Denní svícení

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
libovka
Příspěvky: 1871
Registrován: 14 lis 2009 19:21
tel.: Jabko
auto: RR L322
Bydliště: praha-západ

Re: Denní svícení

#81 Příspěvek od libovka » 19 bře 2019 07:31

justy1 píše:
16 bře 2019 18:12
Zdravím, prosím je ještě Vaše nabídka montáže modulu pro denní svícení aktuální ? Lze Váš prima nápad použít i pro LR DIII ? Děkuji a mějte prima víkend.Jindřich Strecker 608281969
Ano je . Lze použít i pro D3 jen je montáž o něco složitější.

Uživatelský avatar
Val
Příspěvky: 182
Registrován: 24 čer 2011 13:52
auto: D3 V8, exD1, exD2
Bydliště: Bratislava

Re: Denní svícení

#82 Příspěvek od Val » 17 čer 2019 15:12

Tak ja zase posielam az ked tu je ta tema zase 😀. Pouzil som modul ako na D2, akurat ze nesvietia dialkove ale iba hmlovky. Vypina sa to ked zasvietia parkovacky. Modul 20 euro, praca hodina. Vsetko je v motorovom priestore a nie je to vidiet, teda iba napajanie v priestore poistiek.
Přílohy
1560768606658_adobe~2.jpg

Elemir
Příspěvky: 6
Registrován: 11 led 2019 09:37
auto: LR Freelander 1

Re: Denní svícení

#83 Příspěvek od Elemir » 21 srp 2019 10:09

libovka píše:
27 čer 2010 17:20
Jak máte vyřešené denní svícení?

Jelikož mám na DII FL xenony a přes den je mi jich líto,tak jsem řešil tuto otázku.LED světla jsem tam nechtěl bastlit.Líbilo se mi US denní svícení,kde svítí dálková světla na 35%(viz.BMW,AUDI).Dokonce jsem viděl v nějakém filmu RR který právě takhle svítil.
Takže jsem tuto otázku dnes dořešil.Sehnal jsem DRL modul který po zapnutí klíčku umí ta světla rozsvítit na 35% a nainstaloval ho.Efekt je parádní a hlavně nesvítí zbytečně věci které ve dne svítit nepotřebujou. :yes

Pokud by byl zájem můžu to namontovat.Cena by byla asi 2300kč sakum prdum. Práce je to tak na hodinu takže to udělám na počkání.Nikde se nic nevrtá a netahá se zbytečně mraky drátů.Modul se dá pod volant takže je v suchu a teple. :clap
Halo, halo!!! Ještě je tam někdo? Rád bych navázal spojení. Pořád řeším denní svícení. Díky.

sudakf
Příspěvky: 1
Registrován: 13 úno 2020 03:32

Re: Denní svícení

#84 Příspěvek od sudakf » 13 úno 2020 05:06

Pokusím se odpovědět na technické a legislativní otázky, jež se v tomto fóru, za téměř deset let, nahromadily, neboť se zdá, že thema je stále aktuální.

Naší legislativou, pokud tedy nemá jednotlivé vozidlo ministerstvem dopravy udělenu výjimku, a tuto zapsánu v technickém průkazu, je vyžadováno, aby každé motorové vozidlo, a vozidlo připojné za ně, mělo všecka zařízení k osvětlování a svetelné signalisaci v souladu s předpisy Evropské hospodářské komise Orgsnisace spojených národů (EHK OSN, ECE UN).

Pro každou kategorii vozidel je jeden předpis, který stanovuje, která zařízení k osvětlování a svetelné signalisaci na vozidle být musí a která na vozidle být nemusí, ale smějí. Platí, že pokud to zařízení není, v tom příslušném předpisu, uvedeno, že být na vozidle musí, nebo smí, tak na vozidle být nesmí.

Ty předpisy jsou velmi podrobné, odkazují se na další EHK OSN předpisy, podle kterých se schvaluje technická způsobilost jednotlivých světlometů, svítilen a zařízení se zpětným odrazem, upravují umístění, zapojení atp.

U vozidel kategorie M a N, a vozidlech přípojných za ně, jde o předpis č. 48. Předpis č. 48 říká, že na motorovém vozidle musí být (ovšem až od roku 2011 pro kategorii M1 & N1, a od roku 2013 pro ostatní kategorie, retroaktivně to neplatí) dvě denní svítilny podle předpisu č. 87, a že jsou zakázaný na přípojných vozidlech.

Předpis č. 87 pak stanovuje technické požadavky na jednotlivou denní svítilnu, proces jejího schválení a značku na skle svítilny, která toto schválení dokladuje. Jednoduše jsou to písmena "RL", plus E s číslem v kruhu (dokladuje, která země provedla zkoušku a udělila schválení, plus číslo protokolu schválení a verse předpisu, podle které byla svítilna schválená (předpisy prochází novelisacemi, pročež obecně nejde např. světlomet schválený v NDR v roce 1975 použít na autě z roku 2015, proto ta verse předpisu).

A co nemá značku schválení, jako svítilna třídy RL podle předpisu č. 87, NENÍ denní svítilnou ve smyslu ustanovení předpisu č. 87, pročež je-li to zapojeno na vozidle, tak to tam zapojeno být nesmí.

Tzv. denní svícení dálkovými světlomety způsobem, že se sníží provozní napětí, a tím intensita vyzařovaného světla, je původem kanadské řešení. Canada revidovala, v roce 1989, CMVSS 108 tak, že na každém osobáku a náklaďáku vyrobeném v roce 1990 a později, musí být pár denních svítilen, emitující 25 feet před vozidlem osvětlení o intensitě nikoli menší, než 500 cd, a nikoli větší, než 7,000 cd, v barvě bílé, žluté, selektivně žluté, nebo autožluti (Amber, do češtiny většinou překládáno jako oranžová, ovšem jde o barvu ve žlutém spektru, s teplotou chromatičnosti o něco málo nižší, než má selektivní žlutá, prostě barva světla směrových svítilen). Oproti tomu, předpis č. 87 vyžaduje, aby každá denní svítilna emitovala 4 metry před vozidlem osvětlení o intensitě nikoli menší, než 400 cd, a nikoli větší, než 1,200 cd, v barvě bílé.

Původní kanadský návrh předpokládal intensitu denních svítilen mezi 500 - 1,500 cd, ovšem na základě lobbingu automobilových korporací byla tato zvýšená až na kontroversních 7,000 cd, a to proto, protože denního svícení s nízkou intensitou vyzařovaného světla by výrobci nedosáhli jinak, než montáží zvláštních denních svítilen, nebo zapojením předních směrových svítilen, s trvalým světlem, jako denní svítilny, což by jim způsobilo náklady navíc.

Denní svítilny jsou, společně s potkávacími a dálkovými světlomety a retroreflexními páskami pro značení dlouhých a těžkých vozidel, jediným zařízením, u kterého CMVSS 108 i FMVSS 108 vyžadují, aby výrobce deklaroval jejich shodnost s požadavky na ně kladenými FMVSS / CMVSS 108 značkou DOT, jinak je deklarování shodnosti zařízení s požadavky FMVSS / Cmvss 108 volitelné (deklarování proto, že v CDN a USA žádný schvalovací proces, "homologace", neexistuje, prostě výrobce deklaruje, NHTSA nakoupí vzorky a shodnost ověří až po uvedení na trh).

Spojené státy povolily denní svítilny novelisací FMVSS 108 od roku 1993. Jediným rozdílem je, že nesmí být k jejich funkci použito mlhových světlometů, protože FMVSS 108 mlhové světlomety, jakožto přídavné zařízení, neřeší, jejich technické standardy řeší norma SAE J583 a jejich umístění a napojení na vozidle legislativa států. Protože však denní svítilna musí splňovat federální požadavky, nemůže její funkci plnit zařízení, které nedeklaruje splnění federálních požadavků. CMVSS 108 řeší i mlhové světlomety, takže Kanaďané denní svícení pomocí mlhových světlometů připouští.

FMVSS 108 i CMVSS 108 mají, jinak, co do výroby jednotlivých zařízení k osvětlování a svetelné signalisaci požadavky naprosto shodné, takže vozidlo v tzv. NAS (North America Specifications) je pak prodejné, s minimálními úpravami, v Kanadě, Spojených státech Amerických i Spojených státech Mexických.

Land Rover se v těchto končinách prodává docela dlouho, jediný problém byl s Defenderem, ale to vyřešili, tuším v roce 1990, uvedením verse NAS (Land Rover Defender 90 NAS, 110 NAS), takže je logické, že to tam naprogramovat většinou půjde. Stejně, jako v USA a CDN prodává das Auto (bývalá fa KDFW, Kraft durch Freude Wagen), a das Auto vlastní Škoda Auto (bývalá fa Reichswerke Hermann Göring), tak řídící jednotky např. Fobie umožňují různé nastavení světel a la NAS, např. podsvětlení předních směrových svítilen nižší intrnsitou, denní svícení mlhovými světlomety, potkávacími světlomety nebo dálkovými světlomety. Ale to neznamená, že je to legální.

Pomineme-li, že taková denní svítilna nemá schválení podle předpisu č. 87, tak hlavní problém je intensita vyzařovaného světla. Ta se pohybuje, in axis, mezi 5,000 - 7,000 cd. Jednak je ten dálkový světlomet, většinou, na denní svítilnu docela velký, jednak, aby to bylo vidět, a právě se moc neopotřebovávalo vlákno dálkového světla, tam musí jít kolem 30 - 50% provozního napětí. To byl problém Dim-dip dipped headlights, které, pomocí resistoru, osvětlovaly potkávací světlomet intensitou mezi 5 - 10%, že ty žárovky rychle odcházely.

Proč má denní svítilna povoleno právě 400 - 1,200 cd? Každý potkávací světlomet má jistý přesah světla nad referenční osou. Jednak neumíme vyrobit světlomet, krom taktického hlavního světla (blackout driving lamp), který by měl 0.00 cd nad referenční osou. Pak potřebujeme osvětlovat zpětným odrazem dopravní značení. A, konečně, být vidění, nejen vidět.

V rámci EHK OSN předpisů je maximální přesah světla nad referenční osou omezen na 200 cd (2 lux) @ 25.0 m. To platí nejen pro světlomet emitující jednotné evropské asymetrické potkávací světlo, ale i pro mlhový světlomet a světlomet emitující symetrické evropské potkávací světlo. A 1,200 cd denní svítilna emituje na 25.0 m přesně 200 cd.

FMVSS / CMVSS 108 připouští přesah světla nad referenční osou 625 cd (6.25 lux) @ 100 ft. 100 stop he dál, než 25 metrů, takže tomuto by odpovídala denní svítilna o intensitě světla cca 3,000 cd. 7,000 cd je opravdu hodně a povoleno je to jenom jako ústupek automobilovému lobby.

Některá ECE specs vozidla mají denní svítilny sloučeny s dálkovým světlometem. To lze, stejně, jako Tatra 613 měla dálkový světlomet sloučen s mlhovým (HR/B). Pokud bychom měli úplně klasický světlomet 7", s šrafovaným sklem a klasickou kovovou parabolou (Š řady 742 "užovka", defender), tak spodní 1/2 krycího skla bude prakticky čirá, pro dálkové světlo, vrchní 1/2 bude mít rozptylové šrafování, podobně, jako zadní mlhová svítilna. Oni to řeší čirou optikou, obdobně šrafovanou parabolou a bilux žárovkou, kde na potkávacím vláknu je 15w.

Tu se dostáváme k dalšímu konstrukčnímu problému. Klasický světlomet HC/R, S bilux halogenovou žárovkou, např. H4, je konstrukčně neskutečně zastaralý. Protože u nás se seřizuje potkávací světlo methodou DIN, pro kteréžto seřízení je příznačné, že se sklápí hlavní paprsek pod určitým úhlem, jež je odvislý od montážní výšky světlometu, dálkové světlo bude vždy svítit na kratší vzdálenost, než by tomu bylo u samostatného dálkového světlometu. Potkávací světlomet bude vytvářet hlavní paprsek pomocí 1/2 paraboly, takže bude mít vždy nižší intensitu, než kdyby se pro jeho vytváření použil samostatný světlomet. Bilux žárovku představila fa Osram v roce 1924, no, tomu ta konstrukce odpovídá.

Každý světlomet je schválen se schváleným zdrojem světla. Pokud, například, do motocyklového světlometu pro žárovku HS1 12V 35W dáte 55W žárovku, tak ten světlomet bude oslňovat. Pokud, naopak, namísto žárovky H4 60/55W dáte žárovku 35/35W, neposkytne ani minimální osvětlení.

Prostě, pokud do světlometu, který má emitovat evropské dálkové světlo, nebo do světlometu, který má emitovat jednotné evropské asymetrické potkávací světlo nebo dálkové světlo (bilux) nabastlíte "denní svícení" zapojením vláken do série, či přes nějaký modul, bude to světlo svítit různě do stran a oslňovat.

Naše policie to zatím moc neřeší, to je pravda, ale nechceš s tím jet do Říše. Nechceš. Stejně tak nechceš jet do Říše s neschválenými světlomety.

Oni říšští dopraváci fakt ví a umí. Umí spočítat referenční hodnotu dálkového světla a "denní svícení" dálkovým světlem poznají okamžitě. A odstaví auto, pokuta, na naše poměry, veliká (zase lepší, než Lager), a buďto to tam musíš odmontovat před nimi, nebo odtahovka.

U nás se to neřeší i proto, že toho je strašně málo. Až by to způsobovalo nějaké problémy, tak po tom půjde každý kluk z obvodu, i OŽP Wilsonovo nádraží bude proškoleno, jak to poznat. Ale protože to je pár aut, nikdo to neřeší.

Jinak technické podmínky pro dodatečnou montáž a zapojení denních svítilen, podle předpisu č. 87, jsou následující:

Musí být dvě, schválené podle předpisu č. 87, symetricky po obou stranách vozidla vepředu. Jejich osvětlená plocha nesmí být níže, než 250 mm, a výše, než 1,500 mm nad vozovku. Osvětlená plocha nesmí být vzdálená více, než 400 mm, od bočního obrysu vozidla (zpětná zrcátka se nepočítají), mezi osvětlenými plochami denních svítilen musí být vzdálenost 600 mm nebo větší (minimálně 400 mm pro vozidlo s celkovou šíří menší, než 1,000 mm).

Elektrické zapojení musí být takové, že se denní svítilny musí rozsvítit, jakmile je zapnuto zapalování, případně nastartován motor. Denní svítilny musí svítit, automaticky, tak dlouho, dokud nejsou zapnuty světlomety (tj. potkávací, nebo mlhové), pak musí zhasnout. S denními svítilnami smí svítit přední obrysové svítilny, boční obrysové svítilny, zadní obrysové svítilny, přední a zadní doplňkové obrysové svítilny a osvětlení zadní tabulky registrační značky.

Pokud je mezi osvětlenou plochou jakékoli přední směrové svítilny a denní svítilny vzdálenost menší, než 40 mm, musí být zapojení denních svítilen takové, že při zapnutí směrové svítilny se, na příslušné straně, denní svítilna vypne, nebo sníží svou intensitu.

Často jsou denní svítilny zapojeny tak, že zhasnou, jakmile řidič rozsvítí obrysová světla. To je špatně, takto to má Kanada, ale v zásadě to nikdo neřeší.

Kontrolka funkce a funkčnosti není povinná, je-li, musí být zelená a zobrazovat ISO symbol pro denní svítilny.

Zeldaforever
Příspěvky: 11
Registrován: 26 zář 2019 23:28
auto: RR L322 TD6

Re: Denní svícení

#85 Příspěvek od Zeldaforever » 25 bře 2020 18:51

Ahoj, uměl by někdo i na l322 nastavit eventuálně jen diagnostický na ty dálky? Na e39 mi to šlo 🙂

Odpovědět