T-Max dvě baterky.

D, TD, TDI, TD5
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

T-Max dvě baterky.

#1 Příspěvek od hynek » 14 lis 2014 02:24

Ahoj..řeším stejný problém...a ke všemu jsem trochu dement :-) Prosím vás...mám system T-max.... chápu správně, že pokud propojím systémem ty dvě baterie, a pak vypnu motor, bude záložní baterie automaticky zásobovat cigaretovou zásuvku v palubce??? Nebo to musím ještě celé přepojit???Díky za polopatické podání!!!
Naposledy upravil(a) hynek dne 15 lis 2014 08:55, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: dual system

#2 Příspěvek od Tazik1992 » 14 lis 2014 06:32

Tim vypnout motor myslíš jako klíček do polohy 0 ? Podle schématu zapojení by to zásuvku napájet nemělo, protože v Td4 je při vyplém motoru zásuvka bez napětí. Tenhle aparát nezasahuje do stávajícího zapojení v autě. Musel bys propojit zásuvku se záložní baterkou a dát tam relé, které po vypnutí zapalování připojí zásuvku k záložní baterce. Případně tu zásuvku připojit rovnou jen na zálohu a doplnit přepínačem pro manuální výběr buď hlavní nebo záložní baterie(kdybys třeba záložní vyndaval). Propojit zásuvku se zálohou a nechat jí zároveň i na stávajícím obvodu nedoporučuju, protože pak by při vypnutí šlo napájení přes pojistku zásuvky k další obvodům. Viděl sem teda pár schémat zapojení T-Maxe, ledaže bys měl něco jinýho.
tmax.jpg
napájení zásuvky
zásuvka Def.JPG
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: dual system

#3 Příspěvek od hynek » 14 lis 2014 13:04

Jasné!! Díky moc...schema je pochopitelné!!! A s tou zásuvkou máš vlastně pravdu..je v poloze nula bez proudu, to mi mohlo dojít :lol: Tak ted to chápu takhle: pokud na záložní baterii napojím přímo třeba webasto tak je to v pořádku? Předpokládám že není třeba dávat ani pojistku, protože to topení za "bambilion" je snad nějak jištěné samo! Ale pokud chci v autě zásuvky, které poběží i v poloze klíčku nula, musím od záložní baterie táhnout dráty do zásuvek které přidám někam jinam v autě. Tam už bude asi pojistka nutná, co nejblíže baterii a spočítat odběr a zvolit sílu pojistky že??? To už sem z jiných vláken vyčetl :grin: Díky moc!

Uživatelský avatar
komin
Příspěvky: 939
Registrován: 31 kvě 2010 14:45
tel.: 0904543118
auto: LR Defender 110 Td5
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: dual system

#4 Příspěvek od komin » 14 lis 2014 13:56

Vsetko co pripajas na baterku ma mat poistku, webasto ma myslim ze 3 poistky musis ist od kurenia po kabli a najdes ich, v nom samotnom poistky niesu, a poistky umiestnobat vzdy hned na zaciatku pri baterke.
LR DEFENDER 110 SW

Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: dual system

#5 Příspěvek od hynek » 14 lis 2014 14:24

komin píše:Vsetko co pripajas na baterku ma mat poistku, webasto ma myslim ze 3 poistky musis ist od kurenia po kabli a najdes ich, v nom samotnom poistky niesu, a poistky umiestnobat vzdy hned na zaciatku pri baterke.
Aha díky...nicméně na kabeláži webasta pojistky nejsou.....ale našel sem tři přímo v tělě topení..ta kabeláž je originál a končí jen oky na baterku..a jedna lajna navíc k ovladači. :?: :!:

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: dual system

#6 Příspěvek od MadTom » 14 lis 2014 14:30

Pojistky určitě ano a co nejdblíže zdroji, tedy baterce. Jsou tam mimo jiné proto, aby když se nekde prodře drát a začne to postupně zkratovat ten drát něco odpojilo. Proto musí být co nejblíže baterce. A jejich dimenzování (proud) musí odpovídat jednak spotřebiči a jedna průřezu vlastního drátu. Není nic lepšího než slabej drát co vede přes celé auto jištěnej 30A pojistkou - v případě, že se drát na konci zkratuje na zem, tak tím že je slabej a dlouhej má takovej odpor, že pojistku nevyhodí a začne to celé hořet. Podobné je to se silovým rozvodem nějkým tlustým drátem a z něj udělanýma odbočkama - v takovém případě se velkou společnou pojistkou jistí ten silovej drát a u každé odbočky musí být další pojistka odpovídající té odbočce. odbočka bude podstatně slabší, tak při zkratu na konci odbočky to hlavní pojistku nevyrazí a opět to hoří.

