Stránka 1 z 59

XLIFTER - Vývoj kontroléru výšky pro D3/4/RRS - Český LLAMS

Napsal: 02 pro 2015 14:26
od HST
*** Úprava prvního příspěvku po 5. letech :) - 27.11.2023 ***

Přátelé, je to šílené. za pár dní to bude 8 let od 1 postu. Od nerozvážného nápadu vyrobit vlastní "zvedátko". Tedy Xliftera.

Kdybych tehdy tušil... Nevím jestli bych se do toho pustil. Ale cesta je cíl, což u landroveráku platí dvojnásob.

A kam jsme došli?
XLifter se stal celosvětově známým produktem, který mají landroveráci v autech opravdu po celém světě. I takové země jako třeba Bonaire, Namibie, Taiwan, Jizni Korea, Gruzie. Aby bylo jasno, ze nejen USA, Austrálie a Evropa jsou LR nadšenci.
Komunita je všude skvělá a s autama jezdí, kempujou a blbnou všichni všude. Nebo Izrael. Máme tam dnes již kamaráda, distributora, a pak vám posílá fotku z pouště kde kempuje a v pozadí stoupá dým z dopadu rakety. Radost, emoce, prátelství, pozvání na pivo všude.

Celkově je v autech přes 1500 XLifterů. Dneska už trochu víc, někde u 1500 jsem to přestal počítat. Což je dobrý na to, že je v stále skoro onemanshow na parttime. Také má radost, že jsem udržel jsem cenu, Xlifter není levný, ale kdo chápe tu práci za tím, tak to zaplatí. Ale 1500 aut jezdících po světě s krabičkou vyrobenou tady v Praze? A ti lidi to vědí, že jsme to vyrobili tady u nás. Ve Kbelích. Mám z toho radost.

Jako cesta není zcela přímočará, a občas se holt zakopne, takže třeba loni a předloni byly problémy s blbě připájeným náklonoměrem, což je pak pěkné řešit když se to stane někde u protinožců. A další maličkosti. Mele vás to jako v pračce, ale rešíte, řešíte a řešíte. Takže reším, reším a rešim.
Na začátku se mi lidi smáli, ať si spočítám hodinovku, že budu mít tak 2,- Kč/hoď. Dneska už teda říkají že dobrý. Tak asi jo :)

A co dál.
Po 8 letech dobrá otázka. Novější modelová řada LR je zřejmá cesta, je velký zájem, lidi chtěj D5, novýho Defa.
Tak na to jestě sílu najdu.
A co pak? Někdo mladej? :)


------------------------------------------

*** úprava prvního příspevku 19.12.2018 ***

Ahoj všem,

Toto je vlákno o XLifteru - nejlepším kontroléru výšky pro D3/D4/RRS :)
Protože mi nevyhovovaly komerčně dostupné krabičky typu LLAMS, Anitas, rozhodl jsem se vyvinout takové zařízení sám. To bylo v prosinci 2015 a myslel jsem si, že to bude jednoduché. Dnes, vyveden ze zásadního omylu a po 3 letech, se nacházíme ve finální fázi „hotového produktu“, který si můžete koupit. Výroba je zajištěná. Ty tři roky byla neskutečná práce po večerech a po nocích, ale věřím, že to stojí za to.

XLifter má nyní svůj oficiální web – https://www.xlifter.com. Mrkněte na něj.

Jak to vypadá dnes:
Máme ca 50 XLifterů jezdících v autech, některé víc než rok a půl. Zatím jsou ohlasy stále pozitivní a vše funguje, jak má. Strašně rách bych napsal, že je to hotové. Ono v podstatě je, jen mám stále spoustu nápadů, co by se s tím ještě dalo dělat 😊. Ale jo, je to hotové.
A stále platí, že XLifter je super „lift kit“ pro offrouďáky a expediční cestovatele, která dělá radost a stojí za to jí dostat mezi lidi. Proto to dělám.

Co XLIFTER umí?
XLIFTER samozřejmě umí (lépe) to, co dnes dostupné krabičky, tedy zvedat / snižovat podvozek bez ohledu na tovární omezení rychlosti 40km/h. Hlavní vychytávka je však automatická nivelace auta (vyrovnání do roviny) pro kempování.

