Stránka 1 z 1

Freelander 2 ventilátor topení

Napsal: 24 lis 2023 11:25
od MadTom
Garfieldovi bylo v autě zima a stěžoval si, že mu nejde ventilátor topení, a to tak že vůbec. Než mi auto dovezl, proběhlo několik "oprav" s opakovanou výměnou ventilátor, regulačního "ježka" (rezistoru) a nakonec i ovládacího panelu. V lepším případě potom auto fungovalo týden. Výměna ventilátoru znamená buďto ruce dětského kulturisty se 6 klouby nebo palubku ven, ostatní díly na to jsou jenom o trošku leší.
Proběhla kontrola v následujícím pořadí - ventilátor se doopravdy netočí, pojistka ventilátoru je v pořádku a je na ní 12V. Po demontáži plynového pedálu se dalo dostat ke konektoru na regulačním "ježku" (rezistoru) LR002685, propojením příslušných 2 drátů se ventilátor rozběhl, takže alespoň něco funguje. Následně osciloskop a podívat se na ovládací PWM signál z řídícího panelu k "ježku" - je tam a vypadá rozumně. Takže už zbývá jenom vlastní ježek.
Ježka jsem rozebral, proměřil, rozkreslil schéma a zjistit, že všechno vypadá dobře. Mezitím došly díly, co už se zkoušely, takže zkusit jiného ježka, úplně nového - nefungovalo, změřit odběr ventilátorů - ten v autě 18A, starý vyndaný z auta 19A nový se kterým to také nefungovalo 12A. Rozebrat i druhého ježka - uvnitř úplně stejné, problém nezjištěn.
Protože další ježek už nebyl po ruce, tak jsem zkusil překlemovat výkonový rezistor v ježku, který je tam na snímání proudu a ono to začalo fungovat. Tak už jenom znovu měřit a zkoušet, než jsem se to pokusil složit.
Celkem by mě zajímalo, kolik má ten ventilátor vlastně brát, protože jsem našel od různých výrobců s výkonem 120W až cca 260W. 18A není zase až tak špatně, pojistka je tam 40A a v ježku je tranzistor na 90A. Teď už jenom otestovat, jestli to vydrží fungovat déle než jeden týden.

Re: Freelander 2 ventilátor topení

Napsal: 24 lis 2023 11:32
od MadTom
A ještě upravený ježek - jeden je Behr, ten je originá, druhý Mahle, ale to je jenom nálepka, výrobce je opět Behr, motor v originálním ventilátoru je od Bosche, a nakonec schéma ježka. Obvod s označením 2071.4 se mi nepodařilo zjistit, co je zač, zbytek jsou bežné součástky.
Ventilátor funguje a co mě překvapilo, tak sice do regulátoru jde ovládání jako PWM, ale vlastní regulace je lineární, proto má ježek tak velký chladič a musí na něj foukat ventilátor. Došlo mi, že je to nejspíš kvůli odrušování - tohle odrušení nepotřebuje, pokud by regulace 12V 20A ventilátoru byla pulzní, tak to bude potřebovat velké a drahé odrušení, protože jinak by to v palubní elektrické síti dělalo velmi zajímavé věci. Ježek se tedy chová doslova jako výkonový odpor, včetně toho, že hřeje.