Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
Moderátor: Acon
Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
Zdravím. Rád bych se podělil o své zkušenosti s opravou střešních oken a tapecu.
Už dlouho jsem přemýšlel, co asi probíhalo hlavou člověku, který vymyslel dvojité střešní okno pro Landrover Discovery. Osobně věřím, že tento člověk sedí někde v temném koutě dole v pekle, choulí se v kotli s vařícím olejem a z netěsnícího střešního okna mu na hlavu každých deset vteřin dopadne kapka.
No nic, nedávno jsem se spolu s mým velmi dobrým kamarádem (Velké díky, Matule!) rozhodl vyřešit problém neustálého zatékání a následné durch proteklé sedačky spolujezdce, zapařeného okna a nehorázně zatuchlého interiéru. A jelikož jsme to nechtěli nijak odrbat, bylo rozhodnuto sundat tapec a vše odkrýt v plné nahotě. Jaké byly "příznaky" - proč jsme vše dělali?
I po menších deštích docházelo k postupném zamokření horního rohu okna u spolujezdce, v místech u sluneční clony, postupně se voda šířila až nad řidiče a hromadila se v plastech nad clonou spolujezdce i v plastové kličce manuálně ovládaného střešního okna. Tato voda postupně vytékala během jízdy, podle toho, kam jsem zrovna zatáčel (většinou na řadící páku, v případě ostřejší zatáčky i do klína řidiče - mě...!). V případě delšího deště voda z plastů vytékala do sedačky a na palubní desku, kde dělala kaluže a to i když auto stálo na rovině.
Po odkrytí střešního tapecu byly zjištěny tyto problémy řazeno od toho největšího:
ulomená odtoková hadička u předního okna na straně spolujezdce - důvod největšího problému - protékání nad hlavou spolujezdce, promoklá sedačka apod.
nefunkční těsnění mezi oknem a karoserií - důvod, proč do odtoku s ulomenou hadičkou teklo enormní a celkově nadměrné množství vody, která následně tekla do sedaček
netěsnící střešní hagusy - menší, ale přesto stále nezanedbatelný "přítok"
popraskaný nefunkční tmel v pravém horním rohu předního okna - dovnitř přes mezery foukal vítr, zatékalo přes mezery do sloupku - na tapecu se to neprojevovalo.
Jak jsme postupovali.
1. odmontovali jsme veškeré plasty - vzhledem ke stáří auta bylo nutné postupovat velmi opatrně zejména u sloupků kolem čelního okna. Jsou tam pouze zacvakávací plastové "kolíčky", které se nám povedlo téměř všechny ulomit. Navíc jsou již z výroby dělané tak, že jsou přímo u sloupku ztenčené - připravené na ulomení. Světla na stropě není potřeba úplně odmontovávat, stačí je odepnout od konektorů.
2. demontovali jsme tapec - alespoň v mém autě je látka nalepená na nějaké poměrně měkké, jakoby laminátové tkanině - pozor, ať se moc nepokroutí. Je potřeba zpětně namontovat sluneční clony a úchytky nade dveřmi - bez toho by vás mohli popotahovat policajti.
3. demontovali jsme hagusy - drží na každém konci na jednom šroubu v místě nosníku, díry jsme po pečlivém odmaštění zalepili hliníkovou páskou v několika vrstvách.
4. DEMONTOVALI JSME STŘEŠNÍ OKNA - okno je složeno z venkovní části - sklo a lem okna s těsněním. Toto těsnění je továrně cca 0,5 cm široké a v našem případě již naprosto nefunkční. Druhou část tvoří plechový rám s odvodňovacími žlábky a plastovými vývody do hadiček. Části jsou k sobě přišroubované, je potřeba napřed odpojit hadičky - žádná záludnost. Poté následovalo pečlivé čištění všech částí okna a střechy (fungoval nůž, hadra a ředidlo c6000). Ulomený vývod hadičky jsme vyřešili vyříznutím závitu do plastového kousku a instalací hadicové vsuvky s vnějším závitem.
5. PŘETMELILI JSME STŘEŠNÍ OKNA - Po kompletním očištění a odmaštění jsme na okno nanesli polyuretanový tmel (DEN BRAVEN PU 50 FC) - cca 0,5 cm velkou "žížalu". Okno jsme položili zpět, zespoda přiložili plechovou část a vše stáhli k sobě. Na střeše by se měl tmel podél okna vytlačit ven. Pokud se tak nestane, je dobré tmel v těchto místech do spáry natlačit. My jsme to dělali rukama, v návodu bylo něco o mýdlové vodě, ale raději jsme to kolem okna zatáhli rukou. Vše jsme následně očistili ředidlem.
