To je super věc, díky. A jak jsem na netu zjistil, existuje o tom spousta článků (další ještě podrobnější je např. tady). Vůbec jsem netušil, že to má všechno tak hluboké kořeny, natož to, že když jsme se spolu s Maďarskem nuceně přesouvali na opačnou stranu silnice, byli jsme jedna z posledních zemí kontinentální Evropy, která ještě s Anglií držela basu...OC píše:Žábožrouti samozřejmě přišli právě s pravou stranou, co od nich také čekat jiného?kryten píše:No ani nevím jak to bylo před válkou ve zbytku Evropy
Kdo znalý poradí?
Tady je to podrobně.
10 důvodů, proč mít volant na té správné straně :)
Moderátor: Rover
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3216
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"
- Gobey
- Příspěvky: 1674
- Registrován: 26 zář 2007 23:48
- tel.: +420603440581
- auto: Defender
- Bydliště: Pchery
- Kontaktovat uživatele:
a to je další důvod1960SeriesII píše:.....byli jsme jedna z posledních zemí kontinentální Evropy, která ještě s Anglií držela basu...
Mám vždycky hroznou radost, když se mi podaří najít (nebo někdo mi ho najde či řekne ) vysvětlení obyčejných věcí, které má hluboké kořeny do minulosti. Málokdo si uvědomuje proč je pátek 13, z čeho vzniklo V na prstech pro victory, proč se jezdí vlevo nebo v pravo, jak vzniklo slovo jeep a spoustu dalších. Některé ty historky jsou pravdivé, některé asi ne, ale i tak vždycky potěší.
H.
PS: mimochodem velice vtipný je etimologický původ slova piča
Svobodný advokát, potápěč a definitivně rozpolcená osobnost-vezmu to podle stáří: Jeep Willys MB SAS, Jawa 350 sidecar, Jaguar Daimler XJ6C 4.2l, LR SIII Lightweight, LR Defender Td4 110 & 90-volanty a řídítka na všech stranách. http://www.onheiser.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3216
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Ještě jsem se v ničem takovém nesvezl - jaké to je, řídit (edit: chtěl jsem napsat "řadit") levou rukou? Pedály jsou stejně, to asi takový rozdíl není, ale mám takový pocit, že v začátcích bych nevěděl co s rukama
Ale to by určitě přešlo, myslím, že tohle fórum pokud jde o převýchovu myšlení na pravostranné řízení úplně nepohořelo, já si na tu myšlenku už zvykl
Ale to by určitě přešlo, myslím, že tohle fórum pokud jde o převýchovu myšlení na pravostranné řízení úplně nepohořelo, já si na tu myšlenku už zvykl
Naposledy upravil(a) 1960SeriesII dne 19 úno 2008 13:50, celkem upraveno 2 x.
SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"
Aj pedály sú inak. Plyn na ľavej...1960SeriesII píše:Ještě jsem se v ničem takovém nesvezl - jaké to je, řídit levou rukou? Pedály jsou stejně, to asi takový rozdíl není, ale mám takový pocit, že v začátcích bych nevěděl co s rukama
Ale to by určitě přešlo, myslím, že tohle fórum pokud jde o převýchovu myšlení na pravostranné řízení úplně nepohořelo, já si na tu myšlenku už zvykl
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3216
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Ale houby, víš o tom kulový, tak do toho nekecej. Chytrej jsi jak rádio, ale LR jsi viděl poprvé tady na fóruDanielDesign píše:Aj pedály sú inak. Plyn na ľavej...1960SeriesII píše:Ještě jsem se v ničem takovém nesvezl - jaké to je, řídit levou rukou? Pedály jsou stejně, to asi takový rozdíl není, ale mám takový pocit, že v začátcích bych nevěděl co s rukama
Ale to by určitě přešlo, myslím, že tohle fórum pokud jde o převýchovu myšlení na pravostranné řízení úplně nepohořelo, já si na tu myšlenku už zvykl
SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"
Pokuď řeknu své pocity, tak pak v zásadě pouze nezvyk řadit levou, nutný dostatečný odstup při začátku předjíždění a odřený pravý kotník od kaslíku ve dveřích. Jinak kupodivu poprvé mi nejvíc vadilo zvedat oči do zpětného zrcátka doleva nahoru...1960SeriesII píše: .... jaké to je, řídit levou rukou? Pedály jsou stejně, to asi takový rozdíl není.....
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3216
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
- Gobey
- Příspěvky: 1674
- Registrován: 26 zář 2007 23:48
- tel.: +420603440581
- auto: Defender
- Bydliště: Pchery
- Kontaktovat uživatele:
jestli už chvilku jezdíš, tak s ovládáním auta (šaltrpáky) nebudeš mít problém.
Nejvtipnější mi přišlo ovládání stěračů a blinkrů. Setkal jsem se s těmito variantami:
1. LHD, tj. blinkr vlevo, stěrače vpravo
2. RHD, ale blinkr a stěrače jako u nás, tj. blinkr vlevo, stěrače vpravo
3. RHD, ale vše zrcadlově, tj. stěrače vlevo, blinkr vpravo
To pak pravidelně na křižovatce stěrače stírají a za deště vidíš hovno
Další poznatek je, že mám pravidelně pocit, že mi ukradli ruční brzdu, než jí u levé ruky najdu. Ale to jen v civilech, u LR mám o ní otlačené koleno, tak mi nechybí.
H.
PS: ovládání jako bylo na Olcitu nebo některých medvědech neberu v úvahu
Nejvtipnější mi přišlo ovládání stěračů a blinkrů. Setkal jsem se s těmito variantami:
1. LHD, tj. blinkr vlevo, stěrače vpravo
2. RHD, ale blinkr a stěrače jako u nás, tj. blinkr vlevo, stěrače vpravo
3. RHD, ale vše zrcadlově, tj. stěrače vlevo, blinkr vpravo
To pak pravidelně na křižovatce stěrače stírají a za deště vidíš hovno
Další poznatek je, že mám pravidelně pocit, že mi ukradli ruční brzdu, než jí u levé ruky najdu. Ale to jen v civilech, u LR mám o ní otlačené koleno, tak mi nechybí.
H.
PS: ovládání jako bylo na Olcitu nebo některých medvědech neberu v úvahu
Svobodný advokát, potápěč a definitivně rozpolcená osobnost-vezmu to podle stáří: Jeep Willys MB SAS, Jawa 350 sidecar, Jaguar Daimler XJ6C 4.2l, LR SIII Lightweight, LR Defender Td4 110 & 90-volanty a řídítka na všech stranách. http://www.onheiser.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3216
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3216
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Á pan hrabě Kochanovsky na výletě Tak pozor na zajíce ....1960SeriesII píše:No právě, na hlavu fešný klobouk, vedle na sedačku plato vajec a vyrážím
To onehdá jsme vezli před zadním sklem plato vajec a kde se vzal, tu se vzal zajíc přes cestu. Instinkt byl jasný. Zabrzdit a zachránit zajíce. Do kvílení brzd se ale ozýval i svistot letících vajec a praskání skořápek o přední sklo......... posléze vejce hbitě vtekly do průduchů u topení a prostor palubky. Bylo horké léto. Hádanka zní: Za jak dloho zmizí z auta vůně zkažených vajec
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3216
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Vidíš, další argument pro koupi starého Land-Roveru. Na zadní okno si nic nedáš, maximálně něco ve svislé poloze. Když už dojde k průletu vajec skrz interiér auta, tak vnitřek vypereš hadicí a je toSam píše:posléze vejce hbitě vtekly do průduchů u topení a prostor palubky. Bylo horké léto. Hádanka zní: Za jak dloho zmizí z auta vůně zkažených vajec
SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"
- Gobey
- Příspěvky: 1674
- Registrován: 26 zář 2007 23:48
- tel.: +420603440581
- auto: Defender
- Bydliště: Pchery
- Kontaktovat uživatele:
četl si nebo viděl Slavnostni sněženek? Tam je myslím zcela jasná odpověďSam píše:..... Za jak dloho zmizí z auta vůně zkažených vajec
Svobodný advokát, potápěč a definitivně rozpolcená osobnost-vezmu to podle stáří: Jeep Willys MB SAS, Jawa 350 sidecar, Jaguar Daimler XJ6C 4.2l, LR SIII Lightweight, LR Defender Td4 110 & 90-volanty a řídítka na všech stranách. http://www.onheiser.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Hádanka zní: Za jak dloho zmizí z auta vůně zkažených vajec
Odpověď, obávam se, zní: už nikdy.
Ale vraťme se k původnímu tématu. Důvody, proč se kdysi začalo jezdit vlevo, jsou jasné. Co však vzniklo kdysi ve středověku nemůže platit dnes, v době politické korektnosti. Jak k tomu přijdou leváci, aby při případném konfliktu byli znevýhodněni nebo si bičem rozšvihali náklad. Navrhuji, aby v Anglii jezdili na obou stranách! Ve zbytku Evropy si rozšviháme náklad my, praváci, ale nás je většina, tak máme smůlu.
Odpověď, obávam se, zní: už nikdy.
Ale vraťme se k původnímu tématu. Důvody, proč se kdysi začalo jezdit vlevo, jsou jasné. Co však vzniklo kdysi ve středověku nemůže platit dnes, v době politické korektnosti. Jak k tomu přijdou leváci, aby při případném konfliktu byli znevýhodněni nebo si bičem rozšvihali náklad. Navrhuji, aby v Anglii jezdili na obou stranách! Ve zbytku Evropy si rozšviháme náklad my, praváci, ale nás je většina, tak máme smůlu.
RHD
Tak trochu budu přemýšlet o těch svých důvodech pro RHD. Ale ještě předtím se sluší odpovědět na anketní otázku, tak tedy u mě je to 1:1. Discoverou jezdím denně a kupoval jsem jí tady, takže LHD a SIIA jsem si záměrně přivezl z Anglie, protože jsem chtěl RHD.
A teď ty důvody pro RHD:
1) Rád se liším od průměrného davu
2) Chutná mi roast beef s yorkshire puding a brown sauce, stejně jako fish and chips nebo steak and kidney pie a hlavně full english breakfast. Nepohrdnu ani bitters a ales a v Anglii jim vždy dám přednost před ležáky. Anglii mám prostě rád a ten volant vpravo k tomu patří.
3) Ať už původcem ježdění vpravo byl kdokoli, u nás to mám spojeno s Hitlerem. Churchill mi byl vždycky sympatičtější .
4) Politika se mi sice hnusí, ale tu pravicovou beru snadněji na milost.
5) Hrdlo nádrže je u RHD vedle řidičových dveří. U pumpy nemusím obcházet auto.
6) U Series LR má řidič RHD vždycky víc místa než řidič LHD. U starších dvojek se Smith heater je to nejmarkantnější, protože topení je instalováno nalevo od středu.
7) RHD má méně vyosený volant než LHD.
Psát umím sice oběma, ale levou mám šikovnější (pokud se tedy v mém případě dá o šikovnosti vůbec mluvit), takže řazení levačkou žádný problém.
9) V LHD je k dílům v motoru horší přístup než je tomu u RHD.
10) Originál verze LR je RHD. LHD bude vždycky jenom dodatečně dodělávaný bastl, byť tovární.
A teď ty důvody pro RHD:
1) Rád se liším od průměrného davu
2) Chutná mi roast beef s yorkshire puding a brown sauce, stejně jako fish and chips nebo steak and kidney pie a hlavně full english breakfast. Nepohrdnu ani bitters a ales a v Anglii jim vždy dám přednost před ležáky. Anglii mám prostě rád a ten volant vpravo k tomu patří.
3) Ať už původcem ježdění vpravo byl kdokoli, u nás to mám spojeno s Hitlerem. Churchill mi byl vždycky sympatičtější .
4) Politika se mi sice hnusí, ale tu pravicovou beru snadněji na milost.
5) Hrdlo nádrže je u RHD vedle řidičových dveří. U pumpy nemusím obcházet auto.
6) U Series LR má řidič RHD vždycky víc místa než řidič LHD. U starších dvojek se Smith heater je to nejmarkantnější, protože topení je instalováno nalevo od středu.
7) RHD má méně vyosený volant než LHD.
Psát umím sice oběma, ale levou mám šikovnější (pokud se tedy v mém případě dá o šikovnosti vůbec mluvit), takže řazení levačkou žádný problém.
9) V LHD je k dílům v motoru horší přístup než je tomu u RHD.
10) Originál verze LR je RHD. LHD bude vždycky jenom dodatečně dodělávaný bastl, byť tovární.
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol, 1983 two-door Range Rover V8 a 2021 Defender 110 SE D250; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE
- Gobey
- Příspěvky: 1674
- Registrován: 26 zář 2007 23:48
- tel.: +420603440581
- auto: Defender
- Bydliště: Pchery
- Kontaktovat uživatele:
Re: RHD
pane to mi nedělej, já dostal takovou chuť na kus podobného žvanceNeklan píše:.......2) Chutná mi roast beef s yorkshire puding a brown sauce, stejně jako fish and chips nebo steak and kidney pie a hlavně full english breakfast. Nepohrdnu ani bitters a ales a v Anglii jim vždy dám přednost před ležáky. Anglii mám prostě rád a ten volant vpravo k tomu patří.........
Svobodný advokát, potápěč a definitivně rozpolcená osobnost-vezmu to podle stáří: Jeep Willys MB SAS, Jawa 350 sidecar, Jaguar Daimler XJ6C 4.2l, LR SIII Lightweight, LR Defender Td4 110 & 90-volanty a řídítka na všech stranách. http://www.onheiser.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
To je sice pravda, ale na dvojkách je jednoznačně vidět, že byly konstruovány jako RHD .Martin T píše:Originál verze LR je centre steer a mezi prvními 12 pre production bylo 6 RHD a 6 LHD. Ne nadarmo se angláni od 13 století učili toleranci. Ales a bitters zbožňuji.
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol, 1983 two-door Range Rover V8 a 2021 Defender 110 SE D250; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE