Stránka 1 z 1

naviják

Napsal: 08 bře 2022 12:54
od tomm1
ahoj,

rozhoduji se jaký naviják pořídit..

máte někdo zkušenosti s :
https://www.sklep4x4.expedycja.pl/wycia ... ot-bp.html

nebo se mi líbí:
http://4x4.tomot.cz/index.php?id_produc ... er=product


potřebuji to použít párkrát do roka, tak je zbytečné dávat za to víc..
a je to na vozidlo LC 150..


děkuji za připomínky..

Re: naviják

Napsal: 08 bře 2022 13:00
od kaligula
Kangaroo má kamarád, je i tady na foru, už mě s ním 2x tahal a vytáhnul
na občasné potáhnutí asi stačí a když ne tak dáš kladku

já měl escape Evo - převodovka celokovová a jsou k tomu dostupné všechny díly pro opravy
tedka mám objedaný superwinch, bude tak do měsíce, tak můžu pak dát reference

Re: naviják

Napsal: 08 bře 2022 13:17
od MadTom
Co mi prošlo rukama, tak je to všechno na jedno brdo - i ty co u nich výrobce tvrdí, že jsou vodotěsné, tak v nich voda byla. Jinak nejčastější problémy byly v elektrice - dráty a jejich vedení v autě, konektory a všechny spoje a potom ovládání.

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 07:25
od martas07
S Tomášem se vždy dobře domluvíš, i s případnými reklamacemi.

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 07:37
od tomm1
ahoj,

díky za info..
také mi to přijde všechno stejné, jen o jiné nálepce..
u toho MORE 4x4 se mi líbí, že je na 13000lb, a náhradní díly na to mají také..

asi zkusím ten a uvidíme..
pokud pořídím dám vědět recenze.. :-)



děkuji..

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 07:42
od MadTom
Rozdíl 12000, 12500 nebo 13000 lb tažné síly bych vůbec neřešil. Větší vliv bude mít kvalita baterky a délka a síla drátů mezi navijákem a baterkou.

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 07:50
od Not-0-rick
Já mám už asi 5 let naviják od Terrafirmy, docela ho nešetřim a to co se týká používání (ne jen offroad, ale i víkendové tahání dříví), tak i koupání v blátě a vodě a zatím to pořád drží. Je to tuším taky 12000 ale koukám po slabším, čím silnější je, tím má pomalejší převodovku, když budu potřebovat větší sílu, mám 2 kladky. Ještě tu mám v regálu Tmax 9000 ale ten má v háji asi brzdu, protože při navíjení vibruje.

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 07:55
od MadTom
Nevím jak dnes, ale když jsem po tom před lety koukal, tak co se týče rychlosti, byly dva různé typy planetových převodovek, které se lišily převodovým poměrem. Tento převodový poměr, stejně jako tažná síla v jednotlivých vrstvách lana, rychlost navíjení a hlavně odebíraný proud byly v katalogu od navijáku. Jak moc se na ty údaje dalo spoléhat nevím, ale převodový poměr se moc vylhat nedá.

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 11:47
od tomm1
no hezký, ted babo rad.. :-)

kabely a připojení budu mít dobré, z toho strach nemám..
terrafimu jsem také někde viděl.. kouknu na to..

ještě co doporučujete klasický mechanický odpojovač nebo přes relé?


děkuji..

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 11:50
od tomm1
koukám má ho honza Tůma.

https://www.toomich.cz/navijak-terrafir ... -ovladani/

a vypadá dobře, i ta koncovka, že tam nemá hák - dobrý..

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 12:00
od stiinek
Mám tenhle od Terrafirmy:
https://www.litep4x4.cz/navijak-terrafi ... icke-lano/
Za mě bez problému, taky takový hobby použití párkrát do roka.

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 12:13
od habakuk
Mám jej také, na autě je druhý rok už nějakou práci udělal za mě velká spokojenost.

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 12:15
od tomm1
tak to je dobré slyšet:-)

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 13:42
od MadTom
K tomu odpojovači a vlastně i silovým kabelům - je potřeba se zamyslet kudy povedou, aby se už při nějaké lehkém ťukanci nezkratoval silový kabel na kostru, ono je to potom jako svářečka. S tím souvisí i ten odpojovač - pokud v drátu elektřina není, tak mi zkrat nevadí, nezačne to hořet. Pojistka toto neřeší, protože by to musela být tak na 500A a to už je stejně dost nato, aby auto hořelo. Dále odpojovač zajistí, že když je naviják v klidu bez elektriky, tak podstatně hůře funguje elektrochemická koroze, takže by neměl tak rychle shnít. A poslední - pokud by se stalo, že při navíjení se speče ovládací solenoid (stykač) a naviják nejde vypnout, tak se to vypne odpojovače.
Podstatné je, kde ten odpojovač bude - je potřeba aby byl co nejblíž u baterky, aby ta nejištěná a neodpojovaná část drátu k navijáku byla co nejkratší. V Defenderu je to potom jednoduché - mechanický, ovládaný přímo z místa řidiče, protože baterku má řidič pod sedačkou. V Disco2 musí být někde u baterky, teda v motorovém prostoru, takže lépe dálkově ovládaný, protože lozit vždy pod kapotu je nepraktické a hlavně, když by se něco začalo pálit nebo nešlo vypnout, tak to může trvat moc dlouho. A samozřejmě dimenzované na proud, který naviják bere, je potřeba počítat s tím, že naviják se točí déle než startér, takže dimenzování odpojovače pro startér může být menší, než pro naviják - za kratší dobu se to prostě tak moc neohřeje.

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 14:16
od tomm1
ahoj,

tak to jsou dobré informace, popravdě elektřině moc nerozumím a tyhle informace mi dost pomohly!
takže jestli mechanicky nebo elektrický je jedno, spíše si dát pozor na umístění odpojovače (co nejblíže k baterii)
děkuji

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 14:25
od Not-0-rick
stiinek píše: 09 bře 2022 12:00 Mám tenhle od Terrafirmy:
https://www.litep4x4.cz/navijak-terrafi ... icke-lano/
Za mě bez problému, taky takový hobby použití párkrát do roka.
Ten přesně mám já

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 14:28
od Not-0-rick
tomm1 píše: 09 bře 2022 14:16 ahoj,

tak to jsou dobré informace, popravdě elektřině moc nerozumím a tyhle informace mi dost pomohly!
takže jestli mechanicky nebo elektrický je jedno, spíše si dát pozor na umístění odpojovače (co nejblíže k baterii)
děkuji
Za mě do Disca lepší elektrický, protože jak to tak bývá, každej si na odpojovač vzpomene až když potřebuje naviják, což obvykle znamená, že lezeš do motoru abys ho zapnul ve chvíli, kdy už jsi někde v bahně, ideálně ještě trochu nakloněn a začíná zábava :ty jeden...:

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 18:44
od Land Jirka
U toho elektrického odpojovače je důležité ho nezapomínat vypínat po ukončení navijákování, protože ten spínací proud odpojovače vám dokáže do rána vybít baterku.
Buďto ho zapojit tak, aby do něj proud šel jen se zapnutým zapalováním,
nebo do obvodu umístit bzučák, nebo pípák, který vydává při sepnutí zvuk.
Bzučák jde namontovat i na manuální odpojovač.
Navijáku jsem namontoval na auta desítky kusů, většinou s manuálním odpojovačem a každému říkám aby si ten odpojovač zapínal jen na navijákování jinak jim při banálním ťukanci na křižovatce může chytnout auto od zkratu.
Spousta lidí přijede s autem ke mně do dílny a odpojovač navijáku má zapnutý. :wink:

Re: naviják

Napsal: 09 bře 2022 20:16
od MadTom
Já tam dávám hodně svítivou červenou kontrolku a zapojuju to tak, aby to šlo i bez zapnutí zapalování. Občas na nějaké popotáhnutí může být vhodnější zapalování nezapínat. Kontrolka je ale nutná, stykače co jsem používal berou okolo 0,5A.

Re: naviják

Napsal: 10 bře 2022 07:50
od tomm1
no hezký co se může stát..