Plastové kusy na vnitřní - plechové části okna jsme trochu zabrousili, odmastili a zatřeli tmelem. Po zatuhnutí jsme nasadili hadičky a přimontovali kličky oken. Je potřeba okna pořádně zavřít a podle toho tam tu kliku nastavit.
5. PŘETMELILI JSME ROH ČELNÍHO OKNA - v místech, kde ústí odvodňovací rýna ze střechy - na straně spolujezdce jsme tmel napřed "vykuchali" co to šlo, vyfoukali kompresorem v rámci možností očistili a zatmelili. Bylo potřeba částečně demontovat plastový proužek nad oknem a vnější černé plasty na sloupku. Plastový proužek jde jen odehnout, ale pozor, je v něm nějaký drát, nebo plech, tak ho zbytečně moc neohýbejte, nepůjde vám vrátit zpět. Plastové sloupky drží takové plastové cvoky se středovým cvočkem a jsou prakticky nedemontovatelné. Je potřeba středový cvoček zatlouct dovnitř (do sloupku) Jinak celý cvok a plast zničíte. Dá se to pak nahradit krátkým vrutem.
V tomto stavu jsme auto nechali pro kontrolu těsnosti několikrát zmoknout. Vše drželo, ani kapka.
Celý nadšený, že mi do auta neteče jsem tento stav bral jako velký úspěch. To, že to vlastně normální a ne nadstandard mi došlo chvíli poté.
Co jsme tedy potřebovali - kromě klasického nářadí (plochý a křížový šroubovák, thorx, kleště apod.) ještě kompresor s tlakovou nádobou na vyčištění zteřelého tmelu (asi by stačil i vysavač, nebo nějaký štětec), ředidlo c6000, závitník + hadicová vsuvka s vnějším závitem, instalatérská páska, polyuretanový tmel + aplikační pistole, hliníková páska.
Po této fázi jsme se pustili do čalounění. Tapec šel od podkladu docela snadno (látka). Připečený a rozdrolený molitan pod látkou jsme čistili houbičkou na nádobí (tou hrubou stranou) až na podklad. Jde to docela snadno, ale střecha je fakt velká, takže to trvalo. Poté jsme vše oprášili a ofoukali. Lepení čalounění jsme provedli pomocí čalounického lepidla ve spreji (sehnat se dalo jen na IČO), látku jsme použili klasickou – stropnici (někde tomu říkají látka na autočalounění)…na rubu má 0,5 cm silný molitan. Dále jsme postupovali podle Youtube – tam je toho mraky. Důležité je postupovat poměrně rychle. Lepidlo je potřeba stříkat rovnoměrně jako sprej. Ze začátku nám stříkala taková „špageta“ a to není úplně OK. Jednak to pak lepí jen někde, ale hlavně v místech, kde je lepidlo na látce, resp. na molitanu se ten molitan začne lepidlem rozežírat. Když to pak nalepíte, vypadá to, jako byste měli pod tapecem nějaké malé chodbičky… Takže sprejovat rovnoměrně, rychle, po malých částech, látku dostatečně natahovat (ale s citem).
Lepidlo drží velice dobře a rychle zasychá. Tapec jsme měli i s prořezem hotový cca za 2 hodiny. Potom už „jen“ namontovat zpět do auta a střecha je jako nová.
(převelké díky patří Matulemu)
fotky jsou níže, bohužel i přes usilovnou snahu se mi nepovedlo umístit k nim popis. Každopádně to jde postupně, jak je psáno v textu.
Už dlouho jsem přemýšlel, co asi probíhalo hlavou člověku, který vymyslel dvojité střešní okno pro Landrover Discovery. Osobně věřím, že tento člověk sedí někde v temném koutě dole v pekle, choulí se v kotli s vařícím olejem a z netěsnícího střešního okna mu na hlavu každých deset vteřin dopadne kapka.
