Stránka 3 z 4

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 05 led 2016 17:32
od kupec18
Madtom má úplnou pravdu pro dobytí je třeba mít spoustu energie a to nemluvíme o obléhacích strojích atd. :mrgreen:
8 řádek na konci-
Jinak obdiv za tu slohovku.

Ohledně baterie rozdíl mezi 85 a 95ah je cca 300kč
Není naškodu se dívat i na startovací proudy, někdy muže mít 94ah menší start proud než ta 85ah.
Ad2 Co jsem se dočetl je několik metodik podle kterých se označují parametry baterii, což znamená že není 85Ah jako 85Ah. Bohužel zjistit kterých firem potažmo baterii se to týká se mi už nepovedlo, poněvadž sehnat nějaké směrodatné či technické informace je dnes obtížné, všude jen kecy o ultra moderních technologiích, nejvyšších spolehlivostech a podobný žvásty.

Včera jsem taky vybíral baterku, v superbu mam original baterku z vyroby exide, Kamos dnes koukal na Iveco taky origo exide takže to taky vyzkoušim.
http://www.autodily-pema.cz/autobaterie ... 800a-ea954

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 05 led 2016 20:06
od MadTom
Drobné jazykové nuance jsou tam proto, aby bylo poznat, kdo to doopravdy přečte. :mrgreen:
K těm parametrům baterií je to doopravdy tak, že je více metodik měření.
V kapacitě to až tak velký problém není - teda u startovacích baterií, protože tem se nepředpokládá využívání plné kapacity baterie, navíc ta na to ani není dělaná, na rozdíl od trakčních baterií, kde to naopak žádoucí je. Běžná mokrá startovací baterie má životnost cca 200 cyklů, v lepší případě. Pro srovnání, u tužkových NiCd baterií se běžně uvádělo 1000 cyklů.
Co mám v autě jak druhou baterku karavanovou 100Ah, tak na ní jsou uvedené 3 různé kapacity - podle vybíjecího proudu. A čím větší vybíjecí proud, tím menší kapacita. A to až tak, že kapacita klesne na 50Ah.
U startovací baterie je podstatný proud, který umí dodat - a na to jsou metodiky tuším 2. Zatím u všech slušných baterií bylo kromě hodnoty uvedené, i podle jaké normy se to měří. A u těch nejlepších byly často hodnoty obě. Takže pokud srovnávat, tak ať jsou to stejná čísla.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 06 led 2016 08:39
od hrochado
Pravopis už dávno neřeším, toto je komár proti některým velbloudům, co tady občas čtu... :)

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 06 led 2016 16:39
od y.sajty
Problém j myslím v tom,že nabíjecí proud 70.baterie by měl být dobíjena jednu desetinu t.j.7A.Při vyšším dobíjecím proudu může dojít přebití a zničení baterie.V opačném případě nedojde k plnému nabití a při častých startech nebude kapacita nikdy plná,v tom případě dojde také k poškozování bat.Alternátory např.u FREE jsou proto dodávány 90.nebo 150.podle spotřebičů ,to je myslím podstatné.Jinak ale teť v zimě se spíše budeme bavit o technickém stavu motoru než baterie.Naftový motor se špatnými tlaky a svíčkami při -10 nenatočí ani atomová elektrárna.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 06 led 2016 18:27
od MadTom
Ad nabíjení startovací baterie - při napětí v palubní síti v rozmezí 13,8V až 14,2V při běžné teplotě baterie nebude nikdy nabitá na 100%, u startovací baterie to ani není potřeba a žádoucí, kvůli omezenému počtu cyklů. Při nabíjení olověné baterie na 100% nabití je potřeba větší napětí a při tom už baterie plynuje a je třeba dolévat vodu - pokud to je vůbec možné. U hermetických baterií je určité malé plynování možné - baterie jsou přetlakové, a plyn se sám vstřebá - rekombinuje zpět na vodu. Ale pokud je toho moc, tak se otevře přetlakový ventil, aby se baterka neroztrhla. Tento ventil je často ve formě nějaké membrány, která se protrhne. Ztráta vody která tak nastane je nevratná a baterie pomalu nebo rychleji začne umírat. Bavíme se stále o startovacích bateriích, u trakčních je to trošku jinak.

Ad nabíjecí proud - nabíjení proudem C/10 - tedy odpovídající 10% ampérhodinové kapacity je vhodné, pokud baterku nabíjím nabíječkou, a to jenom u nějakých typů nabíječek (většinou těch hodně starých), které do baterky doopravdy cpaly proud, tak postupně rostlo napětí na baterce, až ta začala plynovat. A následek - viz. víše.

V autě je baterka nabíjená zdrojem napětí s omezením proudu - alternátor dává na výstupu napětí 14,0V, téměř bez ohledu na zátěž. To téměř je na jedné straně minimální odběr, aby alternátor zvládal regulovat a napětí nevyletěno nahoru, a na druhé straně maximální proud, který je alternátor schopný dát (to souvisí i s jeho otáčkami). A baterka se v takovém případě chová tak, že si na počátku nabíjení vezme co jí alternátor dá a co ona sama chce, a postupně ten proud klesá. Čím víc je baterka vybitá, tím pomaleji proud klesá. Takže nějaké omezení na 10% proud tam doopravdy není.
Navíc obecně u všech akumulátorů jde o vratné chemické děje, a ty v obou směrech probíhají zhruba stejně rychle, takže tak rychle, jako se dá baterka vybít, se dá i nabít. A proud při startování je rozhodně víc, než nějakých 10%.

Prosím neplést olověný akumulátor s NiCd nebo NiMH akumulátory - ty se nenabíjejí napětím, ale naopak proudem. LiION a LiPOL baterie jsou naopak při nabíjení podobné olověným, s tím rozdílem, že požadavek na omezení maximálního napětí je u nich velmi striktní, protože při jeho překročení nedojde k plynování, ale rovnou k poškození akumulátoru.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 06 led 2016 18:39
od low
Pls madtome jak nejlepe/nejjednodusseji merit proudy tekouci do a z baterky?

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 06 led 2016 19:17
od MadTom
A chceš to měření trvalé nebo jenom pro "servis".
Jestli pro servis, tak klešťovým ampérmetr který umí stejnosměrný proud (to rozhodně nejsou všechny, zvlášť ty levnější) je to správné - dá se koupit slušný nový do 1500Kč. Kromě měření proudu do baterky je to super na zkoušení žhavičů.

Pokud to má být trvale v autě, tak tam už je to trošku složitější - potřebuješ tím prohnat všechny dráty co jsou k jednomu pólu baterky. A buďto se použije bočník a k němu normální ampérmetr - nevýhodou je, že na bočníku je vždy úbytek napětí, a musí být dimenzovaný na plný proud co je baterka schopná dát. Nebo existují halové sondy, skrz které se dá protáhnout drát a na nich už se jenom měří napětí. Ale ty nejsou zrovna levné.
Já uvažuju o měření pomocí bočníku, s tím že jako bočník použiju stávající dráty co už tam jsou natažené - úbytek napětí je tam vždy. Akorát si musím změřit, kolik to je. Chtěl jsem to třeba na měření zatížení navijáku. Ale zatím jsem se k tomu nedostal, klešťový ampérmetr na všechno stačil.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 06 led 2016 19:27
od low
No tos mne zase pomohl..... :))) ..... klestovy ampermetr s nejakym pridavnym displejem by nebyl??

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 06 led 2016 19:40
od MadTom
Myslíš proudové kleště k normálnímu multimetru? To existuje, akorát na pevnou montáž to při měření stejnosměrných proudů není to pravé - většina těch co jsou za normální cenu se musí nulovat.
Hall snímač je v principu to co chceš, a je to i v tom klešťovém ampérmetru, akorát to není otevírací, ale má to díru na provlečení drátu. U toho si tu trvalou montáž dovedu představit.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 06 led 2016 20:13
od werwer
Ja som s odpojením nemal problém. Auto som si zamkol, odpojil baterku a iba privrel motor. Ráno som baterku pripojil, všetko fungovalo a nič som ani nemusel kódovať.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 09 led 2016 14:50
od y.sajty

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 09 led 2016 15:52
od kupec18
y.sajty píše:Něco k tomuto tématu - http://www.auto.cz/kontrola-napeti-auto ... -mer-91944
Ono to měření podle voltu je dle mě celkem k hovnu, ono ti to řekne jestli altík dobíjí, popřípadě jestli se neuklepal članek, ale startovaci proud ani kapacitu tím nezjistíš. Navíc jak tam psali je rozdil mezi napětím třeba na zasuvce v autě, a na samotne baterce u mě to děla i přes 1,2V

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 09 led 2016 15:58
od MadTom
První test, kterej se dá udělat i doma, měřákem do 300Kč je změřit napětí na akumulátoru - ne na svorkách pro připojení akumulátoru, ale přímo na jeho kontaktech. A to jak při volnoběhu, tak při zvednutých otáčkách, jak "na prázdno" tak při zapnutých pokud možno co nejvíce spotřebičích (světla, topení, vyhřívání oken, .... A teprve potom testovat ostatní, jako schopnost baterky dávat startovací proud. Nic se nikde nemusí odpojovat a je to změřené během pár minut, včetně hledání, kde vlastně je baterka.
Na "změření" startovacího proudu se používá zátěžový voltmetr - tedy výkonovej odpor, kterým se baterka zatíží a voltmetr, který se měří napění na tom odporu. A měření kapacity je ještě o kousek složitější a trvá dlouho.

Re: Nabíjení baterie

Napsal: 10 led 2016 07:54
od y.sajty
Zřemně jste nečetli celý článek,nejde o tu prkotinu z Číny,ale o to měření a velikost baterie.Je to velice jednoduše vysvětleno.

Re: F1 Nabíjení baterie

Napsal: 11 úno 2019 18:22
od omytka
Servus lovci. Potrebujem poradit, klakla mi baterka tak sem kúpil druhu ta také po chvilke klakla a zistil sem že je vybita tak nabijem nabijacku paráda auto mjesic jezdi a drb baterka zase vybita. Dobíjani nesvieti. Ked sem meral baterku mala nabitá pekných 12,8v a na 2000ot dávala pekne 14,2v ale ked sme dla voľnobežné otáčky tak mam také tušení jak keby mi to vybijalo baterku nameral sem na ní 11v.ked pridám znova sa vyšplhá na 14 uberem tak padne na 11.mam pocit ze mi to ze ten mesic baterku vybije. Meral sem to pri vypnutych spotrebičoch.mylsite že je v hajzlu alternátor?

Re: F1 Nabíjení baterie

Napsal: 12 úno 2019 09:42
od deyva
řekl bych, že asi ano... minimálně bych ho nechal odborně zkontrolovat

Re: F1 Nabíjení baterie

Napsal: 12 úno 2019 11:42
od bata
Po koupi auta jsem baterku jen dolil a dobil, bohužel klekla a ja u obchoďáku pobíhal s kabelama a odchytával ochotného řidiče :)

Jen pro kontrolu dobijeni jsem koupil za 50,- na ebay nabijecku do zapalovače s voltmetrem, je to asi hodně orientacni, ale pro základní informaci o dobíjení to stačí.

s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (113.32 KiB) Zobrazeno 6252 x

Re: F1 Nabíjení baterie

Napsal: 21 úno 2019 19:05
od Yara
omytka píše: 11 úno 2019 18:22 Servus lovci. Potrebujem poradit, klakla mi baterka tak sem kúpil druhu ta také po chvilke klakla a zistil sem že je vybita tak nabijem nabijacku paráda auto mjesic jezdi a drb baterka zase vybita. Dobíjani nesvieti. Ked sem meral baterku mala nabitá pekných 12,8v a na 2000ot dávala pekne 14,2v ale ked sme dla voľnobežné otáčky tak mam také tušení jak keby mi to vybijalo baterku nameral sem na ní 11v.ked pridám znova sa vyšplhá na 14 uberem tak padne na 11.mam pocit ze mi to ze ten mesic baterku vybije. Meral sem to pri vypnutych spotrebičoch.mylsite že je v hajzlu alternátor?
Ahoj, alternátor by měl dávat min 13,8V už při volnoběžných otáčkách cca 800n/min, měřeno na akumulátoru. Pokud ti dává až při vyšších otáčkách, je nutno jej zkontrolovat. Starší typy se daly i seřizovat....

Re: F1 Nabíjení baterie

Napsal: 13 pro 2019 10:50
od Allan
Ahoj klekla mi baterka ,byl jsem překvapen měla teprve 3 roky. Přijely s firmy co prodávají baterky aby mi pomohly nastartovat a změřit co se stalo. Tak baterka to není ale auto nedobíjí ,přitom ale kontrolka nesvítí netušíte co se stalo? díky

Re: F1 Nabíjení baterie

Napsal: 14 pro 2019 14:04
od bata
Allan píše: 13 pro 2019 10:50 Ahoj klekla mi baterka ,byl jsem překvapen měla teprve 3 roky. Přijely s firmy co prodávají baterky aby mi pomohly nastartovat a změřit co se stalo. Tak baterka to není ale auto nedobíjí ,přitom ale kontrolka nesvítí netušíte co se stalo? díky
Tak jak se píše výše nedává aternátor málo a tak nestačí baterku dobíjet?
https://www.elancar.cz/rady-a-tipy/jak- ... ternatoru/
https://www.wikihow.cz/Jak-zkontrolovat-altern%C3%A1tor