilacky.com/servis-a-montaz-radiostanice
Urbanovi Pneu&Cars- Servis Land Rover, diagnostika, autoelektro, pneuservis a jiné.. urbanovipneucars@email.cz
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD
-
- Příspěvky: 15007
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
Začal bych anténou - jestli ji máš na levém blatníku podobně, jako je originál anténa pro rádio, tak to prostě moc fungovat nebude - chce to anténu dál od ostatního železa/hliníku. Tady buďto na blatník až úplně dopředu, nebo dozadu nad úroveň zadních dveří uchytit do zadní svislé části střechy.
S anténou souvisí její uzemnění - musí to být plošný kontakt přímo paty antény s karoserií (blatník, střecha), žádné uzemnění krátkým kablíkem. I 5cm kablík má vliv - negativní.
Koax od antény nemá v principu žádnou kritickou délku, ale musí být kvalitní - běžně se používá kabel RG58 - ten vyhoví, ale chce to verzi, kde opletení není jenom pár chlupů, ale hustá punčocha. Nechat jenom takovou rezervu, aby se dal případně předělat konektor, a aby se s kabelem dalo manipulovat - pořádně konektor přišroubovat, nebo k němu připojit měřák na antény. Není třeba nechávat 2 metry kabelu navíc.
Konektory na obou stranách - udělané pořádně. Dálka antény cca 1,5m - výrazně kratší na CB nebude fungovat, delší se na auto moc nehodí.
Napájení - od baterky musí být nataženo plus i mínus a v obojím pojistky. Nepřipojovat mínus někam na kostru. A když píšu od baterky, tak až přímo na bateriovou svorku.
Zdroje rušení v autě - některé USB nabíječky nebo LED světýlka umí pekelně rušit - tady jedině zkoušet a vypínat jednotlivé věci, jestli se rušení omezí.
Rušení od elektriky v autě jako takové - TD5ka je už elektroniky plná a umí rušit, koax i napájení vysílačky to chce natáhnout tak, aby pokud možno nebyl ve svazku s kabely ke vstřikovačům. Tam je rušení veliké a moc odrušit to nejde. Podobné to může být s ostatními kabely v autě. Může být i něco poškozeného - shilý konektor nebo kabel, co ještě nemá vliv na funkci auta, ale už to způsobuje zvýšené rušení - tady je potřeba hledat, na čem je rušení závislé - rychlost auta, otáčky motoru, výkon motor, zatížení alternátoru...
Vysílačka - může být špatná, špatně nastavená, nebo vyloženě nevhodný typ - já bych dneska hledal něco, co má ASQ nebo jinak označený automatický squelch.
Z mojí zkušenosti - nejčastější problém jsou špatné konektory na kabelu od antény nebo špatná (shnilá) anténa jako taková. Dále potom nevhodné místo a uzemnění antény.
A pokud tohle všechno nepomůže, tak začít odrušovat.
PS. 125km/h v Defenderu - zkusil jsi si vyndat špunty z uší, jestli neuslyšíš lépe?
S anténou souvisí její uzemnění - musí to být plošný kontakt přímo paty antény s karoserií (blatník, střecha), žádné uzemnění krátkým kablíkem. I 5cm kablík má vliv - negativní.
Koax od antény nemá v principu žádnou kritickou délku, ale musí být kvalitní - běžně se používá kabel RG58 - ten vyhoví, ale chce to verzi, kde opletení není jenom pár chlupů, ale hustá punčocha. Nechat jenom takovou rezervu, aby se dal případně předělat konektor, a aby se s kabelem dalo manipulovat - pořádně konektor přišroubovat, nebo k němu připojit měřák na antény. Není třeba nechávat 2 metry kabelu navíc.
Konektory na obou stranách - udělané pořádně. Dálka antény cca 1,5m - výrazně kratší na CB nebude fungovat, delší se na auto moc nehodí.
Napájení - od baterky musí být nataženo plus i mínus a v obojím pojistky. Nepřipojovat mínus někam na kostru. A když píšu od baterky, tak až přímo na bateriovou svorku.
