Minulý týden ve čtvrtek jsem si vzal volno a udělal výlet do Plzně, abych se svezl s Grenadierem. Tak se chci podělit o postřehy.
První co napíšu je, že to auto se mě líbí, je bytelně postavené a celkově mě ten počin imponuje. Postavit z gruntu nový offroad s ideou, že každý detail bude top, je prostě bomba.
Jel jsem v obou, jak diesel, tak benzin. Řídil jsem ale jen diesel, protože benzin předváděčku mezitím prodali, tak mě jen svezl.
S vědomím toho, že mám pod kapotou řadový 6-ti válec od BMW a tedy jeden z mých nejoblíbenějších motorů, který jsem měl ještě v BMW 5 model E60 a dále s převodovkou ZF s osmi kvalty, kterou jsem měl (nebo její klon...samozřejmě) v BMW 420 a volvu V90 a tedy oboje mám tak nějak ošahané a vím jak ten motor dokáže jít pěkně do otáček a ten automat jak umí pěkně sekundovat a flákat tam ty kvalty jeden za druhým hbitě a nenáročně jsem plný očekávání sedl za volat a rozjel se. První co mě napadlo, že ten volant jde pěkně ztuha, je potřeba notná síla a dále jsem se cítil být odstřižen od kontaktu s vozovkou. Citlivost řízení též není kdoví co. Jasně - jedná se o klasickou tuhou nápravu a poctivou "kovářskou práci" převodky řízení, žádný hřebenový řízení. No ale když to porovnám se starýma D2 co jsem měl, tak bych řekl, že ve starých D2 byl pocit z řízení lepší (i přes vůli v řízení).
Rozjezd a než jsem od brány Dajbych dojel k tomu kruháči (cca 400m), tak tam byla pětka! Automat je naladěn na strašně nízké otáčky, ihned řadí nahoru. Přišlápnu to za těma kruháčema trochu víc (cesta vede mírně dolů) a Grenadier se sice hýbe, ale ten plyn je dlouhý a též méně citlivý. Auto nereaguje "hbitě", abych opravdu hodně zrychlil (ano, umí to), tak musím celkem humpolácky kopnout do plynu. Jo dlouhý plyn není špatný v terénu, kdy potřebuji dávkovat velmi opatrně a nechci aby mě otáčky vylítly rychle nahoru, ale na asfaltu mě to celkem sralo.
Celkový dojem z jízdy jsem měl, že ikdyž tam je skvělý motor a skvělá převodovka, tak jakoby se někde výkon ztrácel a auto jelo mdle. Myslím, že mají problém se spotřebou, kde u dieslu s autem, které mělo najeto přes 17 tis. km a tedy nebylo už syrové, jsme jezdili za 12 - 14 l a to jsme udělali celkem velký okruh po okreskách a kousek i na dálnici. Aby snížili spotřebu, tak nutí tu převodovku řadit co nejníže a nastavili dlouhý plyn, aby neřadila při každém větším šlápnutí nahoru. Celkem to trvá, než prořadí nahoru, pak ale klidně o 2 či 3 kvalty. Mimochodem, benzin jezdí za 14 - 16l.
Další postřeh - něco tam hučí. Vzpomněl jsem si na na ty testovací kusy před dvěma lety, ve kterých nás svezli a kde nám ten testovací jezdec sám od sebe říkal, že hučí středový dif, že to ještě musí vychytat. Asi to nevychytali úplně.
Během jízdy prodejce začal sám o softwaru, který je nedodělaný a který museli testovat a vychytávali mnoho chyb a chodili updaty, které zákazníkům nahrávají do aut. Zakončil to slovy: "No a teď přišla verze 2.0, tak budeme testovat tu a zase budou chodit updaty". Jasně, to to auto nezastaví, pojede dál, ale každý si musí sám říci, jestli za tu cenu chce být testovacím jezdcem, kdy mu občas něco nepůjde.
Kola - pro off, mě přide 31 palců málo, tak jsem zavedl s prodejcem hovor na možnost větších. Čekal jsem, že začne o emisích apod, ale nee - on začal o tom, že celý podvozek, motor, převodovka atd, atd, byla odladěna na těchto jediných kolech, které jsou k dispozici a pokud tam dám větší, tak rozhodně padá záruka. Jo, je to logický, a pro mě je to celkem velký omezení.
Cena - sami si nakonfigurujte a uvidíte, nicméně od 1.1.2024 budou ceny o 10% vyšší. Je třeba zapracovat co zkur*vená EU zase chce, aby v autech přibylo za kurvítka.
Nechal jsem si nacenit Trailmastera bez střešních oken, ale s navíjedlem a tou velkou zahradou a vyšlo to na 2.450.000 Kč s DPH model 2024.
Závěr. Můj osobní názor (a je mě jasný, že vy máte zase svůj a s mým se nemusíte ztotožnit). Je to skvělej počin a skvělý auto, který má pro mě nějaký omezení (malý kola a vnitřní prostor ne moc velký), ale i to bych překousnul, vysokou cenu a neduhy s elektronikou (též bych překousnul), ale co nepřekousnu je pocit za volantem. Prostě jsem si to neužíval. čekal jsem čiperné auto a zážitek, při kterým se mě rozjede huba od koutku po koutek a ono ne. Přijde mě, že ta cesta jak to celé dotvořit a dodělat a vyladit ještě pár roků vezme. No a není divu, když se člověk podívá na známý off modely aut jiných značek a uvědomí si kolik let a vylepšení se na nich udělalo.
A znova - je to jen můj soukromej pocit, který mě brání si to auto koupit a mnoho jinech s ním bude naprosto spokojenejch! A pokud k nim patříte, tak mazejte k Dajbychovi, mají právě dvůr plný skladovek ještě tohoto roku, tedy před 10% zvýšením cen.
Dovětek - mluvil jsem včera s technikem s Cartecu v Brně a podepisují smlouvu s Dajbychem. Budou ty Grenadiery servisovat v Brně, tedy Morava nemusí jezdit až do Plzně.