A po necelých 24 hodinách rovných 10V. To asi neni dobrý co??? A ta potvora takhle odešla za blbý dva rokyTim píše:Tak jsem vyndal baterku z auta, změřil jí a má 12,1V. Tak ji teď nechám nějakou chvíli na mraze a uvidíme...
F1 Nabíjení baterie
Moderátor: Safraporte
- Tim
- Příspěvky: 1793
- Registrován: 16 kvě 2010 14:01
- tel.: 736287666
- auto: Free, Civic, Outback
- Bydliště: Marjánky
Re: Nabíjení baterie
No, i'm not on fucking FACEBOOK!!!
Motivační motto pro dnešní den: Vykašli se na motivační motta. Nalej si dobrou whiskey a pust si pořádnej metal!!!
Motivační motto pro dnešní den: Vykašli se na motivační motta. Nalej si dobrou whiskey a pust si pořádnej metal!!!
Re: Nabíjení baterie
Předpokladem je jak bylo popsáno,že dobíjení auta ,svorky a připojení na baterii jsou vpořádku,kapacita baterie odpovídá typu auta. Nejčastější problém je však u krátkých jízd,kdy se baterka nestačí dobíjet. Musíme svítit,běží topení,občas vyhřívání zadního skla ,autorádio atd..
Pokud se baterie pravidelně nekontroluje a následně podle potřeby nedobíjí externí nabíječkou odchází i zánovní. Pomalu může docházet k sulfataci a to i k tzv. nevratné. Sulfatace je tvorba síranu olovnatého vznikající reakcí iontů kyseliny sírové s aktivními hmotami elektrod desek při vybíjení a samovybíjení. To je častá příčina nedostatečného dobíjení provozem a špatné péče.
Nabíjení je možné i u neodpojené baterie a kdo jezdí krátké pojíždky doporučuji udržovací nabíječe . Na trhu je jich dost a stačí takové,které dobíjí baterie do 100Ah. Některé jsou i pro dobíjení gelových baterií(používají se u motocyklů) a jsou to automaty,které si jak se baterie dobíjí ubírají nabíjecí proud. Pokud nestačí tato udržovací nabíječka zkuste klasickou velkou.Pokud nabitá baterie nedrží může být zkratovaný jeden nebo více článků. To zjistíte v servisu zátěžovým testem. Jinak i uzavřená baterka jde otevřít a je možné změřit hustotu elektrolytu,obvykle jsou víčka pod samolepkou na víku ,v servisu si poradí,když dělají test baterie.
Časté závady jsou také u zákazníků,kteří zakoupí baterii v akci někde v obchodním řetězci a baterie tam leží třeba i rok bez údržby a dochází právě k samovybíjení a problému shora popsaném.
Jinak udržovací nabíječe můžete jako externí zdroj využít při veškeré opatrnosti při demontáži baterie z auta,aby bylo stále pod proudem a nemuselo se třeba kodovat autorádio nebo řešit aretaci okna atd..
Pravidlo tedy je občas kontrolovat a případně dobíjet i bezúdržbové,zánovní a i značkové autobaterie především kdo jezdí krátké jízdy.
Pokud se baterie pravidelně nekontroluje a následně podle potřeby nedobíjí externí nabíječkou odchází i zánovní. Pomalu může docházet k sulfataci a to i k tzv. nevratné. Sulfatace je tvorba síranu olovnatého vznikající reakcí iontů kyseliny sírové s aktivními hmotami elektrod desek při vybíjení a samovybíjení. To je častá příčina nedostatečného dobíjení provozem a špatné péče.
Nabíjení je možné i u neodpojené baterie a kdo jezdí krátké pojíždky doporučuji udržovací nabíječe . Na trhu je jich dost a stačí takové,které dobíjí baterie do 100Ah. Některé jsou i pro dobíjení gelových baterií(používají se u motocyklů) a jsou to automaty,které si jak se baterie dobíjí ubírají nabíjecí proud. Pokud nestačí tato udržovací nabíječka zkuste klasickou velkou.Pokud nabitá baterie nedrží může být zkratovaný jeden nebo více článků. To zjistíte v servisu zátěžovým testem. Jinak i uzavřená baterka jde otevřít a je možné změřit hustotu elektrolytu,obvykle jsou víčka pod samolepkou na víku ,v servisu si poradí,když dělají test baterie.
