Emise a diagnostika Defender 300TDi
Napsal: 30 dub 2022 16:18
Vážení, dovolil jsem si založit nové vlákno přestože tu již minimálně jedno tématicky podobně je - "Neprošel jsem emisema"
viewtopic.php?p=488853&hilit=emise#p488853
To se ovšem zabývá zejména příčinami a případnými léčebnými metodami emisního neúspěchu. Já jsem se ovšem k emisím ani nedostal, neboť nová pravidla emisní moštárny platná od 1.března 2022 mě semlela ještě dříve - v diagnostickém předkole. Ano čtete správně.
Co se stalo - včera jsem se rozhodl, že konečně ulovím bobříka STK, kterému předchází i kontrola kouřových signálů. V rámci přípravy jsem vyměnil olej, natankoval čerstvou naftu a doplnil jí aditivem, intenzivním ježděním jsem téměř eliminoval šedý kouř (asi tam opravdu hrála významnou roli nějaká kondenzace). A ještě pro sichr jsem v rychlosti tím nejjednodušším způsobem upravil/zredukoval tok paliva do čerpadla přes regulační šroubek - tzv. "Smoke screw". Myslím, že to fakt pomohlo, protože na rovince pod parou to téměř nehulí a do kopce o poznání méně. Samozřejmě mám teď na mysli černý kouř.
Tedy plný optimismu jsem v dobré náladě najel do emisního hangáru. Při vysedání vidím, že už si pan emisní technik nese diagnostiku. V tu chvíli začala svižná konverzační komedie s tímto dialogem (zjednodušeným):
Já: (s úsměvem od ucha k uchu) "To nesete zbytečně, tady není co napíchnou."
ET: (s úsměvem) "Kdepa, to se musí napíchnout"
Já: "Ale todle nemá žádnou diagnostiku, nemá to řídící jednotku"
ET: "To je rok 98, to musí mít zásuvku"
Já: "Todle je systém nádrž-čerpadlo-vstřik, není co diagnostikovat"
ET: "A má to zásuvku ?"
Já: "Noo, má, ale je tam vyvedený jen alarm, kvůli nastavování"
ET: "Tak to napíchneme"
Já: "Prosím" a otáčím pána z podvolantu nestandardně pod Cubbybox (pořád s úsměvem)
Přesouváme se k diagnostické aparatuře Bosch, nastavujeme detailně parametry vozu. Komunikace s jednotkou nenastává. Systém Bosch nám ještě nabízí, že vozidlo má mít jednotku ABS. Vyprskávám smíchy.
Já: "Tendle model ještě ani ABS neměl, nic tam nenajdeme"
ET: "Nějaké řízení to mít má, podíváme se do CISu" (CIS = Centralizovaný Informační Systém - jakýsi centrální mozek celorepublikové sítě stanic STK)
Otevírá se detailní karta s mým vozem. V sekci Měření emisí je u položky Emisní systém výběr ze tří možností - Neřízený, Řízený bez OBD, Řízený s OBD. Můj Defík rok 98 má nastavenou "zlatou střední cestu".
ET: "Vidíte, řízený systém, bez napíchnutí a vyčtení paměti závad to nemůžu pustit dál na měření."
Já: "A jak se to dělá u starších aut, která nemají ŘJ ve standardu OBD"
ET: "I tam se to napíchne a dá se to normálně vyčíst"
Já: "A ještě starší auta úplně bez řídících jednotek motoru"
ET: "Ta jsou neřízená"
Já: nevěřícně kroutím hlavou (ale už zcela bez úsměvu)
ET: "Prostě systém říká, že tam je řízení, musí se to napíchnout a vyčíst paměť závad. A to vše se navíc zaznaménává online do centrály. Jinak to od března nejde. Kdyby jste přijel v únoru, tak by to ještě šlo."
Já: "Takže konečná ?"
ET: "Nedá se nic dělat"
Odjíždím jako opařený.
Ještě za tepla rozjíždím pátrání. Když jsem se znova kouknul na tu fotku záznamu v CISu, začal jsem si uvědomovat odkud asi vítr fouká. Tím řízením emisí, které nějaký ouřada v CISu zaškrtnul byl zřejmě míněn EGR systém, který ta moje 98čková třístovka opravdu má. A řízený. A ne nějakým primitivním čistě mechanicko-podtlakovým mechanismem jak by se slušelo, ale řízený vlastní ECU. Beru aspoň schémata, která už mám trvale v autě a vidím, že ta ECU má dokonce vyvedenou diagnostickou zásuvku.
Jenže kam ? K normální OBD zásuvce vedou jen tři dráty. Plus 12V(hnědý) - pin 16, zem-kostra (černý) - pin 4, komunikace s ECU alarmu (oranžový (asi má i zelený proužek)) - pin 8.
Konektor je v autě otočený - nižší řada pinů je tady dole oproti běžnému zobrazení OBD konektoru.
Pod boxem vykukují ještě další konektory. Protože v autě bylo zřejmě handsfree (na palubce zbyly díry a vzadu gsm anténa), tak jsem jim dříve nevěnoval pozornost. A teď mě i mátlo, že vedou někam pod dekl nad převodovkou.
viewtopic.php?p=488853&hilit=emise#p488853
To se ovšem zabývá zejména příčinami a případnými léčebnými metodami emisního neúspěchu. Já jsem se ovšem k emisím ani nedostal, neboť nová pravidla emisní moštárny platná od 1.března 2022 mě semlela ještě dříve - v diagnostickém předkole. Ano čtete správně.
Co se stalo - včera jsem se rozhodl, že konečně ulovím bobříka STK, kterému předchází i kontrola kouřových signálů. V rámci přípravy jsem vyměnil olej, natankoval čerstvou naftu a doplnil jí aditivem, intenzivním ježděním jsem téměř eliminoval šedý kouř (asi tam opravdu hrála významnou roli nějaká kondenzace). A ještě pro sichr jsem v rychlosti tím nejjednodušším způsobem upravil/zredukoval tok paliva do čerpadla přes regulační šroubek - tzv. "Smoke screw". Myslím, že to fakt pomohlo, protože na rovince pod parou to téměř nehulí a do kopce o poznání méně. Samozřejmě mám teď na mysli černý kouř.
Tedy plný optimismu jsem v dobré náladě najel do emisního hangáru. Při vysedání vidím, že už si pan emisní technik nese diagnostiku. V tu chvíli začala svižná konverzační komedie s tímto dialogem (zjednodušeným):
Já: (s úsměvem od ucha k uchu) "To nesete zbytečně, tady není co napíchnou."
ET: (s úsměvem) "Kdepa, to se musí napíchnout"
Já: "Ale todle nemá žádnou diagnostiku, nemá to řídící jednotku"
ET: "To je rok 98, to musí mít zásuvku"
Já: "Todle je systém nádrž-čerpadlo-vstřik, není co diagnostikovat"
ET: "A má to zásuvku ?"
Já: "Noo, má, ale je tam vyvedený jen alarm, kvůli nastavování"
ET: "Tak to napíchneme"
Já: "Prosím" a otáčím pána z podvolantu nestandardně pod Cubbybox (pořád s úsměvem)
Přesouváme se k diagnostické aparatuře Bosch, nastavujeme detailně parametry vozu. Komunikace s jednotkou nenastává. Systém Bosch nám ještě nabízí, že vozidlo má mít jednotku ABS. Vyprskávám smíchy.
Já: "Tendle model ještě ani ABS neměl, nic tam nenajdeme"
ET: "Nějaké řízení to mít má, podíváme se do CISu" (CIS = Centralizovaný Informační Systém - jakýsi centrální mozek celorepublikové sítě stanic STK)
Otevírá se detailní karta s mým vozem. V sekci Měření emisí je u položky Emisní systém výběr ze tří možností - Neřízený, Řízený bez OBD, Řízený s OBD. Můj Defík rok 98 má nastavenou "zlatou střední cestu".
ET: "Vidíte, řízený systém, bez napíchnutí a vyčtení paměti závad to nemůžu pustit dál na měření."
Já: "A jak se to dělá u starších aut, která nemají ŘJ ve standardu OBD"
ET: "I tam se to napíchne a dá se to normálně vyčíst"
Já: "A ještě starší auta úplně bez řídících jednotek motoru"
ET: "Ta jsou neřízená"
Já: nevěřícně kroutím hlavou (ale už zcela bez úsměvu)
ET: "Prostě systém říká, že tam je řízení, musí se to napíchnout a vyčíst paměť závad. A to vše se navíc zaznaménává online do centrály. Jinak to od března nejde. Kdyby jste přijel v únoru, tak by to ještě šlo."
Já: "Takže konečná ?"
ET: "Nedá se nic dělat"
Odjíždím jako opařený.
Ještě za tepla rozjíždím pátrání. Když jsem se znova kouknul na tu fotku záznamu v CISu, začal jsem si uvědomovat odkud asi vítr fouká. Tím řízením emisí, které nějaký ouřada v CISu zaškrtnul byl zřejmě míněn EGR systém, který ta moje 98čková třístovka opravdu má. A řízený. A ne nějakým primitivním čistě mechanicko-podtlakovým mechanismem jak by se slušelo, ale řízený vlastní ECU. Beru aspoň schémata, která už mám trvale v autě a vidím, že ta ECU má dokonce vyvedenou diagnostickou zásuvku.
Jenže kam ? K normální OBD zásuvce vedou jen tři dráty. Plus 12V(hnědý) - pin 16, zem-kostra (černý) - pin 4, komunikace s ECU alarmu (oranžový (asi má i zelený proužek)) - pin 8.
Konektor je v autě otočený - nižší řada pinů je tady dole oproti běžnému zobrazení OBD konektoru.
Pod boxem vykukují ještě další konektory. Protože v autě bylo zřejmě handsfree (na palubce zbyly díry a vzadu gsm anténa), tak jsem jim dříve nevěnoval pozornost. A teď mě i mátlo, že vedou někam pod dekl nad převodovkou.