A když to zrovna nezačne hořet, tak se alespoň zapeče celej svazek a je taky veselo.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: dual system

#7 Příspěvek od hynek » 14 lis 2014 15:45

MadTom píše:Pojistky určitě ano a co nejdblíže zdroji, tedy baterce. Jsou tam mimo jiné proto, aby když se nekde prodře drát a začne to postupně zkratovat ten drát něco odpojilo. Proto musí být co nejblíže baterce. A jejich dimenzování (proud) musí odpovídat jednak spotřebiči a jedna průřezu vlastního drátu. Není nic lepšího než slabej drát co vede přes celé auto jištěnej 30A pojistkou - v případě, že se drát na konci zkratuje na zem, tak tím že je slabej a dlouhej má takovej odpor, že pojistku nevyhodí a začne to celé hořet. Podobné je to se silovým rozvodem nějkým tlustým drátem a z něj udělanýma odbočkama - v takovém případě se velkou společnou pojistkou jistí ten silovej drát a u každé odbočky musí být další pojistka odpovídající té odbočce. odbočka bude podstatně slabší, tak při zkratu na konci odbočky to hlavní pojistku nevyrazí a opět to hoří.

A když to zrovna nezačne hořet, tak se alespoň zapeče celej svazek a je taky veselo.
Ok...díky...je mi čím dál jasnější že to není jen tak!!!! :-( Každopádně zapojení dualu zvládnu...vodiče i pojistky jsou součástí balení..tak doufám že i správně dimenzované!!! A než na tu druhou baterku připojím to webasto tak musím ještě chvilku studovat!!!! 8) : Díky!

Uživatelský avatar
komin
Příspěvky: 939
Registrován: 31 kvě 2010 14:45
tel.: 0904543118
auto: LR Defender 110 Td5
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: dual system

#8 Příspěvek od komin » 14 lis 2014 15:58

Moze byt ja som vychadzal z eberspechru kde su poistky na konci pri ockach na baterku.
LR DEFENDER 110 SW

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: dual system

#9 Příspěvek od Tazik1992 » 14 lis 2014 17:36

Právě sem se vrátil z terénu a vidim, že vše bylo řečeno. Tak to má být. :grin:
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Uživatelský avatar
lumberjack
Příspěvky: 642
Registrován: 06 črc 2011 20:18
tel.: 732 808 469
auto: Defender TD5 110 HT
Bydliště: Benešov

Re: dual system

#10 Příspěvek od lumberjack » 14 lis 2014 21:23

hynek píše: Ok...díky...je mi čím dál jasnější že to není jen tak!!!! :-( Každopádně zapojení dualu zvládnu...vodiče i pojistky jsou součástí balení..tak doufám že i správně dimenzované!!! A než na tu druhou baterku připojím to webasto tak musím ještě chvilku studovat!!!! 8) : Díky!
Mám taky toho t-maxe, zapojení zvládneš, ale kabely hlavně k baterce jsem dal silnější. Jinak všechno k přídavný baterce mám natažený přes pojistku lankama 1,5 a více... To téma tu už je a asi dvakrát, ale hledá se tady trochu s nesnázema...
Přílohy
P8310006.JPG
P8310002.JPG
P8310001.JPG

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: dual system

#11 Příspěvek od Tazik1992 » 15 lis 2014 08:37

No a co kdyby se upravil alespoň název tohodle vlákna na nějaký smysluplnný. Troufam si říct, že "dual system" nikoho při hledání nenapadne :D

Něco jako: T-Max - dual battery system nebo po česku T-Max dvě baterie v autě....
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: dual system

#12 Příspěvek od hynek » 15 lis 2014 08:54

Tazik1992 píše:No a co kdyby se upravil alespoň název tohodle vlákna na nějaký smysluplnný. Troufam si říct, že "dual system" nikoho při hledání nenapadne :D

Něco jako: T-Max - dual battery system nebo po česku T-Max dvě baterie v autě....
No jasně!!! Však já sem ten příspěvek četl, a myslel že pokládám dotaz do stejného vlákna...proto sem začal větou "řeším stejný problém".......sem se asi uklikl... :? 8) nevím proč sem založil nové vlákno??? Ty fotky mám naštudovaný!!

Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: T-Max dvě baterky.

#13 Příspěvek od hynek » 15 lis 2014 09:15

Jinak teda...sem tam nacpal jako druhou baterku "Varta blue dynamic 78 ah"...propojení už nebude problém....v balení T-Maxu je jen jedna 2Am pojistka..a pravda dráty jsou trochu tenčí... :? Ještě mě zajímá zda je problém pokud je baterka ne uplně v rovině??? Myslím tím plus minus 5mm??? :? A jestli ten kastlik je schválně děravej? Třeba kvůli plynu, kterej se může tvořit v baterii...nevím?? Každopádně je tam dost bahna!! A to mám najeto 10tis. Km....tak že bych to trochu utěsnil... :twisted:

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: T-Max dvě baterky.

#14 Příspěvek od MadTom » 15 lis 2014 14:00

Děravé je to úmyslně a většinou taky pořádnš rezavé u strších auta, kdy byly ještě dolývací baterky, ze kterých se vždy trošinku uvolňovala i kyselina.
Já počítám s tím, že to celé budu předělávat - aby byl spodek rovnej a vešly se mi pod sedadlo dvě 105Ah baterie.
5mm by mělo být v pohodě. záleží ovšem na to, co máš za baterku. Já používám AGM (rounové) - je to podobné jako Optimy, ale není zamotané do válce. Nejsou dolévací a jsou mechanicky podstatně odolnější. Nevýhodou je, že pokud se překročí maximální povolené napětí (chyba v alternátoru nebo špatná nabíječka), tak se dají velmi rychle zničit - ztratí vodu a tím i kapacitu.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: T-Max dvě baterky.

#15 Příspěvek od hynek » 16 lis 2014 23:09

Tak...prosím Vás...asi jsem se unáhlil s tím že propojení už bude hračka!!! Co mám sakra dělat se záporným polem přídavné baterky??? Prostě ho propojit se záporným polem hlavní baterie??? Nebo jen přidělat na kastli (kostru)???? Ze schématu mi to najednou není uplně jasné :? Díky všem za trpělivost!!!

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: T-Max dvě baterky.

#16 Příspěvek od Tazik1992 » 17 lis 2014 00:15

Obojí je teoreticky možný, ale prakticky je myslim lepší propojit -póly přímo kabelem.
U lumberjacka je vidět na +pólu záložního aku dvojitá svorka (pro dva kabely). Takovou použij i pro -pól hlavního aku (stávající ušmikneš) a zároveň z ní vyvedeš pokračování k záložnímu aku. U záložního aku bych je dal na oba póly. Ta výměna svorky na -pólu hl.aku není vysloveně nutná, když se Ti tam podaří došroubovat kabel k propojení se záložním aku. To samé platí o +svorce.

Náčrtek opraven.
propojeni aku.jpg
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: T-Max dvě baterky.

#17 Příspěvek od hynek » 17 lis 2014 02:47

Taziku díky moc!!! Sloužíš lidu opravdu na plno!! :grin:

Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: T-Max dvě baterky.

#18 Příspěvek od hynek » 23 lis 2014 14:54

Taziku prosím tě!! Nemám ten selenoid odizolovat??? Je vlastně přichycen na kostře... Prská mi to tady při zapojováni...nebo asi jen odpojit baterii a až to bude všechno namontovaný tak zas připojit???
Přílohy
image.jpg

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: T-Max dvě baterky.

#19 Příspěvek od Tazik1992 » 23 lis 2014 15:45

Tak při tom zapojování bys to měl mít odpojený.Hlavně minus na primárnim aku. Preventivně. Odizolování solenoidu není nutný.
Nejdřív bych propojil obvody-rozvody kolem záložního aku a pak připojil k solenoidu. Pak k němu připojil přívod od primárního aku a nakonec zapojit kontrolér T-Max.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Uživatelský avatar
hynek
Příspěvky: 173
Registrován: 04 zář 2007 22:55
tel.: 604 25 63 97
auto: Disco 5, Def Td5
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: T-Max dvě baterky.

#20 Příspěvek od hynek » 23 lis 2014 18:23

Děkuji moc!!!

Odpovědět