A po necelých 24 hodinách rovných 10V. To asi neni dobrý co??? A ta potvora takhle odešla za blbý dva rokyTim píše:Tak jsem vyndal baterku z auta, změřil jí a má 12,1V. Tak ji teď nechám nějakou chvíli na mraze a uvidíme...
![To snad ne :head](./images/smilies/Skypesmilies/smile_headbang.gif)
Moderátor: Safraporte
A po necelých 24 hodinách rovných 10V. To asi neni dobrý co??? A ta potvora takhle odešla za blbý dva rokyTim píše:Tak jsem vyndal baterku z auta, změřil jí a má 12,1V. Tak ji teď nechám nějakou chvíli na mraze a uvidíme...
Ahoj,sonorek píše:Zdravím vás všechny. Chtěl bych koupit novou baterii do free a potřeboval bych vědět, jestli je nějaké omezení v maximální kapacitě. Díky za radu.
To si myslim že není pravda, pujde spíše o prodloužení doby dobíjeni do plného stavu baterie. Než o snížení kapacity baterie.y.sajty píše:Kapacita je dána možností altrnátoru,podle toho kolik dobíjí.90.dobíjena 75.není 90.
Já teda nejsem takový odborník, ale selským rozumem jsem uvažoval stejněMadTom píše:A co třeba do požadavků na kapacitu akumulátoru a na výkon alternátoru zahrnout zákon zachování energie?
Představme si, že startujeme v létě vlažné auto a to chytne na drcnutí - odběr energie (= součin proud * napětí * čas) pro startér z baterie je malej a stejně tak potřebná energie z alternátoru pro jeho zpětné dobití. Prostě si startér víc energie nevezme a alternátor jí tedy víc nemusí vracet.
Podobně to funguje v zimě, kdy motor startuje pochopitelně hůř, s jedním malým rozdílem daným akumulátorem.
Čím větší je zima, tím víc je potřeba s motorem zatočit a tím víc energie startér potřebuje. Pokud mám silnej akumulátor, tak je schopnej dodat velkej proud (maximální proud který je akumulátor schopný dát je daný jeho vnitřní odporem - představme si to tak, že v silnějším akumulátoru jsou uvnitř silnější dráty) a startér roztočit hned a rychle - odběh energie je o něco větší než v létě. Pokud budu mít akumulátor slabej - tedy bude schopnej dát pouze malej proud, tak se startér bude točit pomaleji a tím pádem i déle. A v určité chvíli sice motor nastartuje, ale nejspíše bude výsledný odběr energie ze slabého akumulátoru větší. Takže slabší akumulátor bude nejspíš znamenat kromě horšího startování i větší potřebu energie na dobytí. Extrém je, když na slabší akumulátor nenastartuju a na silnější ano - tam je mi to potom jedno, protože jsem nenastartoval.
Silnější akumulátor bude mít nejspíše větší kapacitu, nebo lepší konstrukci (v extrému třeba baterky Optima), kdy dá větší proud, a proud je to podstatné u startovacího akumulátoru.
Co se týče dobíjení akumulátoru - obecně je to tak, že jak rychle ho jsem schopen akumulátor vybít, tak rychle se dá nabít. Což se bavíme o hodně víc než 150A, co dávají nejsilnější alternátory - takže co alternátor dá, to si do určité chvíle akumulátor vezme, pokud to potřebuje. A ve chvíli, kdy už alternátor nestíhá - je na maximu svého výkonu, tak mu začne klesat napětí. To není nic proti ničemu. Další pokles nastane, až se alternátor ohřeje.
Baterku kupuju podle jejich rozměrů - největší co se vejde. Kromě toho, že mám větší šanci nastartovat, tak díky větší kapacitě z ní využívám při každém startu menší část, než u malého akumulátoru, a tedy akumulátor méně opotřebovávám - počet cyklů nabít/vybít je u každého akumulátoru omezený. Alternátoru to nevadí. Stačí si spočítat co udělají všechny spotřebiče v autě, když je v zimě zapnu - řídící elektronika, světla, ventilátory, vyhřívání oken, zrcátek a sedadel a další. Ono to žere docela dost. Nová auta kvůli tomu mají některé věci v určitých chvílích odepínané - například elektrický příhřev motoru nebo elektrické topení do kabiny, aby stíhaly dobíjet akumulátor.
Osazení akumulátoru od výrobce je dáno co nejnižší cenou (tedy požadavkem na malý akumulátor) a požadavkem na spolehlivé nastartování i v zimě (zkouší se to v klimatické komoře, kde se auto vymrazí). U mě cena také není zanedbatelná, ale rozdíl mezi 75 a 95 Ah akumulátorem není závratný.