Když to shrnu, tak XLIFTER umí:
  • zdvihat / snižovat podvozek v 7. přednastavených "programech" ( +75mm, +55mm, +25mm, +15mm, -15mm,-25mm,-40mm).
  • to samé ve "volném režimu" po krocích 5mm.
  • srovnat auto do roviny až z cca 4-5 stupňového náklonu.
  • vše zobrazit přehledně na grafickém displeji + velmi přívětivé a jednoduché uživatelské ovládání.
  • montáž zabere řádově deset minut a je velmi jednoduchá. Nic se nevrtá, spojení s ovládacím modulem je bezdrátové.
  • XLifter se dá bez problémů z auta zase vyndat a je přenositelný mezi všemi typy D3,D4 a RRS.
Kolik XLifter stojí?
Přešel jsem na firmu, která je plátce DPH, takže jsem musel ještě mírně upravit cenu. Pro členy fóra platí cena nižší, stejná jako v původních příspěvcích, ozvěte se mi přímo!

Co zbývá dodělat:
Mobilní aplikace a několik kosmetických změn ve firmware, o kterých ještě vím, plus sem tam něco doladit v těch pár prvních kusech testovací série.

Dále také stále platí mé poděkování spoustě lidem z fóra (a i mimo fórum) za podporu, motivaci a cenné rady. Bez Vás by XLifter nebyl!

Díky Vám všem!
Honza


------------------------------------------------------------------------------------
*** Níže následuje původní příspěvek (který už nemusíte číst) ***

... zkráceno...

Zde je instalační příručka a zde je uživatelský návod k nahlédnutí.

V současné době je XLIFTER v konečné 2. testovací sérii, viz 'tabulka test pilotů'. Ti dostali zařízení za speciální cenu výměnou za aktivní podporu při vývoji/testování.

Protože zatím jsou ohlasy na XLIFTER pozitivní, tak - po ověření, že vše chodí, jak má - dostat XLITER na trh. XLIFTER je nadšenecká věc pro offrouďáky a expediční cestovatele, která dělá radost a stojí za to jí dostat mezi lidi. Proto to dělám.

-------- Informace pro 'test piloty' -----------
Je dostupná aktualizace firmware na verzi 0.98.
Aktualizujte prosím své XLIFTERy dle informací z tohoto adresáře. Po aktualizaci znovu zkalibrujte!

-------- Informace pro potenciální budoucí zájemce -------
V tuto chvíli je celá první 20. kusová testovací série bohužel rozebraná. Vše zatím drží, funguje jak má a celkem je již "natočeno" desítky měsíco-hodin v ostrém provozu bez závažných chyb.
Druhá 10 ks předprodukční série je hotová a právě ji posílám příhlášeným zájemcům (únor 2018). Velmi brzo po ní bude dostupných dalších ca 80 kusů již hotového výrobku.

Kdo má potenciálně zájem, piště prosím SZ. Ptáte se často na cenu - "finání produkt" bude stát 15 tis. Druhá série bude za 10K. V tuto chvíli je ale již rozebraná :(

*** Special credits ***
Na tomto místě chci poděkovat spoustu lidem z fóra, i odjinud, za skvělou podporu a rady "po cestě", bez kterých by možná nic nebylo.
Madtom - neocenitelná konzultace/kritika hardware. Zlumík, část návodu. Notix - pomoc s krabičkou (prohnutí záda), hledáním konektorů + mnoho ostatních ve vlákně za nasměrování, nápady a kopání do zadku když už jsem se na to chtěl vykašlat.
Mimo fórum: Vašek Mičan - hardware, výroba prototypů, Marvin a RC - C++ rady, Honza Tipmann za uživatelské prostředí a další...
Na koho jsem zapoměl - ozvěte se.

Takto XLIFTER v tuto chvíli vypadá:
( a ve vlákně tady a tady a tady a tady a tady... )


Ovladaci modul 1.JPG
Ovladaci modul 2.JPG
Ovladaci modul 2.JPG (53.63 KiB) Zobrazeno 17603 x
EAS jednotka.JPG
EAS jednotka.JPG (38.96 KiB) Zobrazeno 17603 x
Obe jednotky.JPG
Obe jednotky.JPG (38.94 KiB) Zobrazeno 17603 x

*** Úplně původní příspěvek z roku 2015 ***

Otázka pro někoho kdo rozumí "drátům":
Nemáte někdo bližsí info/dokumentaci o elektronice vzduchového pérování D3/4.
Konkrétně mi jde o komunikační protokoly, popis elektrických signálů, úrovně atd.
Například:
- co leze z čidla výšky, má to výstup analog, digitál
- jak se ovládájí ventily - je co čistě on/off 12V nebo jsou buzený "analogově"
- cokoliv dalšího.

Schéma EAS je dostupné, co vede kam je vidět, jak to funguje je zřejmé, ale tím to končí.
Láká mě vzít nějaký Arduino (minipočítač) a vyrobit něco jako komerčně dostupný kontroler výšky (LLAM např.)
Nepitval to někdo?

Díky
Honza

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 02 pro 2015 15:29
od čuník
plánuji doplnkové airperování -měchy, žádný řídící jednotky a pod kraviny nechci jít sofistikovaně alá Disc. apod. , 1 Sol. napoštěcí a 2 solenoid vypouštěcí , kompresor ,manometr na palubní desce a sdružený přepínač - nafukování /vypouštěn- de facto digitální systém :grin: ,no a biolog. řídící jednotku mám pod čepicí :chuckle , tak se uvidí jestli to bude OK i jako inspir.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 02 pro 2015 16:12
od Hanys_a_Kaca
Já teda nevim, stejně jako čuník (!), ale prostě bych to proměřil.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 02 pro 2015 16:21
od HST
Nojo, chapu ze se asi ne netu nevali zdrojak od ridici jednotky EASu :) a ze stejne skoncim u cidla vejsky pripojenyho na logickej analyzator / osciloskop... Ale zeptat se napred je aspon nadeje, ze to tak nebude :)
IMHO z cidla leze nejakej digital, odhaduju ze by si netroufli tam dat jen tak "potenciomer" a tahnout zarusitelnej "analog" pres pulku auta.

A mimochodem nema nekdo prebytecny cidlo na zapujceni?

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 02 pro 2015 19:45
od MadTom
Proč zarušitelnej analog? To k přece i o úrovních a impedanci na které to pracuje. Nevím jak u D3, ale pro inspiraci D2 je v Rave popsané. A podle fotek jsou v Llams nebo jak se to jmenuje 4 malé procesory, každý pro jeden čidlo. A udělat také mu převod přes lineární aproximaci z tabulky, s možnosti přepínat tabulku je docela jednoduché.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 02 pro 2015 20:27
od HST
... presne o necem jako prevodni tabulka premyslim. Dneska pro jakykoliv jednocip banalita. Zatim jediny co vim, je, ze cidla vysky jsou napajeny 5voltama z ECU a kazdy drat vystupniho signalu z cidla jde do ecu individualne. Tohle zmanipulovat prece nemuze byt slozity :)

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 02 pro 2015 20:34
od HST
Analog... nevim, hadam digi na zaklade toho ze jsou cisla napajeny stabilizovanyma 5voltama. Nicmene prece k tomu cidlu musi existovat technicka dokumentace, jen kde...

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 02 pro 2015 22:42
od Kokesek
je to klasicky linearni analog...

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 02 pro 2015 23:58
od MadTom
Přesně tak, tak nějak není důvod přesouvat u takovýchto čidel počítač až do čidla - kvůli teplotnímu rozsahu a velmi nepříznivému prostředí na podvozku. Udělat analogový výstup s nízkou impedancí, tady zatížitelný na druhé straně je jednoduché a zvládnutelné a proto se to tak dělá na většině čidel. I těch 5V pro napájení je standardních, pokud čidlo nepotřebuje větší výkon, třeba pro žhavení.
Pokud to budeš dělat, tak nejvíc práce je elektroniku ošetřit proti přepětím a jiným neduhů, co v autě běhají. Jsou na to docela dobré normy na automotive elektroniku, ze kterých se dá odpíchnout při konstrukci a ošetření napájecích, vstupních a výstupních obvodů. Řeší se třeba odolnost proti napěťovým špičkám, zkratům na zem a napájení. Taky bude zajímavé, co to v tomto případě bude dělat s uspáváním auta a postupným vypínáním celé té pojízdné elektrárny.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 03 pro 2015 21:48
od Kokesek
MadTom píše:Přesně tak, tak nějak není důvod přesouvat u takovýchto čidel počítač až do čidla - kvůli teplotnímu rozsahu a velmi nepříznivému prostředí na podvozku. Udělat analogový výstup s nízkou impedancí, tady zatížitelný na druhé straně je jednoduché a zvládnutelné a proto se to tak dělá na většině čidel. I těch 5V pro napájení je standardních, pokud čidlo nepotřebuje větší výkon, třeba pro žhavení.
Pokud to budeš dělat, tak nejvíc práce je elektroniku ošetřit proti přepětím a jiným neduhů, co v autě běhají. Jsou na to docela dobré normy na automotive elektroniku, ze kterých se dá odpíchnout při konstrukci a ošetření napájecích, vstupních a výstupních obvodů. Řeší se třeba odolnost proti napěťovým špičkám, zkratům na zem a napájení. Taky bude zajímavé, co to v tomto případě bude dělat s uspáváním auta a postupným vypínáním celé té pojízdné elektrárny.

no, ja bych tam dal jine tahla... :Pohoda:

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 03 pro 2015 22:02
od RudaK
Kokesek píše: no, ja bych tam dal jine tahla... :Pohoda:
Měl jsem jiné táhla a dal jsem je pryč a nahradil je tímto http://www.llams.com.au/ umožňuje to víc kombinací výšky podvozku :yes . Je to lepší při občasném zapnutí přívěsu - jede relativně rovně , s kratšíma táhlama je přívěs podle těch kratších táhel ze šikma ... :Sorry:
p.s. Jiné táhla je nejlevnější varianta úpravy výšky podvozku.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 03 pro 2015 22:29
od HST
Toz diky vsem za dobre podnety.

Kokesek: Ok, diky, tak tedy potenciometr. Podumam, promyslim, znate to :)
Tahla souhlas, to je asi nejjednodussi reseni, hodne jsem o nich uvazoval, ale mam k nim nekolik vyhrad, ale to je na jinou debatu. Pro me je schudna obvykle ta nejkomplikovanejsi cesta, kdo videl sprchu tak vi :D.

Madtom: S normou na automotive elektroniku je to vyborna pripominka(!). Super. To je dulezity.
To by me zajimalo jak llams obchazi tech 50km/h. To uz o analogovym potenciometru nebude.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 04 pro 2015 07:45
od NOTIX
super nápad :yes
držím palec, při vývoji :mrgreen:
dej pak info jak jsi dopadl

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 05 pro 2015 06:06
od RudaK
HST píše: To by me zajimalo jak llams obchazi tech 50km/h. To uz o analogovym potenciometru nebude.
Určitě kecá - lže řídící jednotce o rychlosti :mrgreen:

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 05 pro 2015 10:55
od HST
... včera jsem ještě na ten LLAMs koukal. Mají tam na kazde cidlo nizkospotrebovy jednocip PIC 12F683.
Podle zpusobu kalibrace v navodu si na 99.99% myslim, ze jediny co to dela je, ze to proste analogove posouva napeti z cidla o definovanej offset (-20,+30,+50 atd.)
A "kalibrace" llamsu je to to aby se nacetla "vyska" kol - tedy napeti na cidle - pri standardni vyssce - od ktere se bude posouvat.
Takze kdyz das auto do offroad modu llamsem, tak je to z hlediska ridici elektroniky stejny jako kdybys dal tahla. Elektronika si mysli, ze je v normal a omezeni rychlosti neresi.

Takze llams je v podstate elektronicky ekvivalent 3 ruzne dlouhych tahel.
Tak mi to prijde.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 05 pro 2015 11:15
od MadTom
Přesně tak jsem to pochopil taky - prostě to ty čidla "posune". A pokud bychom vzali, že čidla jsou lineární, tak není ani potřeba přepočítávací tabulka, ale bude stačit offset - přičíst hodnotu, kterou si to zjistí při kalibraci. Takže začít změřením výstupního napětí při různé výšce auta, a z toho si udělat převodní tabulku.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 05 pro 2015 19:53
od Kokesek
To je uz podle poctu dratu jedina mozna myslenka jak to vyresit. Protoze kdybych znal algoritmus jednotky tak mu to tam proste posle po canu. a staci na pripojeni "moji" jednotky 4draty.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 05 pro 2015 21:33
od MadTom
A navíc pokud se "jenom" posune výstup z čidla, tak ostatní funkce zůstávají stejné - tedy třeba automatické změny výšky při překročení rychlosti. Teoreticky by to šlo i analogově - pomocí operační zesilovače, ale kdo to má seřizovat, nastavovat pro dané auto a řešit tomu teplotní stabilitu.

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 06 pro 2015 18:17
od RudaK
HST píše: A "kalibrace" llamsu je to to aby se nacetla "vyska" kol - tedy napeti na cidle - pri standardni vyssce - od ktere se bude posouvat.
Takze kdyz das auto do offroad modu llamsem, tak je to z hlediska ridici elektroniky stejny jako kdybys dal tahla. Elektronika si mysli, ze je v normal a omezeni rychlosti neresi.
Naprosto přesně .... :yes

Jinak kombinace krátkých táhel a LLAMSu je už moc,bo při volbě maximálníh hodnot se dostane čidlo do out módu při jízdě v terajnu a preventivně vyfoukne vzduch z měchů .... :Sorry: vlastní zkušenost :mrgreen: Jinak s LLAMSem není potřeba nic dělat, je to 100 % odladěné .

Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky

Napsal: 06 pro 2015 20:24
od MadTom
Ale ten pocit, že si to udělá sám. To je to nejdůležitější. :yes A vedlejším produktem bude velmi podrobná znalost, jak to v tom autě vlastně funguje.