Zdroje rušení v autě - některé USB nabíječky nebo LED světýlka umí pekelně rušit - tady jedině zkoušet a vypínat jednotlivé věci, jestli se rušení omezí.
Rušení od elektriky v autě jako takové - TD5ka je už elektroniky plná a umí rušit, koax i napájení vysílačky to chce natáhnout tak, aby pokud možno nebyl ve svazku s kabely ke vstřikovačům. Tam je rušení veliké a moc odrušit to nejde. Podobné to může být s ostatními kabely v autě. Může být i něco poškozeného - shilý konektor nebo kabel, co ještě nemá vliv na funkci auta, ale už to způsobuje zvýšené rušení - tady je potřeba hledat, na čem je rušení závislé - rychlost auta, otáčky motoru, výkon motor, zatížení alternátoru...
Vysílačka - může být špatná, špatně nastavená, nebo vyloženě nevhodný typ - já bych dneska hledal něco, co má ASQ nebo jinak označený automatický squelch.
Z mojí zkušenosti - nejčastější problém jsou špatné konektory na kabelu od antény nebo špatná (shnilá) anténa jako taková. Dále potom nevhodné místo a uzemnění antény.
A pokud tohle všechno nepomůže, tak začít odrušovat.
PS. 125km/h v Defenderu - zkusil jsi si vyndat špunty z uší, jestli neuslyšíš lépe?
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
@MadTomMadTom píše: ↑08 srp 2022 13:26 Začal bych anténou - jestli ji máš na levém blatníku podobně, jako je originál anténa pro rádio, tak to prostě moc fungovat nebude - chce to anténu dál od ostatního železa/hliníku. Tady buďto na blatník až úplně dopředu, nebo dozadu nad úroveň zadních dveří uchytit do zadní svislé části střechy.
S anténou souvisí její uzemnění - musí to být plošný kontakt přímo paty antény s karoserií (blatník, střecha), žádné uzemnění krátkým kablíkem. I 5cm kablík má vliv - negativní.
Koax od antény nemá v principu žádnou kritickou délku, ale musí být kvalitní - běžně se používá kabel RG58 - ten vyhoví, ale chce to verzi, kde opletení není jenom pár chlupů, ale hustá punčocha. Nechat jenom takovou rezervu, aby se dal případně předělat konektor, a aby se s kabelem dalo manipulovat - pořádně konektor přišroubovat, nebo k němu připojit měřák na antény. Není třeba nechávat 2 metry kabelu navíc.
Konektory na obou stranách - udělané pořádně. Dálka antény cca 1,5m - výrazně kratší na CB nebude fungovat, delší se na auto moc nehodí.
Napájení - od baterky musí být nataženo plus i mínus a v obojím pojistky. Nepřipojovat mínus někam na kostru. A když píšu od baterky, tak až přímo na bateriovou svorku.
Zdroje rušení v autě - některé USB nabíječky nebo LED světýlka umí pekelně rušit - tady jedině zkoušet a vypínat jednotlivé věci, jestli se rušení omezí.
Rušení od elektriky v autě jako takové - TD5ka je už elektroniky plná a umí rušit, koax i napájení vysílačky to chce natáhnout tak, aby pokud možno nebyl ve svazku s kabely ke vstřikovačům. Tam je rušení veliké a moc odrušit to nejde. Podobné to může být s ostatními kabely v autě. Může být i něco poškozeného - shilý konektor nebo kabel, co ještě nemá vliv na funkci auta, ale už to způsobuje zvýšené rušení - tady je potřeba hledat, na čem je rušení závislé - rychlost auta, otáčky motoru, výkon motor, zatížení alternátoru...
Vysílačka - může být špatná, špatně nastavená, nebo vyloženě nevhodný typ - já bych dneska hledal něco, co má ASQ nebo jinak označený automatický squelch.
Z mojí zkušenosti - nejčastější problém jsou špatné konektory na kabelu od antény nebo špatná (shnilá) anténa jako taková. Dále potom nevhodné místo a uzemnění antény.
A pokud tohle všechno nepomůže, tak začít odrušovat.
PS. 125km/h v Defenderu - zkusil jsi si vyndat špunty z uší, jestli neuslyšíš lépe?
Anténu mám zhruba uprostřed, ve stejném místě, co je na druhé straně díra pro topení. Napájení mám přesně jak píšeš, oba dráty až od svorek na baterku, anténa Sirius, mrknu na to uzemnění, ale myslím, že jsem to dělal kov na kov. Zkusím to anténu hodit dozadu, co nejdál od elektroniky, jestli by to pomohlo. To rušení je celkem konstantní, bez ohledu na otáčky motoru, zapnuté ledky apod. Vypnutý motor je to ok, nastartuji a je to v prdeli.
@VencaZE: odborníkům to klidně rád dám, nemůžu umět všechno. Jenže už jsem ho u jedněch odborníků měl (byli na Pumpě za Průhonicema) a vzdali to, protože kromě naladění antény s tím nic nezmohli. Ale zkusím tedy ty v Rudné
Díky za podněty, snad to nějak doladím
DIII
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
-
- Příspěvky: 15007
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
Máš tam na blatníku pochozí plech? Pokud ano, tak může být k blatníku přizemněný jenom v místech šroub/nýtů, což není úplně dobře.
U nácucu topení to není vyloženě špatně (už to není úplně vedle sloupku čelního skla), víc bych ale poznal až podle toho jak bude anténa ladit - obecně pokud je blízko dalšího železa, tak sice ladí na kmitočtu, ale přizpůsobení není nic moc.
Sirio - ono je to asi jedno, pokud je anténa v pořádku. Před týdnem jsem tu jedno sirio řešil a nevyřešil, pravděpodobně protože bylo staré a shnilé. Ale nebylo to plánované a bylo málo času. Majitel byl už na cestě do Rumunska. Co bylo shnilé, tak bylo připojení koaxu pod patkou té antény, i když to nevypadalo vyloženě špatně na první pohled.
Víc takhle na dálku je už věštění.
Co se týče antény vzadu - střecha končí kusem plechu, který je svislý. V zadní stěně auta jsou malé okénka. Ke svislému plechu střechy, nad jedním z těchto okének, jsem přinýtoval kus hliníkového L profilu (zhruba 60x60mm tlustý 5mm), a to tak, že vodorovná část byla dole. V ní díra a v ní našroubovaná anténa. Spodní část antény - ta co je do ní nasazenej prut, tím pádem byla akorát schovaná pod úrovní střechy a tedy chráněná proti větvím. Prut se případně ohne, a navíc používám antény, které mají ve spodní části prutu pružinu, nikoliv kloub se šroubem, takže je jde ohnout až dolů a samy se vrátí. Fungovalo to dobře, dokud na střeše nebyl střešní stan se železnou zahradou, ta to trošku ovlivnila, ale stále to bylo lepší, než těsně vedle čelního skla.
Pokud ti ruší auto, tak zkus odpojovat postupně všechny pojistky, jestli se to někde nezlepší, samozřejmě ti tam musí zůstat to, co je potřeba pro chod motoru. A dále zkontrolovat všechna uzemnění v autě. Člověk se občas diví, co tomu stačí, aby motor vrčel - jak to bývá shnilé.
A ještě mě napadá - odpojit napájení toho CBčka od auta a připojit ho na nějakou 12V baterku jenom krátkýma drátama, tím by se dalo poznat, jestli jde rušení z palubní sítě po napájení, nebo jestli to tam leze od antény.
U nácucu topení to není vyloženě špatně (už to není úplně vedle sloupku čelního skla), víc bych ale poznal až podle toho jak bude anténa ladit - obecně pokud je blízko dalšího železa, tak sice ladí na kmitočtu, ale přizpůsobení není nic moc.
Sirio - ono je to asi jedno, pokud je anténa v pořádku. Před týdnem jsem tu jedno sirio řešil a nevyřešil, pravděpodobně protože bylo staré a shnilé. Ale nebylo to plánované a bylo málo času. Majitel byl už na cestě do Rumunska. Co bylo shnilé, tak bylo připojení koaxu pod patkou té antény, i když to nevypadalo vyloženě špatně na první pohled.
Víc takhle na dálku je už věštění.
Co se týče antény vzadu - střecha končí kusem plechu, který je svislý. V zadní stěně auta jsou malé okénka. Ke svislému plechu střechy, nad jedním z těchto okének, jsem přinýtoval kus hliníkového L profilu (zhruba 60x60mm tlustý 5mm), a to tak, že vodorovná část byla dole. V ní díra a v ní našroubovaná anténa. Spodní část antény - ta co je do ní nasazenej prut, tím pádem byla akorát schovaná pod úrovní střechy a tedy chráněná proti větvím. Prut se případně ohne, a navíc používám antény, které mají ve spodní části prutu pružinu, nikoliv kloub se šroubem, takže je jde ohnout až dolů a samy se vrátí. Fungovalo to dobře, dokud na střeše nebyl střešní stan se železnou zahradou, ta to trošku ovlivnila, ale stále to bylo lepší, než těsně vedle čelního skla.
Pokud ti ruší auto, tak zkus odpojovat postupně všechny pojistky, jestli se to někde nezlepší, samozřejmě ti tam musí zůstat to, co je potřeba pro chod motoru. A dále zkontrolovat všechna uzemnění v autě. Člověk se občas diví, co tomu stačí, aby motor vrčel - jak to bývá shnilé.
A ještě mě napadá - odpojit napájení toho CBčka od auta a připojit ho na nějakou 12V baterku jenom krátkýma drátama, tím by se dalo poznat, jestli jde rušení z palubní sítě po napájení, nebo jestli to tam leze od antény.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
ještě jednou díky za rady, o víkendu s tím budu laborovat. Anténu zkusím přidělat na ten zadek, mám jen plochou zahrádku těsně nad střechou, mrknu i po anténě s pružinou.MadTom píše: ↑08 srp 2022 15:24 Máš tam na blatníku pochozí plech? Pokud ano, tak může být k blatníku přizemněný jenom v místech šroub/nýtů, což není úplně dobře.
U nácucu topení to není vyloženě špatně (už to není úplně vedle sloupku čelního skla), víc bych ale poznal až podle toho jak bude anténa ladit - obecně pokud je blízko dalšího železa, tak sice ladí na kmitočtu, ale přizpůsobení není nic moc.
Sirio - ono je to asi jedno, pokud je anténa v pořádku. Před týdnem jsem tu jedno sirio řešil a nevyřešil, pravděpodobně protože bylo staré a shnilé. Ale nebylo to plánované a bylo málo času. Majitel byl už na cestě do Rumunska. Co bylo shnilé, tak bylo připojení koaxu pod patkou té antény, i když to nevypadalo vyloženě špatně na první pohled.
Víc takhle na dálku je už věštění.
Co se týče antény vzadu - střecha končí kusem plechu, který je svislý. V zadní stěně auta jsou malé okénka. Ke svislému plechu střechy, nad jedním z těchto okének, jsem přinýtoval kus hliníkového L profilu (zhruba 60x60mm tlustý 5mm), a to tak, že vodorovná část byla dole. V ní díra a v ní našroubovaná anténa. Spodní část antény - ta co je do ní nasazenej prut, tím pádem byla akorát schovaná pod úrovní střechy a tedy chráněná proti větvím. Prut se případně ohne, a navíc používám antény, které mají ve spodní části prutu pružinu, nikoliv kloub se šroubem, takže je jde ohnout až dolů a samy se vrátí. Fungovalo to dobře, dokud na střeše nebyl střešní stan se železnou zahradou, ta to trošku ovlivnila, ale stále to bylo lepší, než těsně vedle čelního skla.
Pokud ti ruší auto, tak zkus odpojovat postupně všechny pojistky, jestli se to někde nezlepší, samozřejmě ti tam musí zůstat to, co je potřeba pro chod motoru. A dále zkontrolovat všechna uzemnění v autě. Člověk se občas diví, co tomu stačí, aby motor vrčel - jak to bývá shnilé.
