Zapojení druhé baterie d1

Discovery I, II, III

Moderátor: Miky_CZ

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JeStRiKs
Příspěvky: 299
Registrován: 04 srp 2017 16:46
tel.: 731621201
auto: D90 300tdi
Bydliště: Litovel (okr. Olomouc)

Zapojení druhé baterie d1

#1 Příspěvek od JeStRiKs » 09 říj 2017 10:41

Má někdo z vás zkušenosti se zapojením druhé baterie na přídavné systémy?
Nejlépe D1 200tdi


Sent from my iPad using Tapatalk
D90 300TDi - pozink. rám, ex military, - pracuje se na něm a ještě dlouho bude
Ex - D1 200TDi 2" lift

Uživatelský avatar
Hubert
Příspěvky: 2461
Registrován: 28 čer 2009 19:13
tel.: 724878985
auto: D1 300 TDI, D3 TDV8
Bydliště: Kousek do Třebíče
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapojení druhé baterie d1

#2 Příspěvek od Hubert » 09 říj 2017 16:43

Nejednoduší spínač denních světle + relé.
Land Rover Discovery 300 Tdi, AUT, ABS, TC, +2", Front TrueTrack, Rear 100%ARB,
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Zapojení druhé baterie d1

#3 Příspěvek od MadTom » 09 říj 2017 19:07

A pokud jsou použité dvě startovací baterie (nebo baterie, které jsou schopné dávat velkej proud), tak stačí jenom to relé - aby se baterky rozpojili, pokud je vypnutej klíček. Nebo sofistikovaněji, aby se rozepnuly, pokud svítí kontrolka mazání (tedy motor netočí).
Pokud se z druhé baterky nemá ani nouzově startovat, nebo nemá pomáhat třeba navijáku, tak stačí relativně malé relé (podobné jako je na žhavení), pokud ale to má být i pro startování, tak je potřeba něco pořádné.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
JeStRiKs
Příspěvky: 299
Registrován: 04 srp 2017 16:46
tel.: 731621201
auto: D90 300tdi
Bydliště: Litovel (okr. Olomouc)

Re: Zapojení druhé baterie d1

#4 Příspěvek od JeStRiKs » 10 říj 2017 08:01

MadTom píše:A pokud jsou použité dvě startovací baterie (nebo baterie, které jsou schopné dávat velkej proud), tak stačí jenom to relé - aby se baterky rozpojili, pokud je vypnutej klíček. Nebo sofistikovaněji, aby se rozepnuly, pokud svítí kontrolka mazání (tedy motor netočí).
Pokud se z druhé baterky nemá ani nouzově startovat, nebo nemá pomáhat třeba navijáku, tak stačí relativně malé relé (podobné jako je na žhavení), pokud ale to má být i pro startování, tak je potřeba něco pořádné.
Potřeboval bych to kvůli navijáku

Odesláno z mého SM-G930F pomocí Tapatalk

D90 300TDi - pozink. rám, ex military, - pracuje se na něm a ještě dlouho bude
Ex - D1 200TDi 2" lift

Uživatelský avatar
pojir
Příspěvky: 2547
Registrován: 20 zář 2013 12:29
tel.: 602727915
auto: D2
Bydliště: u Blanska
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapojení druhé baterie d1

#5 Příspěvek od pojir » 10 říj 2017 08:46

To jako chces pripojit navijak k sekundarni baterii? :O
Jakkoliv vysoko vyskocis, nikdy nepreskocis svoji prdel.

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 153
Registrován: 27 črc 2017 10:23

Re: Zapojení druhé baterie d1

#6 Příspěvek od Sniper » 10 říj 2017 14:42

Hoši a v čem spočívá výhoda odpojení druhé baterie? Jak se tato pak dobíjí?
Já měl zato, že se ty baterie zapojují paralerně z důvodu větší kapacity, o odpojování jedné z nich slyším prvně.
Výkonnost stroje není závislá jen na počtu koní, nýbrž i na stupni porozumění mezi člověkem a strojem...