No nic, nedávno jsem se spolu s mým velmi dobrým kamarádem (Velké díky, Matule!) rozhodl vyřešit problém neustálého zatékání a následné durch proteklé sedačky spolujezdce, zapařeného okna a nehorázně zatuchlého interiéru. A jelikož jsme to nechtěli nijak odrbat, bylo rozhodnuto sundat tapec a vše odkrýt v plné nahotě. Jaké byly "příznaky" - proč jsme vše dělali?
I po menších deštích docházelo k postupném zamokření horního rohu okna u spolujezdce, v místech u sluneční clony, postupně se voda šířila až nad řidiče a hromadila se v plastech nad clonou spolujezdce i v plastové kličce manuálně ovládaného střešního okna. Tato voda postupně vytékala během jízdy, podle toho, kam jsem zrovna zatáčel (většinou na řadící páku, v případě ostřejší zatáčky i do klína řidiče - mě...!). V případě delšího deště voda z plastů vytékala do sedačky a na palubní desku, kde dělala kaluže a to i když auto stálo na rovině.
Po odkrytí střešního tapecu byly zjištěny tyto problémy řazeno od toho největšího:
ulomená odtoková hadička u předního okna na straně spolujezdce - důvod největšího problému - protékání nad hlavou spolujezdce, promoklá sedačka apod.
nefunkční těsnění mezi oknem a karoserií - důvod, proč do odtoku s ulomenou hadičkou teklo enormní a celkově nadměrné množství vody, která následně tekla do sedaček
netěsnící střešní hagusy - menší, ale přesto stále nezanedbatelný "přítok"
popraskaný nefunkční tmel v pravém horním rohu předního okna - dovnitř přes mezery foukal vítr, zatékalo přes mezery do sloupku - na tapecu se to neprojevovalo.
Jak jsme postupovali.
1. odmontovali jsme veškeré plasty - vzhledem ke stáří auta bylo nutné postupovat velmi opatrně zejména u sloupků kolem čelního okna. Jsou tam pouze zacvakávací plastové "kolíčky", které se nám povedlo téměř všechny ulomit. Navíc jsou již z výroby dělané tak, že jsou přímo u sloupku ztenčené - připravené na ulomení. Světla na stropě není potřeba úplně odmontovávat, stačí je odepnout od konektorů.
2. demontovali jsme tapec - alespoň v mém autě je látka nalepená na nějaké poměrně měkké, jakoby laminátové tkanině - pozor, ať se moc nepokroutí. Je potřeba zpětně namontovat sluneční clony a úchytky nade dveřmi - bez toho by vás mohli popotahovat policajti.
3. demontovali jsme hagusy - drží na každém konci na jednom šroubu v místě nosníku, díry jsme po pečlivém odmaštění zalepili hliníkovou páskou v několika vrstvách.
4. DEMONTOVALI JSME STŘEŠNÍ OKNA - okno je složeno z venkovní části - sklo a lem okna s těsněním. Toto těsnění je továrně cca 0,5 cm široké a v našem případě již naprosto nefunkční. Druhou část tvoří plechový rám s odvodňovacími žlábky a plastovými vývody do hadiček. Části jsou k sobě přišroubované, je potřeba napřed odpojit hadičky - žádná záludnost. Poté následovalo pečlivé čištění všech částí okna a střechy (fungoval nůž, hadra a ředidlo c6000). Ulomený vývod hadičky jsme vyřešili vyříznutím závitu do plastového kousku a instalací hadicové vsuvky s vnějším závitem.
5. PŘETMELILI JSME STŘEŠNÍ OKNA - Po kompletním očištění a odmaštění jsme na okno nanesli polyuretanový tmel (DEN BRAVEN PU 50 FC) - cca 0,5 cm velkou "žížalu". Okno jsme položili zpět, zespoda přiložili plechovou část a vše stáhli k sobě. Na střeše by se měl tmel podél okna vytlačit ven. Pokud se tak nestane, je dobré tmel v těchto místech do spáry natlačit. My jsme to dělali rukama, v návodu bylo něco o mýdlové vodě, ale raději jsme to kolem okna zatáhli rukou. Vše jsme následně očistili ředidlem.
Plastové kusy na vnitřní - plechové části okna jsme trochu zabrousili, odmastili a zatřeli tmelem. Po zatuhnutí jsme nasadili hadičky a přimontovali kličky oken. Je potřeba okna pořádně zavřít a podle toho tam tu kliku nastavit.