A ještě mě napadá - odpojit napájení toho CBčka od auta a připojit ho na nějakou 12V baterku jenom krátkýma drátama, tím by se dalo poznat, jestli jde rušení z palubní sítě po napájení, nebo jestli to tam leze od antény.
DIII
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
ja mam takhle a neni problem, CB mam albrecht mini, koax jr tazeny vnitrkem od palubky po A sloupku pod strechu a vnitrkem pod strechou dozadu k antene
Odesláno z mého S31 pomocí Tapatalk
Odesláno z mého S31 pomocí Tapatalk
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
Vysielačka prezident Berry upravená na 20W, vyladena anténa. Brat má to isté a komunikácia na 20km v pohodicke.
Defender 110 Tdi 1998
-
- Příspěvky: 15007
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
Takhle jsem to myslel.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
Tak instalace dozadu bude první pocin, dokonce ani nemusím sloupkem do palubovky, vysílačku mám pod stropem. Tak uvidime nakolik to pomůže a pak budu postupovat dal. Kabely a konektory už jsem objednal
DIII
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
musel jaem zatlacit slzu kdyz jsem sundaval barvu az na plech pod drzakem
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
ja si objednal držák pod panty, abych nemusel vrtat, tak to očistím zevnitř a proklemuji.
DIII
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
-
- Příspěvky: 15007
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
Já bych tam tu barvu sundal. Jak uz jsem psal, pro funkci antény je to uzemňení zásadní. Zkusil jsem tam i držák do žlábku, ale mechanicky to nepřežil.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
Tome, a jak jsou uzemnene ty anteny na magnetickych drzacich co tak casto vidam na polskych osobacich ?
A jak se stinenim koaxu zapojit na obou koncich nebo jen u vysilacky ? Teoreticky muze vziknout zemni smycka kdyz zapojim oba konce
A jak se stinenim koaxu zapojit na obou koncich nebo jen u vysilacky ? Teoreticky muze vziknout zemni smycka kdyz zapojim oba konce
-
- Příspěvky: 15007
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
Ty na magnetickém držáku fungují hůře, než ty co jsou pořádně uzemněné. Pokud už se tím výrobce skutečně zabýval a anténu lehce upravil, tak je to za cenu snížení šířky pásma, kde je anténa dobře přizpůsobená, takže o to větší vliv má, když se dá anténa na střechu třeba vedle nějakého příčníku nebo rakve. Na druhou stranu, většinou, mimo Defendera kde to nejde nikdy, protože je hliníkový, aby ta anténa mechanicky držela, tak musí být na rovném železném plechu, což vylučuje hodně různých míst v rožcích a podobně, které bývají kulaté.
Kdyby někdo chtěl, mám v regálu magnetickou patu, která má ty magnety 3 uspořádané do trojúhelníku. Použil jsem to kdysi jednou na měřicí anténu, kterou jsem potřeboval na cizím autě. Nějak to fungovalo, ale ověřili jsme si, že to není správné řešení (anténu jsme museli dolaďovat podle kmitočtu, kde jsme měřili, což při jejím upevnění přímo k autu nebylo potřeba). Na druhou stranu, drží to tak, že jsme měli strach, že to půjde dolů i s lakem, nebo rovnou s plechem. Na Defenderu samozřejmě nedrží.
Co se týče zemní smyčky, ta tam vznikne vždy - mínus pól napájení vysílačky je spojený s obalem anténního konektoru. A pokud máme anténu a baterku uzemněnou (připojenou na kostru auta), tak tam smyčka je. Proto se dává pojistka i do mínusu, protože pokud by upadlo uzemnění mezi baterkou a startérem, tak si to zem natáhne přes mínus pól napájení a anténu, a při startování to udělá zajímavé efekty, kde se z těchto drátků stanou tavné pojistky, v celé jejich délce. Na kmitočtu CB, tedy 27MHz, což odpovídá vlnové délce 11m, pokud chci o něčem uvažovat jako o uzemnění, tak to musí být pod hrubě 1% této vlnové délky - tedy podstatně kratší než 11cm, cokoliv delšího už se začne chovat jako cívka, a impedance (tedy "střídavý odpor") na tomto kmitočtu bude vysoký a bude se to chovat, jako by to uzemněné nebylo, respektive to bylo uzemněné špatně. Proto tam ta zemní smyčka vadit nebude.
Pokud bude impedance takového uzemnění (uzemňovací drátek) na našem kmitočtu v řádu zlomku Ohmů, tak v patě antény je to stále moc, a má to negativní vliv na funkci. V anténě je v patě v principu transformátor (prodlužovací cívka), kde na jedné straně je "nula" ohmů a tedy to musí být připojeno ke karoserii, respektive k velkému kusu plechu, a na druhé straně - na špičce antény to mohou být stovky ohmů spíš kiloohmy impedance. V patě antény bude tedy napětí téměř nulové ale pro změnu vysoký proud (vysokofrekvenční), na špičce antény to bude opačně - vysoké napětí a skoro nulový proud. Pokud pro jednoduchost pomineme, že anténa něco vyzáří, tak v každém bodě antény se najdou naše 4W, které nám tam dodala vysílačka. Akorát na špičce bude napětí vysoké a proud minimální, protože už to nikam nevede, a v patě bude naopak veliký proud, protože to tam pracuje téměř do zkratu. Pro srovnání, zkrat u bodové svářečky je oproti tomu co je potřeba pro pořádné vysokofrekvenční uzemnění málo zkratovanej.
Každá anténa potřebuje protiváhu - v principu jde vždy o nějak modifikovaný dipól (dva dráty připojené ke koaxu, na CB by každý měl délku 2,75m), kdy jedna část dipólu je náš prut a druhou nám nahrazuje karoserie. Pokud tyto části přiblížíme k sobě (anténa blízko sloupku čelního skla, nebo na kloubu položená naplacato nad střechou), tak energie nepůjde volně do vzduchu, ale bude se navzájem předávat mezi prutem antény a plechem karoserie, až se tam díky ztrátám (ani prut ani karoserie nejsou ideální vodič) pohltí. A taková anténa prostě nefunguje, nebo funguje blbě.
Na rozdíl od palubní napájecí sítě v autě, kdy změna napětí o 10% je výrazné, zde u šíření rádiových vln se bavíme spíš o změnách v rámci řádů - tedy nějaké jednotky % jsou naprosto zanedbatelné, jestli to bude desetkrát víc nebo méně už možná poznáme, jestli to bude stokrát, tak už poznáme určitě. Při běžném provozu, když je signálu dost, tam bývá výkonová rezerva klidně 4-5 řádů, pokud auta stojí blízko sebe, tak i o mnoho řádů více.
Kdyby někdo chtěl, mám v regálu magnetickou patu, která má ty magnety 3 uspořádané do trojúhelníku. Použil jsem to kdysi jednou na měřicí anténu, kterou jsem potřeboval na cizím autě. Nějak to fungovalo, ale ověřili jsme si, že to není správné řešení (anténu jsme museli dolaďovat podle kmitočtu, kde jsme měřili, což při jejím upevnění přímo k autu nebylo potřeba). Na druhou stranu, drží to tak, že jsme měli strach, že to půjde dolů i s lakem, nebo rovnou s plechem. Na Defenderu samozřejmě nedrží.
Co se týče zemní smyčky, ta tam vznikne vždy - mínus pól napájení vysílačky je spojený s obalem anténního konektoru. A pokud máme anténu a baterku uzemněnou (připojenou na kostru auta), tak tam smyčka je. Proto se dává pojistka i do mínusu, protože pokud by upadlo uzemnění mezi baterkou a startérem, tak si to zem natáhne přes mínus pól napájení a anténu, a při startování to udělá zajímavé efekty, kde se z těchto drátků stanou tavné pojistky, v celé jejich délce. Na kmitočtu CB, tedy 27MHz, což odpovídá vlnové délce 11m, pokud chci o něčem uvažovat jako o uzemnění, tak to musí být pod hrubě 1% této vlnové délky - tedy podstatně kratší než 11cm, cokoliv delšího už se začne chovat jako cívka, a impedance (tedy "střídavý odpor") na tomto kmitočtu bude vysoký a bude se to chovat, jako by to uzemněné nebylo, respektive to bylo uzemněné špatně. Proto tam ta zemní smyčka vadit nebude.
