Velké a nekonečné téma - pohon 4x4

Freelander I, II

Moderátor: Safraporte

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 2820
Registrován: ned zář 23, 2007 18:49
Bydliště: Highland

Velké a nekonečné téma - pohon 4x4

#1 Příspěvek od Maxsel » ned zář 23, 2007 19:48

Ahoj,

nejříve moc děkuji všem, kteří založili toto fórum. Od včerejška jsem novým majitelem Freelandera - 3dv. 1.8 benzín, r.v. 98. Přečtl jsem téměř celé fórum a moc mi to jako novému majiteli pomohlo. Považuji Freelandera v oblasti SUV za to nej, a navíc ta image! Je to LR!Zatím nemám žádný problém, systém 4x4 fuguje perfektně, alespoň myslím, že to dokážu rozeznat. Už jsem měl dvě dospělé čtyřkolky (druhá ještě čeká před domem na nového majitele).

Mám však trochu obavy z toho, co jsem se dočetl o pohonu 4x4, chybném IRC u starčích modelů a následnému odcházení viskospojky diferenciálu apod.

Prosím tedy někoho z branže o vysvětlení. Než jsem auto koupil, něco jsem si něm přečetl. Jak tomu rozumím dle popisu, nemá mezinápravový diferenciál. Ten nahrazuje viskozní spojka ve které je gel který při větším namáhání tuhne čímž začne unášet spojkové lamely. OK, tomu rozumím, je to něco jako hračka pro děti, které se říká inteligentní plastelína. Sama teče, při rychlém hození o zem tuhne a odskočí jako hopík. Co se na ní tedy třeba i stálým namáháním pokazí? Ale hlavně co je to IRC - odbočka náhonu směrem dozadu? Asi ano, ale co je na něm tedy špatně spočítáno? Převodový poměr, jak jsem se zde dočetl? A jak se vzájemně liší různé verze IRC? Zmíněným převdovým poměrem? To jako, že jsou v něm jiná ozubená kola, nekompatibilní s předchozí verzí? O kolik o nějaké procento? A jak to u LR vyřešili? Změnou velikosti a přidáním nebo ubráním zubu? To by nebylo o procento a nejméně o 5% (při 20ti zubech) no to je moc? Ptám se tedy: Co je doopravdy IRC? Jak funguje? Jakou má u strarších ročníků chybu, a jak byla LR opravdu vyřešena ?

Moc Vám předem děkuji za informace.

PS: Určitě ve mě budete mít nového přispěvatele. Mám Freečko 2 dny a zatím jen překonává má očekávání.

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 2820
Registrován: ned zář 23, 2007 18:49
Bydliště: Highland

#2 Příspěvek od Maxsel » sob lis 24, 2007 14:58

Opravdu mi nikdo nedokáže podrobně popsat jakou funkci přesně má IRC?

Návštěvník

#3 Příspěvek od Návštěvník » sob led 05, 2008 01:15

Kdo ví ??? :D

Uživatelský avatar
Admin
Admin fóra
Příspěvky: 1217
Registrován: sob čer 10, 2006 15:13
tel.: +420 777 883 488
Bydliště: Vrchlabí
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Admin » pon led 07, 2008 10:58

Ani já nevím co se změnilo když ji inovovali.

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 2820
Registrován: ned zář 23, 2007 18:49
Bydliště: Highland

#5 Příspěvek od Maxsel » pon led 07, 2008 21:44

Já stále nerozumím ani tomu, k čemu přesně IRD slouží. Pokud se o množství síly na zadní nápravu stará viskospojka, tak proč tam je nějaká IRD?

Asi to celé bude mnohem složitější, než se zjednodušeně uvádí. Opravdu bych uvítal, kdyby se to někomu podařilo zjistit.
Range Rover Classic V8
Range Rover Sport TDV6
Range Rover Vogue 4.2 Supercharged

https://www.youtube.com/maxselcz

Uživatelský avatar
Admin
Admin fóra
Příspěvky: 1217
Registrován: sob čer 10, 2006 15:13
tel.: +420 777 883 488
Bydliště: Vrchlabí
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Admin » stř led 09, 2008 18:42

Z hlavní převodovky ti jde poloosa na LP kolo. Na hlavní převodovku je přidělaná IRD z které jde poloosa na PP kolo a výstup na kardan. IRD převodovka ti tedy slouží jako rozdělovací převodovka.

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 2820
Registrován: ned zář 23, 2007 18:49
Bydliště: Highland

#7 Příspěvek od Maxsel » stř led 09, 2008 22:08

Díky admine!

Myslím si, že pokud jasně pochopím, jak celý systém pohonu funguje, můžu ho i líp používat. Navíc používám Freečko nejen na silnici a protože vlastním jeden z prvních kousků, který měl špatnou IRD, nevím co mám čekat.

Sehnal jsem servisní CD (RAVE), doufám, že tam budou nějaké výkresy, nebo něco z čeho bych se dozvěděl více.
Range Rover Classic V8
Range Rover Sport TDV6
Range Rover Vogue 4.2 Supercharged

https://www.youtube.com/maxselcz

Uživatelský avatar
jarmik
Příspěvky: 184
Registrován: pon čer 18, 2007 22:18
auto: Free 1.8 - 1999
Bydliště: Luby u Chebu

IRD

#8 Příspěvek od jarmik » stř led 09, 2008 23:25

zdravím a přeju mnoho úspěchů s Free, až doteď jsem nevěděl,že tam dole nějaká IRD je, natož abych věděl jak to funguje ( jestli to tam vůbec mám :shock: Free r.v.99 / 1.8i / 120HP ) ale když jsi se zmínil o servisním CD chtěl jsem se optat zda by byla možná kopie :?: za rozumnou úplatu, dobírkou abych taky věděl kde mám co hledat :oops: když tak napiš SZ nebo na emila
díkyyyyy
KOUKAL JSEM NA NĚJ NA NETU, PRO MĚ NEMÁ VÝZNAM, :roll: TAK S OMLUVOU BERU POŽADAVEK ZPĚT :oops: ( jak bude problém mažu do servisu )

díkyyyyyy
Naposledy upravil(a) jarmik dne čtv led 10, 2008 23:06, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
OC
Příspěvky: 1480
Registrován: čtv říj 12, 2006 03:46
Bydliště: Nová Ves pod Pleší
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od OC » čtv led 10, 2008 08:04

Rave CD není problém najít na Netu. Ale je tak debilně udělaný, že jej nelze přečíst v ničem nežli ve Woknech :(
OC ~ http://www.ocs.cz/oc/RangeRover.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html

Uživatelský avatar
Hunter
Příspěvky: 1366
Registrován: čtv bře 22, 2007 01:04
auto: Free I Td4
Bydliště: Jičínsko
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Hunter » čtv led 10, 2008 09:21

OC píše:Rave CD není problém najít na Netu. Ale je tak debilně udělaný, že jej nelze přečíst v ničem nežli ve Woknech :(
Jo treba tady
http://green-oval.com/joomla/index.php? ... &Itemid=29
Free Td4 2004

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 2820
Registrován: ned zář 23, 2007 18:49
Bydliště: Highland

#11 Příspěvek od Maxsel » ned led 27, 2008 18:42

Tak už vím, jak vyskoušet viskózní spojku a je to very easy. :D

Narovném povrchu nechte zařazenou rychlost a zvedněte jedno zadní kolo do vzuchu tak, aby ostatní kola stála pevně na zemi. Začněte zvedlým kolem otáčet. Pro vyvinutí větší síly můžete použít klíč nasazený na matku kola.

Při prudkém pohybu silou nejde kolem otáčet (zastaví ho spojka), pokud však uberete na síle a především na rychlosti, musí se kolo velmi pomalu protáčet. Bude se vám zdát, jako by kolo bylo bržděno nějakou lepivou hmotou (náplň spojky). Zkuste kolem pomalu otočit alespoň o čtvrt otáčky. Bude to chvíli trvat, protože vyvinutá síla je proti provoznímu zatížení malá. Pokud to nepůjde, je spojka zatuhlá! Pokud jde naopak kolem točit lehce, spojka nezabírá!
Range Rover Classic V8
Range Rover Sport TDV6
Range Rover Vogue 4.2 Supercharged

https://www.youtube.com/maxselcz

geršák
Příspěvky: 246
Registrován: sob pro 08, 2007 20:41
Bydliště: Hluboš

#12 Příspěvek od geršák » pon led 28, 2008 07:43

a jaks na to přišel? :shock:
FREE 1,8i r.99

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 2820
Registrován: ned zář 23, 2007 18:49
Bydliště: Highland

#13 Příspěvek od Maxsel » pát úno 08, 2008 22:40

Je to alternativa k tomu popisu s otáčením kardanem viz např. http://www.landroverforum.cz/forum/viewtopic.php?t=1179 Jen není třeba lézt pod auto.