5. PŘETMELILI JSME ROH ČELNÍHO OKNA - v místech, kde ústí odvodňovací rýna ze střechy - na straně spolujezdce jsme tmel napřed "vykuchali" co to šlo, vyfoukali kompresorem v rámci možností očistili a zatmelili. Bylo potřeba částečně demontovat plastový proužek nad oknem a vnější černé plasty na sloupku. Plastový proužek jde jen odehnout, ale pozor, je v něm nějaký drát, nebo plech, tak ho zbytečně moc neohýbejte, nepůjde vám vrátit zpět. Plastové sloupky drží takové plastové cvoky se středovým cvočkem a jsou prakticky nedemontovatelné. Je potřeba středový cvoček zatlouct dovnitř (do sloupku) Jinak celý cvok a plast zničíte. Dá se to pak nahradit krátkým vrutem.
V tomto stavu jsme auto nechali pro kontrolu těsnosti několikrát zmoknout. Vše drželo, ani kapka.
Celý nadšený, že mi do auta neteče jsem tento stav bral jako velký úspěch. To, že to vlastně normální a ne nadstandard mi došlo chvíli poté.
Co jsme tedy potřebovali - kromě klasického nářadí (plochý a křížový šroubovák, thorx, kleště apod.) ještě kompresor s tlakovou nádobou na vyčištění zteřelého tmelu (asi by stačil i vysavač, nebo nějaký štětec), ředidlo c6000, závitník + hadicová vsuvka s vnějším závitem, instalatérská páska, polyuretanový tmel + aplikační pistole, hliníková páska.
Po této fázi jsme se pustili do čalounění. Tapec šel od podkladu docela snadno (látka). Připečený a rozdrolený molitan pod látkou jsme čistili houbičkou na nádobí (tou hrubou stranou) až na podklad. Jde to docela snadno, ale střecha je fakt velká, takže to trvalo. Poté jsme vše oprášili a ofoukali. Lepení čalounění jsme provedli pomocí čalounického lepidla ve spreji (sehnat se dalo jen na IČO), látku jsme použili klasickou – stropnici (někde tomu říkají látka na autočalounění)…na rubu má 0,5 cm silný molitan. Dále jsme postupovali podle Youtube – tam je toho mraky. Důležité je postupovat poměrně rychle. Lepidlo je potřeba stříkat rovnoměrně jako sprej. Ze začátku nám stříkala taková „špageta“ a to není úplně OK. Jednak to pak lepí jen někde, ale hlavně v místech, kde je lepidlo na látce, resp. na molitanu se ten molitan začne lepidlem rozežírat. Když to pak nalepíte, vypadá to, jako byste měli pod tapecem nějaké malé chodbičky… Takže sprejovat rovnoměrně, rychle, po malých částech, látku dostatečně natahovat (ale s citem).
Lepidlo drží velice dobře a rychle zasychá. Tapec jsme měli i s prořezem hotový cca za 2 hodiny. Potom už „jen“ namontovat zpět do auta a střecha je jako nová.
(převelké díky patří Matulemu)
fotky jsou níže, bohužel i přes usilovnou snahu se mi nepovedlo umístit k nim popis. Každopádně to jde postupně, jak je psáno v textu.
Naposledy upravil(a) SunTom dne 19 čer 2018 17:05, celkem upraveno 1 x.
Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
výše je shrnutí opravy oken, ukázka původního stavu i stavu po opravě. Zároveň je vidět odstranění zatvrdlého tmelu z horního rohu okna. Níže je nafoceno přečalounění. Postupů je na youtube mraky...
Naposledy upravil(a) SunTom dne 19 čer 2018 17:16, celkem upraveno 10 x.
Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
Paráda, sice jsi to tady založil asi 3x ... ale takhle komplexní postup s fotkama tady ještě myslím není
2023 LC 78 – Troopyna
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
Ak sa nenahnevas trochu ti to doplnim o moju skusenost. Plus minus podobnu upravu som robil na mojom aute cca 2 roky dozadu plus vymena tesneni stresnych okien (tusim OEM) a dnes opat zatekaju stresne okna. Myslim si ze kovove vanicky kde voda ktora prenikne do auta by mala byt odvedena hadicami do stlpikov su zle konstrukcne riesene, teda zle je riesene umiestnenie hadic. Ak auto stoji hore nosom voda v prednom zlabe sa hromadi a neodteka az pretecie vrchom popod strechu a okolo klucky a srobov co drzia vanicku. Pri zadnom okne obdoba.Skusal som vanicku vlepit akoby tesnenim pod strechu a aj sroby boli utesnene vydrzalo to dva roky cca. Mam tmavo modre auto a strecha sa v lete silne ohrieva a predpokladam ze tmel to vzdal. Ak uz si repasoval hadicky a vanicku s tesneniami odporuca sa vyvrtat diery na spodu A stlpikov aby voda co prenikne do stlpika mala kam odtiect. Najdes na nete aj presne navod kde vrtat. Celkovo si myslim ze okna bud natrvalo prilepit a zabudnut na ne, alebo riesit redizajn odvodnovacich zlabov lebo po case zacne voda opat tiect do vnutra. Este by som na tvojom mieste riesil dokladne vyvesenie a odspadovanie hadic aby pri jazde v terene nedoslo ku postupnemu vylamovaniu plastovych rohov odvodnovacej vanicky.
P.S myslim ze uz to tu inak v nejakom obsiahlom temate riesene bolo
http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... D2#p188270
viewtopic.php?f=6&t=6770&hilit=st%C5%99e%C5%A1n%C3%AD
P.S myslim ze uz to tu inak v nejakom obsiahlom temate riesene bolo
http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... D2#p188270
viewtopic.php?f=6&t=6770&hilit=st%C5%99e%C5%A1n%C3%AD
Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
Musim sa pochvalit. Cez vikend som si amatersky precalunil stropnicu. Stary tapec bol v zufalom stave a pri otvorenom okne vial ako zastava. Kupil som novu molitanovanu latku podobnej farby, dlzka 2.6 m sirka 1.7 m. http://www.potahovelatky.cz/potahove-la ... -velur-1_1
Stary molitan bol tak rozlozeny ze sa niekde mazal na hnedu lepkavu hmotu a nedal sa dat odstranit. Pomohol autosampon, kefa a nakoniec prud vody. Dokonale vysusit. Pouzil som lepidlo v spreji na obe plochy a po castiach dokladne nalepit, vystrihat a priebojnikmi prerazit diery. Uz len namontovat.
Prikladam foto.
Stary molitan bol tak rozlozeny ze sa niekde mazal na hnedu lepkavu hmotu a nedal sa dat odstranit. Pomohol autosampon, kefa a nakoniec prud vody. Dokonale vysusit. Pouzil som lepidlo v spreji na obe plochy a po castiach dokladne nalepit, vystrihat a priebojnikmi prerazit diery. Uz len namontovat.
Prikladam foto.
Naposledy upravil(a) vladob8 dne 23 črc 2018 16:29, celkem upraveno 3 x.
Zdravim Vlado.
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion
Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
Dalsie foto
Zdravim Vlado.
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion
- Addnye
- Příspěvky: 562
- Registrován: 28 zář 2017 11:09
- tel.: +420775472255
- auto: D1, D110
- Bydliště: Skryje
Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
Pecka! Odkaz na lepidlo máš, prosím?
Discovery 300Tdi 96
Defender 110 300Tdi 93
Defender 110 300Tdi 93
Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
https://tmely-silikony-lepidla.heureka. ... reji-400g/
Rychlo to schne treba to robit po castiach, ja som to robil mozno na 10x a minul asi 6 sprayov.
Rychlo to schne treba to robit po castiach, ja som to robil mozno na 10x a minul asi 6 sprayov.
Zdravim Vlado.
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion
- Addnye
- Příspěvky: 562
- Registrován: 28 zář 2017 11:09
- tel.: +420775472255
- auto: D1, D110
- Bydliště: Skryje
Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
Pokud by se mi to povedlo napoprvé, kolik plechovek potřebuji?vladob8 píše: ↑23 říj 2018 11:37 https://tmely-silikony-lepidla.heureka. ... reji-400g/
Rychlo to schne treba to robit po castiach, ja som to robil mozno na 10x a minul asi 6 sprayov.
Discovery 300Tdi 96
Defender 110 300Tdi 93
Defender 110 300Tdi 93
Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu
Ja som zacal robit s tromi a potom utekal dokupit dalsie styri ale jedna mi zostala. Mozes to nechat rozrobene nic sa nestane. Treba to dokladne kusom cistej handry pritlacat do priehlbin. Treba skusmo vystihnut spravny moment aby to dobre chytalo. Suche uz nedrzi a mokre este nedrzi
Zdravim Vlado.
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion