#45
Příspěvek
od MadTom » 06 led 2016 18:27
Ad nabíjení startovací baterie - při napětí v palubní síti v rozmezí 13,8V až 14,2V při běžné teplotě baterie nebude nikdy nabitá na 100%, u startovací baterie to ani není potřeba a žádoucí, kvůli omezenému počtu cyklů. Při nabíjení olověné baterie na 100% nabití je potřeba větší napětí a při tom už baterie plynuje a je třeba dolévat vodu - pokud to je vůbec možné. U hermetických baterií je určité malé plynování možné - baterie jsou přetlakové, a plyn se sám vstřebá - rekombinuje zpět na vodu. Ale pokud je toho moc, tak se otevře přetlakový ventil, aby se baterka neroztrhla. Tento ventil je často ve formě nějaké membrány, která se protrhne. Ztráta vody která tak nastane je nevratná a baterie pomalu nebo rychleji začne umírat. Bavíme se stále o startovacích bateriích, u trakčních je to trošku jinak.
Ad nabíjecí proud - nabíjení proudem C/10 - tedy odpovídající 10% ampérhodinové kapacity je vhodné, pokud baterku nabíjím nabíječkou, a to jenom u nějakých typů nabíječek (většinou těch hodně starých), které do baterky doopravdy cpaly proud, tak postupně rostlo napětí na baterce, až ta začala plynovat. A následek - viz. víše.
V autě je baterka nabíjená zdrojem napětí s omezením proudu - alternátor dává na výstupu napětí 14,0V, téměř bez ohledu na zátěž. To téměř je na jedné straně minimální odběr, aby alternátor zvládal regulovat a napětí nevyletěno nahoru, a na druhé straně maximální proud, který je alternátor schopný dát (to souvisí i s jeho otáčkami). A baterka se v takovém případě chová tak, že si na počátku nabíjení vezme co jí alternátor dá a co ona sama chce, a postupně ten proud klesá. Čím víc je baterka vybitá, tím pomaleji proud klesá. Takže nějaké omezení na 10% proud tam doopravdy není.
Navíc obecně u všech akumulátorů jde o vratné chemické děje, a ty v obou směrech probíhají zhruba stejně rychle, takže tak rychle, jako se dá baterka vybít, se dá i nabít. A proud při startování je rozhodně víc, než nějakých 10%.
Prosím neplést olověný akumulátor s NiCd nebo NiMH akumulátory - ty se nenabíjejí napětím, ale naopak proudem. LiION a LiPOL baterie jsou naopak při nabíjení podobné olověným, s tím rozdílem, že požadavek na omezení maximálního napětí je u nich velmi striktní, protože při jeho překročení nedojde k plynování, ale rovnou k poškození akumulátoru.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo