Téma k zamyšlení - ProVent 200
Napsal: 02 zář 2022 03:06
Proč je dobré mít MANN+HUMMEL ProVent 200 ®
Na moderní motory výrobců, jsou v dnešní době kladeny vysoké nároky na ekologický provoz v rámci emisních norem. Bohužel často je to právě na úkor efektivnosti a výkonu motoru. Nejrůznější udělátka a škrtítka výrobců v podobě EGR ventilů a podobně, na výkonu nepřidají a tak se potenciál výkonu motoru z výroby, dostává někam k 70 – 80%.
My však chceme jezdit na maximum a tak to řešíme nejrůznějšími úpravami, ať už úpravou řídící jednotky motoru, odstraněním EGR ventilu, nebo spoustou dalších úprav.
Důležitým prvkem každého motoru je také efektivní odvětrávání klikové skříně přes horní víko. Princip je jednoduchý. Olejové výpary, vznikající v motoru jsou odváděny víkem přes zpětný ventil, zpět do sacího traktu, mezi filtrací vzduchu a turbodmychadlem, které je opět pouští zpět do motoru k recyklaci. A právě zde vzniká problém na několika úrovních, protože tento kondenzát se usazuje v celém sacím traktu, což je nežádoucí jak pro výkon a životnost samotného motoru, tak pro olejový chladič, zejména turbo. Proč? Tato olejová mlha je produktem spalování a kromě vlhkosti při studených startech, obsahuje kyseliny a především karbonizaci, neboli saze. Tohle všechno má nemalý vliv na životnost motoru a hlavně turba. O nižší chladící schopnosti chladiče oleje a postupném usazování karbonizace v sání nemluvě. Zvláště máte li stále nainstalován EGR ventil.
Jedním z řešení jsou odlučovače olejových par, známé také jako „Catch Can“. Ty jsou do jisté míry efektivní, avšak jejich princip není dokonalý. V zásadě jde o jakousi externí nádobku, v které se hromadí na dně vysrážený kondenzát. Zpravidla má jeden vstup a výstup a jde o mezičlánek na cestě zpět do sání, tedy před turbo. Jejich efektivita je někde mezi 50 – 60%, neboť Catch Can nemají v podstatě žádný filtr. Navíc nedisponují regulací tlaku ani zpětným ventilem. V případě naplnění nádobky tak hrozí vlivem narůstajícího tlaku, poškození motoru.
Relativně nedávno se na trhu objevila nová řada odlučovačů ProVent, vyráběných firmou MANN+HUMMEL, kterou známe jako výrobce nejrůznějších filtračních jednotek.
Já si pro svůj motor vybral model ProVent 200, protože splňuje všechny potřebné nároky.
Jednotka se skládá z filtrační vyměnitelné vložky, pojistného přetlakového ventilu v případě přeplnění odlučovače a především regulátoru tlaku (suplující originální stávající zpětný ventil). Zároveň jednotka funguje i jako jakýsi cyklón. Životnost filtru je 40000 – 50000 km v závislosti na výkonostním použití vozidla. Účinnost je v tomto případě kolem 98%.
Další výhodou je spodní vypouštěcí port, díky kterému můžete zvolit, zda kondenzát poputuje zpět do olejové vany (tak jak si přeje legislativa), nebo ho prostě odvedete do externí nádobky. Já zvolil pochopitelně variantu „off vehicle“. Nechci si pouštět sajrajt zpět do motoru! Navíc mohu kontrolovat, kolik že můj motor vyprodukuje kondenzátu za určitou dobu. Doporučuje se kontrola hladiny kondenzátu každých 5000 – 8000 km, případně jej vypustit. Jedinou nevýhodu spatřuji ve velikosti celé jednotky a složitosti umístění v motorovém prostoru. Svoji funkci však plní výborně. Pro lepší pochopení principu funkce ProVentu 200: https://youtu.be/7kvfjvq6lCQ
Přetlakový ventil v ProVent 200 má zabránit přetlakování odvětrávacího systému klikové skříně v případě zablokování separační jednotky. Odvzdušnění těchto plynů je nezbytným bezpečnostním opatřením, aby se v klikové skříni motoru příliš nevytvářel tlak. Pokud jednotka nedovolí plynům volně proudit a dojde k nárůstu tlaku, otevře se ventil a umožní plynům proudit zpět do sacího systému motoru nefiltrované. Přetlakový ventil je nastaven na 50 milibarů a funguje při určitých otáčkách motoru v důsledku pulzování klikové skříně motoru. Při vysokém zatížení, kdy dochází k velkému nasávání vzduchu z turba, se také uzavře, aby se zabránilo nasávání vzduchu přes těsnění motoru, zejména těsnění klikového hřídele a vačkového hřídele. Pokud by tento ventil nebyl přítomen, mohly by být těmito těsněními nasávány nečistoty. Jak to tedy všechno ovlivňuje váš motor?
Téměř všechny moderní vznětové motory, zejména vznětové motory se systémem Common Rail, mohou být ovlivněny hromaděním částic plynů. Řešení ventilace klikové skříně nabízí ideální ochranu klikové skříně a umožňuje soulad s budoucími ekologickými předpisy. Nečistoty mohou způsobit škodlivé, olejové usazeniny v sání motoru, turbodmychadle a chladiči oleje. Kromě toho snižují výkon motoru, zvyšují spotřebu paliva a zkracují životnost motoru.
K montáži
Je důležité vědět, kam ProVent umístit, vzhledem k tomu, že jednotka musí být ve vertikální poloze. V motorovém prostoru na tohoto drobečka není příliš místa a tak jsem jej umístil na jediné možné místo, hned vedle nádobky pro ACE/PAS. Další možnost byla umístit jej na přepážku mezi turbo a brzdový posilovač, ale to jsem vyhodnotil jako nežádoucí, kvůli blízkosti rozpáleného turba. Druhá strana motorového prostoru nepřipadala v úvahu vůbec a neměla by logiku. Tak jako tak, ProVent sedl na své místo jen velmi natěsno.
Postup montáže zkrátím na poskytnuté fotografie.
Na moderní motory výrobců, jsou v dnešní době kladeny vysoké nároky na ekologický provoz v rámci emisních norem. Bohužel často je to právě na úkor efektivnosti a výkonu motoru. Nejrůznější udělátka a škrtítka výrobců v podobě EGR ventilů a podobně, na výkonu nepřidají a tak se potenciál výkonu motoru z výroby, dostává někam k 70 – 80%.
My však chceme jezdit na maximum a tak to řešíme nejrůznějšími úpravami, ať už úpravou řídící jednotky motoru, odstraněním EGR ventilu, nebo spoustou dalších úprav.
Důležitým prvkem každého motoru je také efektivní odvětrávání klikové skříně přes horní víko. Princip je jednoduchý. Olejové výpary, vznikající v motoru jsou odváděny víkem přes zpětný ventil, zpět do sacího traktu, mezi filtrací vzduchu a turbodmychadlem, které je opět pouští zpět do motoru k recyklaci. A právě zde vzniká problém na několika úrovních, protože tento kondenzát se usazuje v celém sacím traktu, což je nežádoucí jak pro výkon a životnost samotného motoru, tak pro olejový chladič, zejména turbo. Proč? Tato olejová mlha je produktem spalování a kromě vlhkosti při studených startech, obsahuje kyseliny a především karbonizaci, neboli saze. Tohle všechno má nemalý vliv na životnost motoru a hlavně turba. O nižší chladící schopnosti chladiče oleje a postupném usazování karbonizace v sání nemluvě. Zvláště máte li stále nainstalován EGR ventil.
Jedním z řešení jsou odlučovače olejových par, známé také jako „Catch Can“. Ty jsou do jisté míry efektivní, avšak jejich princip není dokonalý. V zásadě jde o jakousi externí nádobku, v které se hromadí na dně vysrážený kondenzát. Zpravidla má jeden vstup a výstup a jde o mezičlánek na cestě zpět do sání, tedy před turbo. Jejich efektivita je někde mezi 50 – 60%, neboť Catch Can nemají v podstatě žádný filtr. Navíc nedisponují regulací tlaku ani zpětným ventilem. V případě naplnění nádobky tak hrozí vlivem narůstajícího tlaku, poškození motoru.
Relativně nedávno se na trhu objevila nová řada odlučovačů ProVent, vyráběných firmou MANN+HUMMEL, kterou známe jako výrobce nejrůznějších filtračních jednotek.
Já si pro svůj motor vybral model ProVent 200, protože splňuje všechny potřebné nároky.
Jednotka se skládá z filtrační vyměnitelné vložky, pojistného přetlakového ventilu v případě přeplnění odlučovače a především regulátoru tlaku (suplující originální stávající zpětný ventil). Zároveň jednotka funguje i jako jakýsi cyklón. Životnost filtru je 40000 – 50000 km v závislosti na výkonostním použití vozidla. Účinnost je v tomto případě kolem 98%.
Další výhodou je spodní vypouštěcí port, díky kterému můžete zvolit, zda kondenzát poputuje zpět do olejové vany (tak jak si přeje legislativa), nebo ho prostě odvedete do externí nádobky. Já zvolil pochopitelně variantu „off vehicle“. Nechci si pouštět sajrajt zpět do motoru! Navíc mohu kontrolovat, kolik že můj motor vyprodukuje kondenzátu za určitou dobu. Doporučuje se kontrola hladiny kondenzátu každých 5000 – 8000 km, případně jej vypustit. Jedinou nevýhodu spatřuji ve velikosti celé jednotky a složitosti umístění v motorovém prostoru. Svoji funkci však plní výborně. Pro lepší pochopení principu funkce ProVentu 200: https://youtu.be/7kvfjvq6lCQ
Přetlakový ventil v ProVent 200 má zabránit přetlakování odvětrávacího systému klikové skříně v případě zablokování separační jednotky. Odvzdušnění těchto plynů je nezbytným bezpečnostním opatřením, aby se v klikové skříni motoru příliš nevytvářel tlak. Pokud jednotka nedovolí plynům volně proudit a dojde k nárůstu tlaku, otevře se ventil a umožní plynům proudit zpět do sacího systému motoru nefiltrované. Přetlakový ventil je nastaven na 50 milibarů a funguje při určitých otáčkách motoru v důsledku pulzování klikové skříně motoru. Při vysokém zatížení, kdy dochází k velkému nasávání vzduchu z turba, se také uzavře, aby se zabránilo nasávání vzduchu přes těsnění motoru, zejména těsnění klikového hřídele a vačkového hřídele. Pokud by tento ventil nebyl přítomen, mohly by být těmito těsněními nasávány nečistoty. Jak to tedy všechno ovlivňuje váš motor?
Téměř všechny moderní vznětové motory, zejména vznětové motory se systémem Common Rail, mohou být ovlivněny hromaděním částic plynů. Řešení ventilace klikové skříně nabízí ideální ochranu klikové skříně a umožňuje soulad s budoucími ekologickými předpisy. Nečistoty mohou způsobit škodlivé, olejové usazeniny v sání motoru, turbodmychadle a chladiči oleje. Kromě toho snižují výkon motoru, zvyšují spotřebu paliva a zkracují životnost motoru.
K montáži
Je důležité vědět, kam ProVent umístit, vzhledem k tomu, že jednotka musí být ve vertikální poloze. V motorovém prostoru na tohoto drobečka není příliš místa a tak jsem jej umístil na jediné možné místo, hned vedle nádobky pro ACE/PAS. Další možnost byla umístit jej na přepážku mezi turbo a brzdový posilovač, ale to jsem vyhodnotil jako nežádoucí, kvůli blízkosti rozpáleného turba. Druhá strana motorového prostoru nepřipadala v úvahu vůbec a neměla by logiku. Tak jako tak, ProVent sedl na své místo jen velmi natěsno.
Postup montáže zkrátím na poskytnuté fotografie.