Vrátili jsme se z vydařenýho vejletu a můžu bilancovat. Trajekt jel přímo, bez dvoudení přestávky na Faerskejch ostrovech. Cestou kapitán lodi vyhlásil, že budou vlnky, tak alespoň bylo trochu vzrůšo. Nic extrémního jak na těch videích ale padaly skleničky ze stolů a dalo se chodit jenom podél zdi, což bylo vtipný protože většina pasažérů vypadala jak při ranním návratu z nálevny.
Najeli jsme 2850 km po Islandu během šestnácti dní. Bohužel Jirkovi kleklo auto a ujel mu trajekt, tak dorazil dalším ale bohužel jen na týden, čemuž jsme museli přizpůsobit trasu a to tak, že tou největší pustinou jsme jeli sami. Island nás přivítal deštěm, silným větrem a teplotama okolo osmi stupňů. V podstatě to odpovídá statistickejm 15 deštivejm dnům na červenec protože první týden pršelo a druhej bylo slunečno. Samozřejmě jsem si neprodleně koupil hned ve čtvrtek po příjezdu LRO Magazine ale začetl jsem se do něj až v pondělía abych nasraně zjistil, že během uplynulýho víkendu se konal
LR Summer festival v Húnaver. Bohužel mi takhle zajímavá akce unikla
Co se týká terénu, tak je tam hodně kamení a písku, bohužel bylo v zimě málo sněhu a tak ty brody jsou teď takový dost vydechlý
Pěkně jsme si zabrodili přímo pod ledovcem, kde sice bylo málo vody ale zas tam byl silnej proud. Co se týká pneu, já jel na MT a Jirka na AT. Dá se to ujet bez problému na obojím. Gumy se tam celkem dost opotřebí jak řikal Miloš. Výhodou těch MTček, pro který jsem se po váhání rozhodnul je to, že se daj upustit a stejně jsou ještě chráněný po bokách. Oba jsme měli pořezaný boky ale nic dramatickýho.
Pro GPS Garmin je skvělá mapa Iceland 2009 KORT (to kort ale snad znamená islandsky mapa) a dopněná 1:400tis. papírovou od freytag & berndt bohatě stačí. Na místě se daj koupit ještě podrobnější mapy v měřítku tušim 1:300tis. ale ty jsou zas menší a rozdělený na regiony, takže člověk musí koupit čtyři mapy pokud chce celej Island.
Na offroad jako takovej to tam moc neni, je tam přísně zakázaný sjíždět z cest, kontrolujou to ze vzduchu a hrozí vysoká pokuta, zabavení auta a vyhoštění ze země. Na druhou stranu některý ty "cesty", který se otevíraj jenom na pár měsíců během léta a většinu roku jsou zavřený kolikrát pripomínaj trialový sekce mezi kameny. Asfalt je tam v podstatě jenom na tom okruhu okolo ostrova a to kolikrát taky přechází v šotolinu. Nejvíc mě tam točily takový ty zvlněný "rolety", po kterejch se dá jet buď hodně pomalu a nebo hodně rychle. My volili tu druhou variantu což nás ve finále přivedlo do
LR Reykjavík, kde jsem sehnal kulovej čep na řízení protože rezervní jsem měl samozřejmě jenom ten s opačným závitem. Origo LR čep vyšel na 30,- EUR. Jinak co mohlo mohlo, tak se na přední nápravě povolilo.
Nocovali jsme poměrně často v kempech, kde byla většina lidí teréňákama nebo zvedlejma mikrobusama, ceny za kemp byly okolo 300,- CZK za dvě osoby a auto.
Jak jsem psal na začátku, vejlet to byl vydařenej a Island nás nadchnul. Jediný mínus je nákladnější trajekt ale nemyslim, že by toho člověk zpětně litoval.
Jinak díky Milošovi a Rudovi za poskytnutý info při přípravě naší akce!
Jo ještě jsem zapoměl, dočetl jsem se, že za cca 500,- EUR se dá letět na jednodenní výlet do Grónska, což musí bejt fantazie. Návštěva inuitský vesnice a kajakování. Dvě hodiny letu tam a dvě zpátky. Bohužel jsem si to neprosadil..
Třeba se ale ještě někdy za polární pruh podivám.