Musí s tím jít otočit na visko spojce (with resistance), ale ne zase lehce jako by tam nebyla.
Range Rover Classic V8
Range Rover Sport TDV6
Range Rover Vogue 4.2 Supercharged

https://www.youtube.com/maxselcz

geršák
Příspěvky: 246
Registrován: sob pro 08, 2007 20:41
Bydliště: Hluboš

#14 Příspěvek od geršák » pát úno 08, 2008 22:55

Jasan,něco na tom bude,nedalo mě to tak jsem to auto zvednul-otočit tím kolem lze ale jde to pomalu a :?: ztuha
FREE 1,8i r.99

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 2820
Registrován: ned zář 23, 2007 18:49
Bydliště: Highland

#15 Příspěvek od Maxsel » pát úno 08, 2008 22:57

Tak nějak by to mělo být, alespoň dle toho popisu. Tak snad dobrý.
Range Rover Classic V8
Range Rover Sport TDV6
Range Rover Vogue 4.2 Supercharged

https://www.youtube.com/maxselcz

Uživatelský avatar
vlada920
Příspěvky: 40
Registrován: pon úno 18, 2008 15:55
Bydliště: Kladno

4x4

#16 Příspěvek od vlada920 » stř dub 02, 2008 10:32

Chlapy já se v tom nějak nevyznám,povězte mi když jsme v terénu tak 4x4xfunguji perfektně,to jsem vyzkoušel na trávě do kopce,mám tedy visko spojku špatnou nebo ne?Pls o odpověd.

Uživatelský avatar
Karab
Příspěvky: 124
Registrován: stř úno 28, 2007 07:57

Re: 4x4

#17 Příspěvek od Karab » stř dub 02, 2008 21:36

vlada920 píše:Chlapy já se v tom nějak nevyznám,povězte mi když jsme v terénu tak 4x4xfunguji perfektně,to jsem vyzkoušel na trávě do kopce,mám tedy visko spojku špatnou nebo ne?Pls o odpověd.
Clovece ja som si tvoj pripevok precital snat sto krat a nie je mi jasne co ty vlastne chces, ked ti to funguje perfektne. :?:

Uživatelský avatar
EagleSK
Příspěvky: 93
Registrován: stř bře 19, 2008 13:37
Kontaktovat uživatele:

Re: 4x4

#18 Příspěvek od EagleSK » stř dub 02, 2008 21:54

vlada920 píše:Chlapy já se v tom nějak nevyznám,povězte mi když jsme v terénu tak 4x4xfunguji perfektně,to jsem vyzkoušel na trávě do kopce,mám tedy visko spojku špatnou nebo ne?Pls o odpověd.
Sam si si odpovedal. Ak Ti do kopca po trave zaberaju vsetky kolesa, mas viskoznu spojku OK.
Freelander 2.0 Di, rv. 1999, 5 dv.

Uživatelský avatar
Hunter
Příspěvky: 1366
Registrován: čtv bře 22, 2007 01:04
auto: Free I Td4
Bydliště: Jičínsko
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od Hunter » čtv dub 03, 2008 06:57

No ja nevim, ale pochopil jsem to tak, ze kdyz zabitaji vsechny kola, neznamena, ze je visko spojka OK. Take muze nastat prave druhy extrem, ze je zatuhla a jede to vlastne porad naplno i na zadni napravu, a to je pak problem pro IRD a zadni dif. At me nekdo opravi, pokud se mylim.
Free Td4 2004

Uživatelský avatar
Oldman
Příspěvky: 486
Registrován: sob led 12, 2008 17:12
Bydliště: Most
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od Oldman » čtv dub 03, 2008 09:44

A jak se poznají problémy s IRD? Mně pořád divně hučí podvozek, i když jsem vyměnil gumy, je to pořád slyšet. Mám teda spíš podezření na nějaké ložisko, ale auto jede klidně, bez nějakého klepání, cukání, přeskakování, bouchání...

Odpovědět