Pokud bude impedance takového uzemnění (uzemňovací drátek) na našem kmitočtu v řádu zlomku Ohmů, tak v patě antény je to stále moc, a má to negativní vliv na funkci. V anténě je v patě v principu transformátor (prodlužovací cívka), kde na jedné straně je "nula" ohmů a tedy to musí být připojeno ke karoserii, respektive k velkému kusu plechu, a na druhé straně - na špičce antény to mohou být stovky ohmů spíš kiloohmy impedance. V patě antény bude tedy napětí téměř nulové ale pro změnu vysoký proud (vysokofrekvenční), na špičce antény to bude opačně - vysoké napětí a skoro nulový proud. Pokud pro jednoduchost pomineme, že anténa něco vyzáří, tak v každém bodě antény se najdou naše 4W, které nám tam dodala vysílačka. Akorát na špičce bude napětí vysoké a proud minimální, protože už to nikam nevede, a v patě bude naopak veliký proud, protože to tam pracuje téměř do zkratu. Pro srovnání, zkrat u bodové svářečky je oproti tomu co je potřeba pro pořádné vysokofrekvenční uzemnění málo zkratovanej.
Každá anténa potřebuje protiváhu - v principu jde vždy o nějak modifikovaný dipól (dva dráty připojené ke koaxu, na CB by každý měl délku 2,75m), kdy jedna část dipólu je náš prut a druhou nám nahrazuje karoserie. Pokud tyto části přiblížíme k sobě (anténa blízko sloupku čelního skla, nebo na kloubu položená naplacato nad střechou), tak energie nepůjde volně do vzduchu, ale bude se navzájem předávat mezi prutem antény a plechem karoserie, až se tam díky ztrátám (ani prut ani karoserie nejsou ideální vodič) pohltí. A taková anténa prostě nefunguje, nebo funguje blbě.
Na rozdíl od palubní napájecí sítě v autě, kdy změna napětí o 10% je výrazné, zde u šíření rádiových vln se bavíme spíš o změnách v rámci řádů - tedy nějaké jednotky % jsou naprosto zanedbatelné, jestli to bude desetkrát víc nebo méně už možná poznáme, jestli to bude stokrát, tak už poznáme určitě. Při běžném provozu, když je signálu dost, tam bývá výkonová rezerva klidně 4-5 řádů, pokud auta stojí blízko sebe, tak i o mnoho řádů více.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
tak antena přesunuta dozadu, lak oškrábán, stejně tak držák. Ještě se podívám po nějakém jiném modelu vysílačky a snad už to bude fungovat
DIII
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
- VencaZE
- Příspěvky: 3572
- Registrován: 17 kvě 2008 14:51
- tel.: 602 550 993
- auto: 110HT, S2A 88, G66
- Bydliště: Brod nad Tichou, okr. Tachov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
A ještě zkontrolovat naladění antény.. Nebo už máš?
Urbanovi Pneu&Cars- Servis Land Rover, diagnostika, autoelektro, pneuservis a jiné.. urbanovipneucars@email.cz
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
To musi urobit znova pri premiestneni.
LR Defender Td5 110SW po "prestavbe" a pred "prestavbou".
Re: Funkční řešení vysílačky do defendera
na ladění se stavím v Počernicích na prodejně na benzínce, měřák bohužel nemám. Předtím byla laděna na místo na blatníku. A hned mrknu i na nějaký model vysílačky. Odjezd se už blíží, třeba být připraven
DIII
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000
Defender 110, Td5, 2" OME, WARN9000