Stránka 1 z 1

Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 13:09
od skipper_pa
Protože si budu vyrábět pevnostní poloosy delší o 30mm, pokud by byl zájem mohl bych udělat i něco navíc. Jelikož cena oceli AISI 300M by byla s náklady na dopravu z USA příliš vysoká a v EU se nevyrábí bude použita letecká vysokopevnostní ocel s pevností 1620-1770 MPa při tažnosti 9%. I když mám přislíbený odprodej od výrobce vojenské letecké techniky z jeho skladových zásob, nevím jaké množství přesně dostanu. Proto taky bude počet kusů omezen. Dále budu vyrábět i rozšiřující podl. pod rejdové koule a obdobně i na rozšíření zadní nápravy. Dělám to proto, že nechci používat podložky pod disky při kterých jsou víc vylezlé brzdy z kol a namahání řízení je též větší. Také pak mohu mít kola se standardnim et. Budu muset sice ještě prodloužit tyče řízení, ale protože bych stejně dělal pevnostní tak mi to nevadí. Sdělte mi prosím váš názor na takovéto řešení a případný zájem. Podložky pod rejdové koule by taky mohly řešit při zvýšeném podvozku a standardních koulích i korekci záklonu rejdového čepu. To by asi vyžadovalo prodloužení poloos o 35mm. Pro zajímavost přidávám fotku dalších mých výrobků které používám při obnově mé cihličky 90/ 300tdi tentokrát pro redukční převodovku (pevnostní kříž mezinápravového diferenciálu a chlazené víko převodovky)

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 13:18
od MadTom
Idea s delšíma poloosama je hezká, ale pokud něco praskne (ta poloosa), a nebudeš mít další někde v šuplíku, tak máš smůlu a nikde do neseženeš. A svařit nebo jinak opravit to většinou nejde. Ty podložky pod disky, nebo disky s jiným ET se potom jeví jako úplně pohodové řešení.

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 13:36
od skipper_pa
To máš samozřejmě pravdu, ale pár kusů náhradních budu určitě mít a když tak dovyrobím. Při předpokládané ceně 1800až 2500 korun to nebude tak hrozné. Sice už by nebyly z původní oceli protože ta se již nevyrábí, ale z oceli 16640 která má sice skoro stejnou pevnost ale menší tažnost o1% .

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 13:43
od Hanys_a_Kaca
Já tomu teda fandim dost, měl jsem už několikrát na poličce podložky pod kola, ale pořád je mi to nějak proti srsti z důvodů, které uvádíš. Naprosto souhlasim, když se člověk podívá, kde jsou ložiska, rejdové čepy atd, tak prostě logické je rozšiřovat tak jak uvažuješ. Také jsem dřív uvažoval o rozšíření "celé" nápravy jako ty, ale já dycky víc přemejšlím a méně udělám, jsem lempl, ale fandím ti.

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 13:54
od skipper_pa
1498823415628-2008401413.jpg
1498823415628-2008401413.jpg (54.94 KiB) Zobrazeno 5659 x
No mě taky trochu trvá než něco dodělám, když se kouknu z okna tak je tam samá práce...

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 13:55
od MadTom
Já jsem na D2 po jednom výletu ty podložky pod kola dal a nemám s tím žádný problém. Teda až na protektorovaná MTčka, která v rejdu drhnou o plastové nástavce prahů. Na jízdních vlastnostech, zvlášť se stanem a dalšíma věcma na střeše, se to podepsalo kladně. Auto má na tachometru přes 200000km, takže pokud ložiska nebo něco jiného odejde, tak podle mě kvůli stáří. Na Defa se mi podložky zatím válí v regálu, ale s tím skoro nikam nejezdím, tak je to v pořádku.
To vyrobím znovu je fajn, ale musí být z čeho. Sám píšeš že dostupnost těchto materiálů v malém množství je špatná. Já odhaduju, že se to bude ještě zhoršovat, respektive cena u kusovek, pokud vůbec budou, půjde nahoru.

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 14:03
od skipper_pa
Tak tak, naštěstí mám tu výhodu že veškeré obrábění dělám ve své dílně až na broušení a tepelné zpracování.

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 14:07
od MadTom
No jo, ale to musí být z čeho udělat. Na to jsem narážel. Mašinky a umět je používat je věc další.

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 14:29
od skipper_pa
Ty vysokopevnostní oceli jsou skutečně problém. On totiž z nich nikdo nic v sérii nevyrábí a proto nejsou dostupné ani na trhu v celé EU. Jinak je to když potřebuješ alespoň vagón. Vždy ale seženeš ocel ze které se vyrábí poloosy v sérii. Je levnější i když né o moc ale taky oněco méně pevná a snadno dostupná. Za speciality musíš zaplatit. Nedávno jsem potřeboval kus 4cm tlustého nejpevnějšího Hardoxu asi asi 60cm dlouhého a 30cm širokého a ten stál ze Švédska 40000.-korun teda našich, ale opravil jsem s ním součást stavebního stroje která stojí 600000. S tou dostupností a cenama nic nenaděláš.

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 30 čer 2017 14:55
od MadTom
Jo přesně tak. Úplně stejné je to i s hliníkem - pokud chceš na jedné straně něco co se dá označit za dural, nebo na druhé straně plech, kterej se dá lisovat a bude to pokaždé stejné. Tohle jsme sháněl na antény a na lisování parabol, kde byla potřeba odchylka od palaroblického tvaru pod 0,1mm. Nakonec jsem tam kde to šlo přešli na železo. Funguje to taky, cenově levnější, opakovatelnost lepší.

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 03 črc 2017 07:19
od Wiki
k tomu "Budu muset sice ještě prodloužit tyče řízení, ale protože bych stejně dělal pevnostní tak mi to nevadí"
to bych nedělal, protože měkkou tyč řízení, když ev.nárazem ohneš tak ji "přes koleno " :grin: narovnáš a jede se dál , ale pevnostní ta jen tak nepovolí .Tak 100% povolí či ulítne něco jiného :mrgreen:

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 03 črc 2017 07:39
od Wiki
MadTom píše: 30 čer 2017 13:18 Idea s delšíma poloosama je hezká, ale pokud něco praskne (ta poloosa), a nebudeš mít další někde v šuplíku, tak máš smůlu a nikde do neseženeš. A svařit nebo jinak opravit to většinou nejde. Ty podložky pod disky, nebo disky s jiným ET se potom jeví jako úplně pohodové řešení.
být v klidu very moc :Pohoda: , když praskne (ta poloosa), tak prostě vyhodíš ty dist. podložky a dáš standard. poloosu a jede se dál :grin:

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 03 črc 2017 09:06
od VencaZE
Jo a na tý dlouhý tyči řízení bude dělat novou sbíhavost. Samý problémy kvůli tomu. Sundaval jsi někdy rejdovku v lese? Když má správně zalepený závity tak je to docela makačka.
Vozit si náhradní novou poloosu bude lepší.
Pevnostní tyč řízení teď v Rumunsku ohnuli kluci na jednom Defu. Byla do luku, jinak nic neuletělo. Tak si udělali novou sbíhavost na té ohnuté tyči, která i když je ohnutá tak drží a jeli jsme dál.

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 03 črc 2017 09:16
od Wiki
jo sundaval jsem rejdovku ba i kulovey kloub v lese a bylo dokonce šero a houkala tam k tomu sova :grin:
zalepený zavity? , to se nehřeje PB vařičem a probléma není :grin: ,

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 04 črc 2017 06:43
od Wiki
dobrá rada -"Vozit si náhradní novou poloosu bude lepší."
ale kterou? :grin: , poloosy nejsou totiž vzájemně zaměnitelné :mrgreen:

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 04 črc 2017 07:59
od DanoDEF
v zasade vozim to co mi uz prdlo najcastejsie zadna dlha a predna kratka.

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 06 črc 2017 18:39
od skipper_pa
Tak ty poloosy na předek jsou konstrukčně bez problémů, pokud by se udělalo drážkování delší oddělené rádiusovým zápichem (případné řízené budoucí místo lomu pokud by k němu došlo) tak by se lomem zkrátila na standardní délku. Jinak je to ale vzadu. Tam je brzdový třmen chycen k nápravnici a dal by se případně chytit z druhé strany, ale jak? Kazdopádně by byla nutná úprava uchycení popř. i třmenu - ještě to nemám vykoumané, nebo standardní délka poloosy s podložkami což je na zadek asi to nejlepší řešení. Nebo máte na ten zadek nějakej lepší nápad? Taky se dá rozšířit most nápravy ale to bych dělal jedině že bych vyrobil ještě uzávěrku typu KAM a most nápravy bych stejně upravoval. Zatím tam bude na zkoušku axlelock...

Re: Pevnostní poloosy

Napsal: 06 črc 2017 18:46
od skipper_pa
477933145877806.jpg
477933145877806.jpg (70.8 KiB) Zobrazeno 5270 x
Od jednoho našeho člena jsem dostal tuto fotku.