Stránka 1 z 6

Velké a nekonečné téma - pohon 4x4

Napsal: 23 zář 2007 20:48
od Maxsel
Ahoj,

nejříve moc děkuji všem, kteří založili toto fórum. Od včerejška jsem novým majitelem Freelandera - 3dv. 1.8 benzín, r.v. 98. Přečtl jsem téměř celé fórum a moc mi to jako novému majiteli pomohlo. Považuji Freelandera v oblasti SUV za to nej, a navíc ta image! Je to LR!Zatím nemám žádný problém, systém 4x4 fuguje perfektně, alespoň myslím, že to dokážu rozeznat. Už jsem měl dvě dospělé čtyřkolky (druhá ještě čeká před domem na nového majitele).

Mám však trochu obavy z toho, co jsem se dočetl o pohonu 4x4, chybném IRC u starčích modelů a následnému odcházení viskospojky diferenciálu apod.

Prosím tedy někoho z branže o vysvětlení. Než jsem auto koupil, něco jsem si něm přečetl. Jak tomu rozumím dle popisu, nemá mezinápravový diferenciál. Ten nahrazuje viskozní spojka ve které je gel který při větším namáhání tuhne čímž začne unášet spojkové lamely. OK, tomu rozumím, je to něco jako hračka pro děti, které se říká inteligentní plastelína. Sama teče, při rychlém hození o zem tuhne a odskočí jako hopík. Co se na ní tedy třeba i stálým namáháním pokazí? Ale hlavně co je to IRC - odbočka náhonu směrem dozadu? Asi ano, ale co je na něm tedy špatně spočítáno? Převodový poměr, jak jsem se zde dočetl? A jak se vzájemně liší různé verze IRC? Zmíněným převdovým poměrem? To jako, že jsou v něm jiná ozubená kola, nekompatibilní s předchozí verzí? O kolik o nějaké procento? A jak to u LR vyřešili? Změnou velikosti a přidáním nebo ubráním zubu? To by nebylo o procento a nejméně o 5% (při 20ti zubech) no to je moc? Ptám se tedy: Co je doopravdy IRC? Jak funguje? Jakou má u strarších ročníků chybu, a jak byla LR opravdu vyřešena ?

Moc Vám předem děkuji za informace.

PS: Určitě ve mě budete mít nového přispěvatele. Mám Freečko 2 dny a zatím jen překonává má očekávání.

Napsal: 24 lis 2007 14:58
od Maxsel
Opravdu mi nikdo nedokáže podrobně popsat jakou funkci přesně má IRC?

Napsal: 05 led 2008 01:15
od Návštěvník
Kdo ví ??? :D

Napsal: 07 led 2008 10:58
od Admin
Ani já nevím co se změnilo když ji inovovali.

Napsal: 07 led 2008 21:44
od Maxsel
Já stále nerozumím ani tomu, k čemu přesně IRD slouží. Pokud se o množství síly na zadní nápravu stará viskospojka, tak proč tam je nějaká IRD?

Asi to celé bude mnohem složitější, než se zjednodušeně uvádí. Opravdu bych uvítal, kdyby se to někomu podařilo zjistit.

Napsal: 09 led 2008 18:42
od Admin
Z hlavní převodovky ti jde poloosa na LP kolo. Na hlavní převodovku je přidělaná IRD z které jde poloosa na PP kolo a výstup na kardan. IRD převodovka ti tedy slouží jako rozdělovací převodovka.

Napsal: 09 led 2008 22:08
od Maxsel
Díky admine!

Myslím si, že pokud jasně pochopím, jak celý systém pohonu funguje, můžu ho i líp používat. Navíc používám Freečko nejen na silnici a protože vlastním jeden z prvních kousků, který měl špatnou IRD, nevím co mám čekat.

Sehnal jsem servisní CD (RAVE), doufám, že tam budou nějaké výkresy, nebo něco z čeho bych se dozvěděl více.

IRD

Napsal: 09 led 2008 23:25
od jarmik
zdravím a přeju mnoho úspěchů s Free, až doteď jsem nevěděl,že tam dole nějaká IRD je, natož abych věděl jak to funguje ( jestli to tam vůbec mám :shock: Free r.v.99 / 1.8i / 120HP ) ale když jsi se zmínil o servisním CD chtěl jsem se optat zda by byla možná kopie :?: za rozumnou úplatu, dobírkou abych taky věděl kde mám co hledat :oops: když tak napiš SZ nebo na emila
díkyyyyy
KOUKAL JSEM NA NĚJ NA NETU, PRO MĚ NEMÁ VÝZNAM, :roll: TAK S OMLUVOU BERU POŽADAVEK ZPĚT :oops: ( jak bude problém mažu do servisu )

díkyyyyyy

Napsal: 10 led 2008 08:04
od OC
Rave CD není problém najít na Netu. Ale je tak debilně udělaný, že jej nelze přečíst v ničem nežli ve Woknech :(

Napsal: 10 led 2008 09:21
od Hunter
OC píše:Rave CD není problém najít na Netu. Ale je tak debilně udělaný, že jej nelze přečíst v ničem nežli ve Woknech :(
Jo treba tady
http://green-oval.com/joomla/index.php? ... &Itemid=29

Napsal: 27 led 2008 18:42
od Maxsel
Tak už vím, jak vyskoušet viskózní spojku a je to very easy. :D

Narovném povrchu nechte zařazenou rychlost a zvedněte jedno zadní kolo do vzuchu tak, aby ostatní kola stála pevně na zemi. Začněte zvedlým kolem otáčet. Pro vyvinutí větší síly můžete použít klíč nasazený na matku kola.

Při prudkém pohybu silou nejde kolem otáčet (zastaví ho spojka), pokud však uberete na síle a především na rychlosti, musí se kolo velmi pomalu protáčet. Bude se vám zdát, jako by kolo bylo bržděno nějakou lepivou hmotou (náplň spojky). Zkuste kolem pomalu otočit alespoň o čtvrt otáčky. Bude to chvíli trvat, protože vyvinutá síla je proti provoznímu zatížení malá. Pokud to nepůjde, je spojka zatuhlá! Pokud jde naopak kolem točit lehce, spojka nezabírá!

Napsal: 28 led 2008 07:43
od geršák
a jaks na to přišel? :shock:

Napsal: 08 úno 2008 22:40
od Maxsel
Je to alternativa k tomu popisu s otáčením kardanem viz např. http://www.landroverforum.cz/forum/viewtopic.php?t=1179 Jen není třeba lézt pod auto.

Musí s tím jít otočit na visko spojce (with resistance), ale ne zase lehce jako by tam nebyla.

Napsal: 08 úno 2008 22:55
od geršák
Jasan,něco na tom bude,nedalo mě to tak jsem to auto zvednul-otočit tím kolem lze ale jde to pomalu a :?: ztuha

Napsal: 08 úno 2008 22:57
od Maxsel
Tak nějak by to mělo být, alespoň dle toho popisu. Tak snad dobrý.

4x4

Napsal: 02 dub 2008 11:32
od vlada920
Chlapy já se v tom nějak nevyznám,povězte mi když jsme v terénu tak 4x4xfunguji perfektně,to jsem vyzkoušel na trávě do kopce,mám tedy visko spojku špatnou nebo ne?Pls o odpověd.

Re: 4x4

Napsal: 02 dub 2008 22:36
od Karab
vlada920 píše:Chlapy já se v tom nějak nevyznám,povězte mi když jsme v terénu tak 4x4xfunguji perfektně,to jsem vyzkoušel na trávě do kopce,mám tedy visko spojku špatnou nebo ne?Pls o odpověd.
Clovece ja som si tvoj pripevok precital snat sto krat a nie je mi jasne co ty vlastne chces, ked ti to funguje perfektne. :?:

Re: 4x4

Napsal: 02 dub 2008 22:54
od EagleSK
vlada920 píše:Chlapy já se v tom nějak nevyznám,povězte mi když jsme v terénu tak 4x4xfunguji perfektně,to jsem vyzkoušel na trávě do kopce,mám tedy visko spojku špatnou nebo ne?Pls o odpověd.
Sam si si odpovedal. Ak Ti do kopca po trave zaberaju vsetky kolesa, mas viskoznu spojku OK.

Napsal: 03 dub 2008 07:57
od Hunter
No ja nevim, ale pochopil jsem to tak, ze kdyz zabitaji vsechny kola, neznamena, ze je visko spojka OK. Take muze nastat prave druhy extrem, ze je zatuhla a jede to vlastne porad naplno i na zadni napravu, a to je pak problem pro IRD a zadni dif. At me nekdo opravi, pokud se mylim.

Napsal: 03 dub 2008 10:44
od Oldman
A jak se poznají problémy s IRD? Mně pořád divně hučí podvozek, i když jsem vyměnil gumy, je to pořád slyšet. Mám teda spíš podezření na nějaké ložisko, ale auto jede klidně, bez nějakého klepání, cukání, přeskakování, bouchání...