Asistent sjezdu z kopce

Freelander I, II

Moderátor: Safraporte

Odpovědět
Zpráva
Autor
Ve1N
Příspěvky: 3
Registrován: 19 led 2014 08:26
auto: Freelander 2

Asistent sjezdu z kopce

#1 Příspěvek od Ve1N » 19 led 2014 08:56

Ahoj,

vlastním Freelander 2 r.v. 2007, ale to asi neni důležitý - to na co se chci zeptat bude u všech off-roadů nejspíš stejný.

Zajímalo by mě jak správně používat asistenta pro sjezd z kopce. Na netu jsem se dočetl, že asistenta zapnete, sundáte nohy z pedálů a čekáte co se stane. Z toho jsem moc nadšenej ani moudrej nebyl, ale zkusil sem to. Najel jsem před kopec - zařadil za 1, zapnul asistenta - sundal nohu z brzdy a pomalu i ze spojky, z toho co následovalo jsem se málem po..... :envy Za prvé auto vystřelilo jak sviňa, což by při mírném kopci asi ani moc nevadilo, ale přede mnou bylo zhruba 3m mírného kopce a pak okamžitě cca 45° klesání bahno vyjetý koleje. Pokud bych ho nechal tak, by tam vlítl zhruba v 7 km/hod a jsem si jistej, že to by nedopadlo dobře.

Další věc, že při úplném uvolnění spojky chcípl motor, což by se taky stát nemělo, jestli se teda nemají vůbec používat nohy.

Buť dělám nějakou chybu nebo je ten asistent úplně k ho.vnu. Ještě mě napadlo zapnout senzor až když jsem přímo v kopci (ne před ním), aby seznory okamžitě reagovali, ale v tom případě bych ho musel zapínat a vypínat vždy v místě, kde se mění sklon kopce, abych tam náhodou nevjel moc rychle.

Předem díky moc za odpovědi.

Kami
Příspěvky: 69
Registrován: 31 črc 2013 08:42
Bydliště: Hradec Kralove

Re: Asistent sjezdu z kopce

#2 Příspěvek od Kami » 19 led 2014 09:42

Cau, taky s tim jeste zapasim..
Popredu mi to taky nejak moc nechce.. na zpatecku se to vetsinou chytne.. zkus to, pomalu jsou poustel plyn a pak se to chytlo.. nicmene nejelo to uplne pomalu, takze spis to bude na delsi klesani kontrolovanou rychlosti nez na offroad..

Ale priznam se, ze jsem s tim jeste nemel moc cas laborovat...

Uživatelský avatar
fidzi
Příspěvky: 966
Registrován: 04 zář 2010 23:33
tel.: Xiaomi Mi2S
auto: Discovery I 300Tdi
Bydliště: Č.B./Písek/Lysice

Re: Asistent sjezdu z kopce

#3 Příspěvek od fidzi » 19 led 2014 11:14

Tak je celkem pochopitelné, že když nemáš redukované převody, tak to do bahnité lochny se sklonem 45° poletí moc rychle :ty jeden...:

Ono je třeba si uvědomit, že Free je SUV a ne offroad. Pak to začne dávat smysl a přestaneš to zkoušet v podmínkách pro čistokrevné offroady :Ja blb:
Každé skutečné dobrodružství začíná nárazem fantazie na skutečnost.

Land Rover Discovery I 300Tdi: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 30&t=23585

Uživatelský avatar
bata
Příspěvky: 425
Registrován: 26 dub 2011 19:37
tel.: 607 168 746
auto: Freelander I + II
Bydliště: Kolín

Re: Asistent sjezdu z kopce

#4 Příspěvek od bata » 19 led 2014 11:59

Měl by sis to zkusit na nějakém méně náročném terénu. Já to používám tak, že ho zařadím ještě třeba na rovině normálně se rozjedu. Na jedničku se přibližuju ke svahu pomalu s trochou plynu. Jak jsem už u svahu sundám nohy ze všeho jak se popisuje a on si už přibzďuje sám. Asi úplně pomaličku to nejede, ale funguje to.
Land Rover Freelander 1.8 / 99, Freelander 2 HSE i6 3.2 / 2007

Uživatelský avatar
fugín
Příspěvky: 2301
Registrován: 13 lis 2011 21:56
tel.: 777001161
auto: ex free 1,8/Disco2
Bydliště: opatovice nad labem

Re: Asistent sjezdu z kopce

#5 Příspěvek od fugín » 19 led 2014 13:32

Nevím jak na F2,ale na F1 to dělám tak nějak stejně jak píše bata. Ono je pravda že normálně to člověk použije zcela výjimečně. Nejlíp jsem si to vyzkoušel třeba v Mohelnici a zdálo se mi,že to brzdí až moc. Moje mladá na místě spolujezdce to okomentovala asi takhle : to je nuda vypni to : Ale je pravda,že to nebylo nijak extrémně rozbahněný.
EX: Freelander 1 1,8 benz. 2002
Akt.: Discodvojka Td5 2004 Žoffka-strašně drahá

Uživatelský avatar
popeye
Příspěvky: 138
Registrován: 15 srp 2010 10:09
auto: freelander 2

Re: Asistent sjezdu z kopce

#6 Příspěvek od popeye » 19 led 2014 13:46

v automate to funguje ako opisujes len sa to aktivuje tlacidlom a pustis plyn a funguje to.neviem ako to je s manualom.lenze rychlost s kopca sa da regulovat tlacidlama + a - tempomatu na volante .tak skus pozret ci tam neni nastavene maximum

Ve1N
Příspěvky: 3
Registrován: 19 led 2014 08:26
auto: Freelander 2

Re: Asistent sjezdu z kopce

#7 Příspěvek od Ve1N » 19 led 2014 18:16

Tak jsem došel k závěru, že není dobré používat tohoto asistenta v terénu, kde dochází k prudkým změnám svahu kopce. Podle mě auto nedokáže reagovat dost rychle, protože má vždy k dispozici pouze okamžité hodnoty ze senzorů (náklon, rychlost, "boční prokluz", ....), které zpracovává počítač a přispůsobuje se tedy terénu, po kterém zrovna v danou chvíli jede. Jinak řečeno nedokáže předvídat terén - což je docela logické. Pak se může stát to co se talo mě, že jedete v mírném kopci a auto si to frčí rychlostí např. 7km/h + mírné přibržďování, najednou přijde prudké klesání (během 0,5m - 1m) navíc ještě to bahínko, a než se začne něco dít je už pozdě.

Nevím jestli je používání tohohle asistenta detailně popsáno v příručce pro auto, protože jí nemám :), ale jestli ne tak to může být pro někoho, kdo s tím nemá žádné zkušenosti docela překvápko.

Jinak mám manuál, a tam žádná regulace rychlosti na volantu není - jen je doporučeno mít zařazený 1. rych. stupeň. Možná, že to ani na jiný nejde.

Uživatelský avatar
fR4Nk
Příspěvky: 161
Registrován: 23 říj 2013 18:52
tel.: 0948028417
auto: LR Freelander
Bydliště: Parchovany/Cibuľarovo
Kontaktovat uživatele:

Re: Asistent sjezdu z kopce

#8 Příspěvek od fR4Nk » 19 led 2014 19:29

Ja mam skor opacny problem. Mam stare Freecko a ci v terene, alebo asfalte pri zapnutom HDC ide auto velmi pomaly. Ja skor slapem na plyn, ako na brzdu :D Inac sa mi to HDC paci, hlavne mojej zene. :oops: :grin:
Biely Freelander "Lord Sníh" a cierna Mazda MX-3 V6 "Black Widow". Dokonaly Jing Jang.

Uživatelský avatar
dandee
Příspěvky: 462
Registrován: 03 lis 2010 12:28
auto: Free 1.8 benz 1999

Re: Asistent sjezdu z kopce

#9 Příspěvek od dandee » 19 led 2014 22:56

"zařadil za 1, zapnul asistenta - sundal nohu z brzdy a pomalu i ze spojky,"

Asistent je asistent.Ides normalne z kopca,prudsieho,kde mas zaradenu jednicku a brzdis motorom,ale ides/jedes/.Ked sa ti zda,ze by si mohol zacat klzat,v bahne alebo na snehu,alebo sa torozbieha,tak presunies na pake do polohy zjazd zo svahu.A nebrzdit.Asistent sa zapne a pribrzduje ti kolesa.Podla potreby.Takze zaverom-zapina sa to za jazdy,pri zaradenej jednicke alebo spiatocke.Vyhoda tohoto systemu je,ze zabranuje smyku pri zjazdu z kopca.Nejde iba o obycajne brzdenie.On si pribrzduje kazde koleso zvlast.
Nedavno som to pouzival,ked som mal robotu v lesoch,blata na cestach po usi,pri zjazde z prudkeho kopca,pri normalnom brzdeni uz to islo do smyku ako na saniach,pri zapnutom systeme pohoda.
Musi to ale fungovat.

A nesmie to byt dlho.Ked zacne blikat auticko,su horuce brzdy a treba ho vypnut,zastavit,nechat vychladnut a pokracovat.

To fR4Nk: ked ti ide auto az tak pomaly,tak nema zmysel zapinat system,a ty dokonca este pridavas.Ako som pisal vyssie.System zabranuje,aby sa auto v prudkom zjazde z kopca dostalo do nekontrolovatelneho rezimu/smykanie,sklz a pod/. Na suchom asfalte tiez nema zmysel pouzivat system,ved tam ti nehrozi smyk,brzdit sa da normalne.
LR Freelander 1,8 , Fiat Ducato obytne auto , Suzuki Samuraj 1,3 , Mercedes C 180 sport coupe kompresor .

Uživatelský avatar
popeye
Příspěvky: 138
Registrován: 15 srp 2010 10:09
auto: freelander 2

Re: Asistent sjezdu z kopce

#10 Příspěvek od popeye » 20 led 2014 19:17

my zo zenov to mame odskusane funguje to dobre ci kopec asfaltovy alebo teren a to hol brutalny teren a prudky zjazd .je pravda ze nejaka sekunda tam je kym to zacne pribrzdovat.


a myslel som + a - na volante tlacidla tempomatu

a ovladacom terrain response v polohe "kolaje" sa zapina HDC automaticky a pribrzdovanie citim hned ked je auto na malom kopceku
Přílohy
lr2.PNG
mud-ruds.PNG
mud-ruds.PNG (5.17 KiB) Zobrazeno 9108 x

Ve1N
Příspěvky: 3
Registrován: 19 led 2014 08:26
auto: Freelander 2

Re: Asistent sjezdu z kopce

#11 Příspěvek od Ve1N » 20 led 2014 21:59

Já tempomat nemám, takže ani tlačítka. Ale možná bude něco na tom, co psal dandee - myslim zapnout ho za jizdy a ne se s nim rozjiždět. Potom by ta prodleva reakce na velkou a rychlou změnu svahu nemusela být tak velká. Každopádně je to ASISTENT, ne BIG BOSS. :grin:

Díky za rady. Až bude příležitost zase vyzkoušim.

Odpovědět