Časté závady jsou také u zákazníků,kteří zakoupí baterii v akci někde v obchodním řetězci a baterie tam leží třeba i rok bez údržby a dochází právě k samovybíjení a problému shora popsaném.
Jinak udržovací nabíječe můžete jako externí zdroj využít při veškeré opatrnosti při demontáži baterie z auta,aby bylo stále pod proudem a nemuselo se třeba kodovat autorádio nebo řešit aretaci okna atd..
Pravidlo tedy je občas kontrolovat a případně dobíjet i bezúdržbové,zánovní a i značkové autobaterie především kdo jezdí krátké jízdy.
- Tim
- Příspěvky: 1793
- Registrován: 16 kvě 2010 14:01
- tel.: 736287666
- auto: Free, Civic, Outback
- Bydliště: Marjánky
Re: Nabíjení baterie
Já jsem z toho jelen
Když jsem tu baterku měřil po 24h na mraze, tak měla 10V z původních 12V. No a dneska jsem ji jen tak pro srandu změřil znova (byla furt na balkoně) a naměřil jsem 12V
Je to možný???
Když jsem tu baterku měřil po 24h na mraze, tak měla 10V z původních 12V. No a dneska jsem ji jen tak pro srandu změřil znova (byla furt na balkoně) a naměřil jsem 12V
Je to možný???
No, i'm not on fucking FACEBOOK!!!
Motivační motto pro dnešní den: Vykašli se na motivační motta. Nalej si dobrou whiskey a pust si pořádnej metal!!!
Motivační motto pro dnešní den: Vykašli se na motivační motta. Nalej si dobrou whiskey a pust si pořádnej metal!!!
-
- Příspěvky: 14941
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Nabíjení baterie
Otevřít zátky a zmeřit napětí jednotlivých článků - většinou se skrz zátku dá dostat na elektrodu článku. Musí být všechny zhruba stejné. A dál změřit hustotu elektrolitu. Zase musí být ve všech článcích stejná. Těch 10V by odpovídalo jednomu vadnýmu článku.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- akrij13
- Příspěvky: 124
- Registrován: 05 čer 2013 18:01
- tel.: 605721321
- auto: freelander,Octavka
- Bydliště: Brno
Re: Nabíjení baterie
Ahoj, mám dotaz co se týká výměny baterie. bez varování mě opustila a když jsem koupil novou a chtěl ji vyměnit, vznikl problém-nemohl jsem povolit ten šroub , kterým je přišroubován takový plastový "lichoběžník", který drží baterku v držáku. Použitím násilí jsem starou vypáčil ven a dostal tam novou, ale ten plastový lichoběžník teď baterku nedrží. šroub se protáčí a nejde ani páčením povolit. Pilka na železo se tam nevejde abych uřízl hlavu šroubu a flexkou mám strach abych neshořel. Nemáte někdo nějakou fintu nebo zkušenost? Dík.
- Allan
- Příspěvky: 499
- Registrován: 23 dub 2009 21:40
- tel.: 731584386
- auto: Freelander 1
- Bydliště: Horní Moštěnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nabíjení baterie
No já bych vytáhnul světlo což je brnkačka ,a pak máš pěknej přístup.
Re: Nabíjení baterie
No s tym svetlom.. keď som ho potreboval vybrať, tak tie vrchné skrutky sú brnkačka, ale svetlo (pravé, predpokladám že i ľavé) drží ešte niečo zo spodu, bude tam skrutka a dostať sa k nej bude potrebné vybrať ten plastovy blatník. Ja som to potom vzdal. Takto to mám na F1 rv2001.
Myslím, že pod tým plastovým úchytom bude zo spodu pribodovaná matica a ten zvar sa utrhol. Ak tú skrutku nejde vybrať tak, že pri točení sa zároveň ťahá von, bude sa potrebné k nej dostať zo spodu. U mňa ten úchyt už pri kúpe nebol.
Myslím, že pod tým plastovým úchytom bude zo spodu pribodovaná matica a ten zvar sa utrhol. Ak tú skrutku nejde vybrať tak, že pri točení sa zároveň ťahá von, bude sa potrebné k nej dostať zo spodu. U mňa ten úchyt už pri kúpe nebol.
Re: Nabíjení baterie
Pokud "bezudrzbova" baterie vyndavaci zatky pod samolepkou nema, neni problem do kazdeho clanku vrtnout nahore dirku. Potom tam davam plastove nabytkove zatky. Baterka, ktera je pouze sucha a elektrody se jeste nezacaly rozpadat, muze fungovat jeste treba rok ci dva.
- Allan
- Příspěvky: 499
- Registrován: 23 dub 2009 21:40
- tel.: 731584386
- auto: Freelander 1
- Bydliště: Horní Moštěnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nabíjení baterie
K tomu šroubku se lehce dostaneš pokud sundáš přední mřížku,já mám ruce jak lopaty a dostal jsem se tam.
- akrij13
- Příspěvky: 124
- Registrován: 05 čer 2013 18:01
- tel.: 605721321
- auto: freelander,Octavka
- Bydliště: Brno
Re: Nabíjení baterie
Allane dík za radu, vyzkouším. Jen co rozumíš přední mřížkou?
- akrij13
- Příspěvky: 124
- Registrován: 05 čer 2013 18:01
- tel.: 605721321
- auto: freelander,Octavka
- Bydliště: Brno
Re: Nabíjení baterie
Díky, hotovo. Šroub jsem uřízl(spodní půlka mi sice spadla někam dolů na šusplech a už jsem ji nenašel, ale časem se určitě vytřepe), šroub nahradil novým a už je to OK.
Re: Nabíjení baterie
Zdravím vás všechny. Chtěl bych koupit novou baterii do free a potřeboval bych vědět, jestli je nějaké omezení v maximální kapacitě. Díky za radu.
Re: Nabíjení baterie
Ahoj,sonorek píše:Zdravím vás všechny. Chtěl bych koupit novou baterii do free a potřeboval bych vědět, jestli je nějaké omezení v maximální kapacitě. Díky za radu.
myslím, že v max. kapacitě omezení není (logicky mi to nedává smysl), záleží co ti tam vleze velikostně...
V návodu je myslím 75Ah pro TD4, já jsem tam nacpal 95Ah, ta se tam vlezla na chlup přesně je větší než ta 75ka.
2023 LC 78 – Troopyna
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
Re: Nabíjení baterie
Díky
Re: Nabíjení baterie
Kapacita je dána možností altrnátoru,podle toho kolik dobíjí.90.dobíjena 75.není 90.
Re: Nabíjení baterie
To si myslim že není pravda, pujde spíše o prodloužení doby dobíjeni do plného stavu baterie. Než o snížení kapacity baterie.y.sajty píše:Kapacita je dána možností altrnátoru,podle toho kolik dobíjí.90.dobíjena 75.není 90.
-
- Příspěvky: 14941
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Nabíjení baterie
A co třeba do požadavků na kapacitu akumulátoru a na výkon alternátoru zahrnout zákon zachování energie?
Představme si, že startujeme v létě vlažné auto a to chytne na drcnutí - odběr energie (= součin proud * napětí * čas) pro startér z baterie je malej a stejně tak potřebná energie z alternátoru pro jeho zpětné dobití. Prostě si startér víc energie nevezme a alternátor jí tedy víc nemusí vracet.
Podobně to funguje v zimě, kdy motor startuje pochopitelně hůř, s jedním malým rozdílem daným akumulátorem.
Čím větší je zima, tím víc je potřeba s motorem zatočit a tím víc energie startér potřebuje. Pokud mám silnej akumulátor, tak je schopnej dodat velkej proud (maximální proud který je akumulátor schopný dát je daný jeho vnitřní odporem - představme si to tak, že v silnějším akumulátoru jsou uvnitř silnější dráty) a startér roztočit hned a rychle - odběh energie je o něco větší než v létě. Pokud budu mít akumulátor slabej - tedy bude schopnej dát pouze malej proud, tak se startér bude točit pomaleji a tím pádem i déle. A v určité chvíli sice motor nastartuje, ale nejspíše bude výsledný odběr energie ze slabého akumulátoru větší. Takže slabší akumulátor bude nejspíš znamenat kromě horšího startování i větší potřebu energie na dobytí. Extrém je, když na slabší akumulátor nenastartuju a na silnější ano - tam je mi to potom jedno, protože jsem nenastartoval.
Silnější akumulátor bude mít nejspíše větší kapacitu, nebo lepší konstrukci (v extrému třeba baterky Optima), kdy dá větší proud, a proud je to podstatné u startovacího akumulátoru.
Co se týče dobíjení akumulátoru - obecně je to tak, že jak rychle ho jsem schopen akumulátor vybít, tak rychle se dá nabít. Což se bavíme o hodně víc než 150A, co dávají nejsilnější alternátory - takže co alternátor dá, to si do určité chvíle akumulátor vezme, pokud to potřebuje. A ve chvíli, kdy už alternátor nestíhá - je na maximu svého výkonu, tak mu začne klesat napětí. To není nic proti ničemu. Další pokles nastane, až se alternátor ohřeje.
Baterku kupuju podle jejich rozměrů - největší co se vejde. Kromě toho, že mám větší šanci nastartovat, tak díky větší kapacitě z ní využívám při každém startu menší část, než u malého akumulátoru, a tedy akumulátor méně opotřebovávám - počet cyklů nabít/vybít je u každého akumulátoru omezený. Alternátoru to nevadí. Stačí si spočítat co udělají všechny spotřebiče v autě, když je v zimě zapnu - řídící elektronika, světla, ventilátory, vyhřívání oken, zrcátek a sedadel a další. Ono to žere docela dost. Nová auta kvůli tomu mají některé věci v určitých chvílích odepínané - například elektrický příhřev motoru nebo elektrické topení do kabiny, aby stíhaly dobíjet akumulátor.
Osazení akumulátoru od výrobce je dáno co nejnižší cenou (tedy požadavkem na malý akumulátor) a požadavkem na spolehlivé nastartování i v zimě (zkouší se to v klimatické komoře, kde se auto vymrazí). U mě cena také není zanedbatelná, ale rozdíl mezi 75 a 95 Ah akumulátorem není závratný.
Představme si, že startujeme v létě vlažné auto a to chytne na drcnutí - odběr energie (= součin proud * napětí * čas) pro startér z baterie je malej a stejně tak potřebná energie z alternátoru pro jeho zpětné dobití. Prostě si startér víc energie nevezme a alternátor jí tedy víc nemusí vracet.
Podobně to funguje v zimě, kdy motor startuje pochopitelně hůř, s jedním malým rozdílem daným akumulátorem.
Čím větší je zima, tím víc je potřeba s motorem zatočit a tím víc energie startér potřebuje. Pokud mám silnej akumulátor, tak je schopnej dodat velkej proud (maximální proud který je akumulátor schopný dát je daný jeho vnitřní odporem - představme si to tak, že v silnějším akumulátoru jsou uvnitř silnější dráty) a startér roztočit hned a rychle - odběh energie je o něco větší než v létě. Pokud budu mít akumulátor slabej - tedy bude schopnej dát pouze malej proud, tak se startér bude točit pomaleji a tím pádem i déle. A v určité chvíli sice motor nastartuje, ale nejspíše bude výsledný odběr energie ze slabého akumulátoru větší. Takže slabší akumulátor bude nejspíš znamenat kromě horšího startování i větší potřebu energie na dobytí. Extrém je, když na slabší akumulátor nenastartuju a na silnější ano - tam je mi to potom jedno, protože jsem nenastartoval.
Silnější akumulátor bude mít nejspíše větší kapacitu, nebo lepší konstrukci (v extrému třeba baterky Optima), kdy dá větší proud, a proud je to podstatné u startovacího akumulátoru.
Co se týče dobíjení akumulátoru - obecně je to tak, že jak rychle ho jsem schopen akumulátor vybít, tak rychle se dá nabít. Což se bavíme o hodně víc než 150A, co dávají nejsilnější alternátory - takže co alternátor dá, to si do určité chvíle akumulátor vezme, pokud to potřebuje. A ve chvíli, kdy už alternátor nestíhá - je na maximu svého výkonu, tak mu začne klesat napětí. To není nic proti ničemu. Další pokles nastane, až se alternátor ohřeje.
Baterku kupuju podle jejich rozměrů - největší co se vejde. Kromě toho, že mám větší šanci nastartovat, tak díky větší kapacitě z ní využívám při každém startu menší část, než u malého akumulátoru, a tedy akumulátor méně opotřebovávám - počet cyklů nabít/vybít je u každého akumulátoru omezený. Alternátoru to nevadí. Stačí si spočítat co udělají všechny spotřebiče v autě, když je v zimě zapnu - řídící elektronika, světla, ventilátory, vyhřívání oken, zrcátek a sedadel a další. Ono to žere docela dost. Nová auta kvůli tomu mají některé věci v určitých chvílích odepínané - například elektrický příhřev motoru nebo elektrické topení do kabiny, aby stíhaly dobíjet akumulátor.
Osazení akumulátoru od výrobce je dáno co nejnižší cenou (tedy požadavkem na malý akumulátor) a požadavkem na spolehlivé nastartování i v zimě (zkouší se to v klimatické komoře, kde se auto vymrazí). U mě cena také není zanedbatelná, ale rozdíl mezi 75 a 95 Ah akumulátorem není závratný.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Nabíjení baterie
Já teda nejsem takový odborník, ale selským rozumem jsem uvažoval stejněMadTom píše:A co třeba do požadavků na kapacitu akumulátoru a na výkon alternátoru zahrnout zákon zachování energie?
Představme si, že startujeme v létě vlažné auto a to chytne na drcnutí - odběr energie (= součin proud * napětí * čas) pro startér z baterie je malej a stejně tak potřebná energie z alternátoru pro jeho zpětné dobití. Prostě si startér víc energie nevezme a alternátor jí tedy víc nemusí vracet.
Podobně to funguje v zimě, kdy motor startuje pochopitelně hůř, s jedním malým rozdílem daným akumulátorem.
Čím větší je zima, tím víc je potřeba s motorem zatočit a tím víc energie startér potřebuje. Pokud mám silnej akumulátor, tak je schopnej dodat velkej proud (maximální proud který je akumulátor schopný dát je daný jeho vnitřní odporem - představme si to tak, že v silnějším akumulátoru jsou uvnitř silnější dráty) a startér roztočit hned a rychle - odběh energie je o něco větší než v létě. Pokud budu mít akumulátor slabej - tedy bude schopnej dát pouze malej proud, tak se startér bude točit pomaleji a tím pádem i déle. A v určité chvíli sice motor nastartuje, ale nejspíše bude výsledný odběr energie ze slabého akumulátoru větší. Takže slabší akumulátor bude nejspíš znamenat kromě horšího startování i větší potřebu energie na dobytí. Extrém je, když na slabší akumulátor nenastartuju a na silnější ano - tam je mi to potom jedno, protože jsem nenastartoval.
Silnější akumulátor bude mít nejspíše větší kapacitu, nebo lepší konstrukci (v extrému třeba baterky Optima), kdy dá větší proud, a proud je to podstatné u startovacího akumulátoru.
Co se týče dobíjení akumulátoru - obecně je to tak, že jak rychle ho jsem schopen akumulátor vybít, tak rychle se dá nabít. Což se bavíme o hodně víc než 150A, co dávají nejsilnější alternátory - takže co alternátor dá, to si do určité chvíle akumulátor vezme, pokud to potřebuje. A ve chvíli, kdy už alternátor nestíhá - je na maximu svého výkonu, tak mu začne klesat napětí. To není nic proti ničemu. Další pokles nastane, až se alternátor ohřeje.
Baterku kupuju podle jejich rozměrů - největší co se vejde. Kromě toho, že mám větší šanci nastartovat, tak díky větší kapacitě z ní využívám při každém startu menší část, než u malého akumulátoru, a tedy akumulátor méně opotřebovávám - počet cyklů nabít/vybít je u každého akumulátoru omezený. Alternátoru to nevadí. Stačí si spočítat co udělají všechny spotřebiče v autě, když je v zimě zapnu - řídící elektronika, světla, ventilátory, vyhřívání oken, zrcátek a sedadel a další. Ono to žere docela dost. Nová auta kvůli tomu mají některé věci v určitých chvílích odepínané - například elektrický příhřev motoru nebo elektrické topení do kabiny, aby stíhaly dobíjet akumulátor.
Osazení akumulátoru od výrobce je dáno co nejnižší cenou (tedy požadavkem na malý akumulátor) a požadavkem na spolehlivé nastartování i v zimě (zkouší se to v klimatické komoře, kde se auto vymrazí). U mě cena také není zanedbatelná, ale rozdíl mezi 75 a 95 Ah akumulátorem není závratný.
Prostě větší kapacita podle mne nemůže být na škodu, právě kvůli většímu proudu a startování v zimě jsem koupil největší baterku, co tam vešla. A navíc, jak říkáš, všechny ty elektronické prkotinky, které se sepnou, když otočíš klíčkem - když jede člověk někam dál, tak tam má v jednom kuse nějakou nabíječku, navigaci, přenosnou ledničku atd...
Zajímavé je, že původní akumulátor v autě byl jen 67Ah, přitom v návodu k TD4 píšou 75Ah, jak jsem zmiňoval výše ...
2023 LC 78 – Troopyna
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek