Otevřené okno u řidiče

Freelander I, II

Moderátor: Safraporte

Odpovědět
Zpráva
Autor
Kremik
Příspěvky: 30
Registrován: 16 pro 2017 08:32
auto: freelander 1
Bydliště: Karvinsko

Otevřené okno u řidiče

#1 Příspěvek od Kremik » 06 čer 2018 17:02

Tak už na mě taky došlo. Zničehonic mi nejde zavřít okýnko u řidiče. Je otevřené úplně. Když zmáčknu tlačítko "nahoru", nestane se nic. Když zmáčknu "dolů", ve dveřích lehce cvakne. Mám rozebírat spínač, dveře, nebo ještě něco jiného?

Kremik
Příspěvky: 30
Registrován: 16 pro 2017 08:32
auto: freelander 1
Bydliště: Karvinsko

Re: Otevřené okno u řidiče

#2 Příspěvek od Kremik » 06 čer 2018 17:37

Tak zřejmě je to tím spínačem. Poloha "nahoru" má jiný zvuk než ostatní. Jak se k němu dostanu? Dá se taky vytáhnout podobně jako ty nahoře, nebo musím rozebírat celý prostředek? Potřebuju se hlavně dostat někam ke kontaktům, abych to nějak zavřel, ostatní tolik nespěchá. Zatím jsem ze spínače odstranil krytku, pod ní je kolébka s LEDkou.

Kremik
Příspěvky: 30
Registrován: 16 pro 2017 08:32
auto: freelander 1
Bydliště: Karvinsko

Re: Otevřené okno u řidiče

#3 Příspěvek od Kremik » 06 čer 2018 18:01

Tak vyřešeno, spínač už je venku, díky tomuhle fóru, nevím, jestli by mě napadlo, že půjde tak hezky vytáhnout. Natavený plast, opálené kontakty, jak může tak málo zatížené tlačítko takhle dopadnout? Teď už jen spojit správné dráty, s tím si poradím.
Díky, fórum!

Kremik
Příspěvky: 30
Registrován: 16 pro 2017 08:32
auto: freelander 1
Bydliště: Karvinsko

Re: Otevřené okno u řidiče

#4 Příspěvek od Kremik » 06 čer 2018 20:55

Tak jsem si tlačítko provizorně opravil, než seženu nové. Protože situace kdy nejde zavřít okno je docela závažná (déšť, opuštění vozu), trošku se rozepíšu.
Zřejmě je celé zapojení velmi primitivní. Zdroj proudu - křížový přepínač - motorek. Pravděpodobně žádné koncáky, nic. Do motorku teče proud celou dobu, dokud je tlačítko stisknuté. I když už je okno zavřené či otevřené. Motorek už se nemůže dál točit, teče jím značný proud. A přesně v tom okamžiku tlačítko pouštíme. Proto ty kontakty dostávají tak zabrat. A zřejmě i celý pohyblivý mechanismus. Dveře jsem nerozebíral.
Z principu funkce je logické, a tedy i velmi pravděpodobné, že jako první odejde kontakt, který okno zvedá. Tedy ta horší varianta. Je vhodné s tím počítat a být připraven. Nejjednodušší způsob jak nouzově okno zavřít je použít přepínač z druhého okna. Stačí k tomu nožík nebo něco na vyloupnutí dvou tlačítek. Ostatní jde rukama. Pokud jste jako já, že neradi rozebíráte něco zbytečně, zařídíte se podle svého.
Po rozebrání tlačítka to na první pohled vypadá, že jde o dvojitý přepínač. 6 kontaktů, 6 vývodů. Není to tak, kontakty přepínače jsou křížem propojeny. A ještě je tam LEDka. Vývody přepínače jsou očíslovány.
1 - vstup napájení, LED
2+5 vstup napájení. Tyto vývody jsou spojeny, konektor z auta používá jen 2.
3 - motorek
4 - motorek
6 - LED
Pouze na kontaktech 1 dochází k rozpojování obvodu pod proudem, proto mají nanýtovanou kontaktní plošku. Kontakty 2+5 rozepínají bez proudu, navýtovanou plošku nemají. Nejsou ani opálené, tak to na první pohled vypadá, jako by se ani nepoužívaly.
Přepínač funguje stejně jako ovladač autíček na bowden, které se u nás dělaly kdysi v 80. letech.
V klidu je spojena 3 a 4 s 5+2. Motorek je tedy zkratován a připojen na jeden pól napájení. Neměřil jsem zda je to + nebo kostra. V jedné poloze se spojí 3 s 1, ve druhé poloze 4 s 1. Jednička je druhý pól. Podle toho se tedy motorek točí na jednu nebo druhou stranu. Pro roztočení motorku bez přepínače je tedy potřeba dva dráty.

Odpovědět