CB rada

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Odpovědět
Zpráva
Autor
maryan
Příspěvky: 136
Registrován: 01 pro 2009 08:14
auto: Disco 3 & 4
Bydliště: BA, SK

Re: CB rada

#261 Příspěvek od maryan » 25 bře 2010 21:26

Maxsel, nasiel som tuto http://www.cbradio.cz/forum/read.php?7,279,1151,quote=1 ze na tej Cobre 75 staci podrzat tlacitko Ch19 dlhsiu dobu a stanica sa prepne z AM do FM a naopak. Da sa na to spolahnut?

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 3669
Registrován: 23 zář 2007 19:49
auto: Land Rover
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#262 Příspěvek od Maxsel » 25 bře 2010 21:47

Skoro.. tady je to lepší http://www.cbradio.cz/news/view.php3?id=28.
Discovery 4 TDV6 HSE
Discovery 2 TD5

http://www.youtube.com/maxselcz

Uživatelský avatar
Gobey
Příspěvky: 1674
Registrován: 26 zář 2007 23:48
tel.: +420603440581
auto: Defender
Bydliště: Pchery
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#263 Příspěvek od Gobey » 30 bře 2010 09:43

Maxsel píše:AM modulace je tou nekompatibilitou, kterou trpí většina stanic z US. V Evropě se používá FM modulace (AM a SSB jen omezeně a jen v některých zemích).

Cobra 75 umí i FM modulaci, ale musí se hardwarově odblokovat.
možná se zeptám blbě, ale na co je tam vlastně ta AM? Chápu to na rádiu, kde přepínám FM a AM, ale proč to je na CB?

Díky

H.
Svobodný advokát, potápěč a definitivně rozpolcená osobnost-vezmu to podle stáří: Jeep Willys MB SAS, Jawa 350 sidecar, Jaguar Daimler XJ6C 4.2l, LR SIII Lightweight, LR Defender Td4 110 & 90-volanty a řídítka na všech stranách. http://www.onheiser.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

MadTom
Příspěvky: 15259
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: CB rada

#264 Příspěvek od MadTom » 30 bře 2010 10:10

AM - amplitudová modulace - používaná u rozhlasu na dlouhých, středních a krátkých vlnách a v leteckém provozu
FM - frekvenční (kmitočtová) modulace - používaná u rozhlasu na VKV a u většiny vysílaček na 150MHz a 450MHz
obě mají svoje výhody a nevýhody, AM se pomalu opouští - viz. přechod rozhlasu na krátkých vlnách na digitál, přechod CBčka na FM (ani nevím jestli je ještě AM povoleno v EU).
speciální verze AM je SSB - ze všech zde popsaných modulací má "největší dosah" a potřebuje nejsložitější radiostanici (čili i nejdražší) - dnes ji používají hlavně radioamatéři nebo vojáci.
A abych nezapoměl - modulace je systém, jakým je hlas "spojen" ve vysílači s vysokofrekvenčním kmitočem (CB 27MHz, PMR 450MHz, mobilní telefony 900MHz nebo 1800MHz) a to celé je následně zesíleno a přivedeno do antény.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
Gobey
Příspěvky: 1674
Registrován: 26 zář 2007 23:48
tel.: +420603440581
auto: Defender
Bydliště: Pchery
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#265 Příspěvek od Gobey » 30 bře 2010 10:16

MadTom píše:AM - amplitudová modulace - používaná u rozhlasu na dlouhých, středních a krátkých vlnách a v leteckém provozu
FM - frekvenční (kmitočtová) modulace - používaná u rozhlasu na VKV a u většiny vysílaček na 150MHz a 450MHz
obě mají svoje výhody a nevýhody, AM se pomalu opouští - viz. přechod rozhlasu na krátkých vlnách na digitál, přechod CBčka na FM (ani nevím jestli je ještě AM povoleno v EU).
speciální verze AM je SSB - ze všech zde popsaných modulací má "největší dosah" a potřebuje nejsložitější radiostanici (čili i nejdražší) - dnes ji používají hlavně radioamatéři nebo vojáci.
A abych nezapoměl - modulace je systém, jakým je hlas "spojen" ve vysílači s vysokofrekvenčním kmitočem (CB 27MHz, PMR 450MHz, mobilní telefony 900MHz nebo 1800MHz) a to celé je následně zesíleno a přivedeno do antény.
Díky, ale jelikož jsem právník, tak se zeptám jinak.

Když přepnu na CB modulaci na AM, uslyší mě lidi na ostatních CB, i když oni mají zapnuto FM?
Svobodný advokát, potápěč a definitivně rozpolcená osobnost-vezmu to podle stáří: Jeep Willys MB SAS, Jawa 350 sidecar, Jaguar Daimler XJ6C 4.2l, LR SIII Lightweight, LR Defender Td4 110 & 90-volanty a řídítka na všech stranách. http://www.onheiser.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
low
Admin fóra
Příspěvky: 4205
Registrován: 04 led 2007 10:39
tel.: +420 603462950
auto: def 110 + L322
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#266 Příspěvek od low » 30 bře 2010 10:19

pro pravniky nahlas a jednoduse :-) neuslysi, navic vzhledem k tomu, ze je to u nas nepovolene by Te mohli popotahovat, coz u pravniku boli o neco vice. Ale napr na pousti je lepsi pouzivat AM, bo to ma vetsi dosah.

Na zaver pro pravniky: zapomen, ze je na CB talcitko AM a mas po problemu :-)))
http://www.offg.cz expediční poradenství, offroad expedice na míru po celém světě, offroadškola, http://www.offroadskola.cz

MadTom
Příspěvky: 15259
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: CB rada

#267 Příspěvek od MadTom » 30 bře 2010 10:23

Ano LOW má pravdu. Na té poušti AM bude doopravdy lepší, protože i když signál bude v šumu - tj. slabej, furt mu bude rozumnět.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
Gobey
Příspěvky: 1674
Registrován: 26 zář 2007 23:48
tel.: +420603440581
auto: Defender
Bydliště: Pchery
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#268 Příspěvek od Gobey » 30 bře 2010 10:24

low píše:pro pravniky nahlas a jednoduse :-) neuslysi, navic vzhledem k tomu, ze je to u nas nepovolene by Te mohli popotahovat, coz u pravniku boli o neco vice. Ale napr na pousti je lepsi pouzivat AM, bo to ma vetsi dosah.

Na zaver pro pravniky: zapomen, ze je na CB talcitko AM a mas po problemu :-)))
takže shrnutí pro právníky:

1) budu - li vysílat AM, tak příjemce musí mít přepnuto AM, jinak mě neuslyší
2) AM se dovolám dál, ale stále platí bod 1
3) není legální to u nás (EU) používat

Je to tak?

H.
Svobodný advokát, potápěč a definitivně rozpolcená osobnost-vezmu to podle stáří: Jeep Willys MB SAS, Jawa 350 sidecar, Jaguar Daimler XJ6C 4.2l, LR SIII Lightweight, LR Defender Td4 110 & 90-volanty a řídítka na všech stranách. http://www.onheiser.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

MadTom
Příspěvky: 15259
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: CB rada

#269 Příspěvek od MadTom » 30 bře 2010 10:27

Ano, všechny 3 body jsou tak.
A ještě doplním - FM je při dostatečně silném signálu méně citlivá na různé prskance a podobně oproti AM - hlas by měl být čistší.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Safraporte
Příspěvky: 1341
Registrován: 03 zář 2009 12:01
tel.: 739634575
auto: noLR
Bydliště: jak to jde, tak na rybách

Re: CB rada

#270 Příspěvek od Safraporte » 30 bře 2010 12:04

ač neprávník - pochopil jsem to již z prvního MadTomova příspěvku :mrgreen:

Uživatelský avatar
Gobey
Příspěvky: 1674
Registrován: 26 zář 2007 23:48
tel.: +420603440581
auto: Defender
Bydliště: Pchery
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#271 Příspěvek od Gobey » 30 bře 2010 13:28

Safraporte píše:ač neprávník - pochopil jsem to již z prvního MadTomova příspěvku :mrgreen:
právě proto že neprávník :)
Svobodný advokát, potápěč a definitivně rozpolcená osobnost-vezmu to podle stáří: Jeep Willys MB SAS, Jawa 350 sidecar, Jaguar Daimler XJ6C 4.2l, LR SIII Lightweight, LR Defender Td4 110 & 90-volanty a řídítka na všech stranách. http://www.onheiser.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 3669
Registrován: 23 zář 2007 19:49
auto: Land Rover
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#272 Příspěvek od Maxsel » 30 bře 2010 19:15

Jen bych doplnil, že např. v Německu je AM legální na 12 kanálech (1W) a v jiných zemích AM i SSB.

Tabulky kanálů a modulací v různých zemích jsou tady. Stačí vybrat zemi.

Starší typy stanic provozované u nás se 40ti kanály odpovídají pásmu C. Novější 80ti kanálové C a B (kanály s čísly 41-80 jsou ve skutečnosti na nižších frekvencích než původních 40).

Vyjímku tvoří Polsko, které používá 40 kanálů, které jsou frekvenčně mezi těmi "Evropskými" a Rusko, kde je povolených kanálů 400.
Discovery 4 TDV6 HSE
Discovery 2 TD5

http://www.youtube.com/maxselcz

sam99xx
Příspěvky: 1
Registrován: 30 bře 2010 20:42

Re: CB rada

#273 Příspěvek od sam99xx » 30 bře 2010 20:47

V Německu lze v současné době legálně vysílat na 40 kanálech AM (1W) a SSB (4W) a na 80 kanálech FM modulací (4W)

Uživatelský avatar
Honzan
Příspěvky: 694
Registrován: 24 lis 2008 21:24
tel.: 728581532
auto: DI
Bydliště: Blansko

Re: CB rada

#274 Příspěvek od Honzan » 26 dub 2010 19:59

Tak doslo na me: CB vubec nerozumim, ale popisu zavadu a treba poradite.
Prestal jsem, z niceho nic, slyset kdyz nekdo hovori, vysilacka sice na display ukazuje ze slysi vysilani ale nic neslysim, jako kdyz nejede reprak. Squelch cudlik prestal reagovat, jen obcas po zapnuti se neco ozvalo ale hned to ztichlo.
Nejaka rada co se mohlo stat a co s tim? nebo to mam rovnou odvezt nekomu kdo tomu rozumi?
"třístovka" je spravna volba, i kdyz obcas zastavkuje :D

pidibi
Příspěvky: 854
Registrován: 24 úno 2009 23:07
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#275 Příspěvek od pidibi » 26 dub 2010 20:11

...
Naposledy upravil(a) pidibi dne 15 pro 2010 23:08, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 3669
Registrován: 23 zář 2007 19:49
auto: Land Rover
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#276 Příspěvek od Maxsel » 26 dub 2010 20:27

Honzan píše:Tak doslo na me: CB vubec nerozumim, ale popisu zavadu a treba poradite.
Prestal jsem, z niceho nic, slyset kdyz nekdo hovori, vysilacka sice na display ukazuje ze slysi vysilani ale nic neslysim, jako kdyz nejede reprak. Squelch cudlik prestal reagovat, jen obcas po zapnuti se neco ozvalo ale hned to ztichlo.
Nejaka rada co se mohlo stat a co s tim? nebo to mam rovnou odvezt nekomu kdo tomu rozumi?
Vidím to na něco jednochuchého, ale může o být i odešlej transitor audio (pokud jezdíš s volume na max).

Zkoumej v tomto pořadí (beru to z praxe dle četnosti výskytu):
1) upadlej drát v konektoru od mikrofonu (rozebrat a okouknout, může to být jak v konektoru u stanice, tak přímo v miku)
2) upadlej drát k repro (u většiny vysílaček na spodním krytu stanice)
3) nefunkční repro (podobně jako 3), zkus na chvíli připojit externí repro nebo sluchátka)
4) odešlej koncový zesilovač audio (jako non-elektron to sám neuděláš)
Discovery 4 TDV6 HSE
Discovery 2 TD5

http://www.youtube.com/maxselcz

Uživatelský avatar
Gobey
Příspěvky: 1674
Registrován: 26 zář 2007 23:48
tel.: +420603440581
auto: Defender
Bydliště: Pchery
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#277 Příspěvek od Gobey » 26 dub 2010 21:06

5) otočit volume doprava :wink: :D
Svobodný advokát, potápěč a definitivně rozpolcená osobnost-vezmu to podle stáří: Jeep Willys MB SAS, Jawa 350 sidecar, Jaguar Daimler XJ6C 4.2l, LR SIII Lightweight, LR Defender Td4 110 & 90-volanty a řídítka na všech stranách. http://www.onheiser.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

pidibi
Příspěvky: 854
Registrován: 24 úno 2009 23:07
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#278 Příspěvek od pidibi » 26 dub 2010 21:26

...
Naposledy upravil(a) pidibi dne 15 pro 2010 23:08, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Honzan
Příspěvky: 694
Registrován: 24 lis 2008 21:24
tel.: 728581532
auto: DI
Bydliště: Blansko

Re: CB rada

#279 Příspěvek od Honzan » 26 dub 2010 21:29

maxseli diky moc, zkusim to projit bod po bodu. Z toho co pises usuzuju, ze kdyby byl spatny drat, tak to ani nemukne, ale cca sekudnu po zapnuti to funguje a pak umre... Uvidim projdu draty a dam vedet...

gobey - tak variantu 5 muzu vyloucit... :mrgreen:
"třístovka" je spravna volba, i kdyz obcas zastavkuje :D

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 3669
Registrován: 23 zář 2007 19:49
auto: Land Rover
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: CB rada

#280 Příspěvek od Maxsel » 03 kvě 2010 22:05

Něco nového?
Discovery 4 TDV6 HSE
Discovery 2 TD5

http://www.youtube.com/maxselcz

Odpovědět