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Zapojení druhé baterie d1

#7 Příspěvek od MadTom » 10 říj 2017 14:52

Když běží motor a alternátor dobíjí obě baterie, tak jsou připojené obě a obě jsou nabíjené.
Když motor neběží a auto stojí, tak pokud zůstanou baterie (olověné startovací) natvrdo spojené, tak se díky tomu, že nejsou úplně stejné, začnou navzájem vybíjet. A to není moc žádoucí, proto se tam dává to relé, které je rozpojí.
Poslední možnost je nouzové startování ze druhé baterky, nebo z obou navzájem, nebo nouzové použití navijáku bez běžícího motoru - v takovém případě to chce obě baterky propojit dohromady. Je to na chvilku a samovybíjení bude podstatně menší, než co si vezme startér nebo naviják.

Tedy problém je pouze samovybíjení dvojice spojených baterek u odstaveného auta. Tohle se částečně podařilo vyřešit až u LiON baterií - ty se paralelně spojují relativně často, ale zase tam musí být nabíječka, která umí dobít každý článek zvlášť. To u olověných akumulátorů nelze rozumně vyřešit.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 153
Registrován: 27 črc 2017 10:23

Re: Zapojení druhé baterie d1

#8 Příspěvek od Sniper » 10 říj 2017 15:08

O.K. díky za odpověď, jen jak to myslíš, že nejsou obě baterie stejné?

Vždyť to je přeci základ úspěšného zapojení dvou baterií, že musí být stejné kapacity a i přesto dochází k samovybíjení?

V náklaďácích jsou sériově, ve V3S a některých traktorech paralelně a nikdy jsem s tím samovybíjením neměl problém. Odpojovače baterie nepoužívám.
Výkonnost stroje není závislá jen na počtu koní, nýbrž i na stupni porozumění mezi člověkem a strojem...

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Zapojení druhé baterie d1

#9 Příspěvek od MadTom » 10 říj 2017 15:13

Ono je stejné - tedy výrobce, typ, stáří, série, a úplně stejné - tedy aby se navzájem nevybíjeli. Když to vyjde dobře, tak s tím problém není, když se s autem jezdí denně, tak taky ne, ale pokud se odstaví na 2-3 týdny, tak už to může znamenat vybitou baterku, nebo obě. A to není dobře.
Problém je pouze když je auto v klidu, jinak je to skoro jedno, protože to dobíjí alternátor.
A z druhé strany - já mám v D2 jednu 100Ah (pro auto) a druhou 75Ah (pro ledničku a bufíka). Dvě 100Ah se mi tam prostě nevešly. A mám tam velké relé (na 150A trvale), které je ovládané od klíčky a baterky spojuje. Funguje to.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
pojir
Příspěvky: 2547
Registrován: 20 zář 2013 12:29
tel.: 602727915
auto: D2
Bydliště: u Blanska
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapojení druhé baterie d1

#10 Příspěvek od pojir » 10 říj 2017 15:45

Pokud se dava druha baterka na najeke expedicni nebo proste kempovaci auto, tak se tam obvykle dava jina a navic se to zapojuje tak, aby pristroje jako lednicka nebo nezavisly topeni bezely jenom z te pridavne a nemohly vybijet tu startovaci (cehoz by u pevneho spojeni neslo docilit). Pak tam rozhodne dava smysl je rozpojovat, protoze jsou to baterky vesmes odlisne kapacitou, typem i aktualni urovni nabiti.
Jakkoliv vysoko vyskocis, nikdy nepreskocis svoji prdel.

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 153
Registrován: 27 črc 2017 10:23

Re: Zapojení druhé baterie d1

#11 Příspěvek od Sniper » 10 říj 2017 15:52

Hoši díky za vysvětlení :hand zase jsem moudřejší :wink:
Výkonnost stroje není závislá jen na počtu koní, nýbrž i na stupni porozumění mezi člověkem a strojem...

Uživatelský avatar
victom
Příspěvky: 539
Registrován: 07 bře 2016 21:41
tel.: 00421905467739
auto: Defender puma 110 SW
Bydliště: Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapojení druhé baterie d1

#12 Příspěvek od victom » 10 říj 2017 16:36

Sniper píše: 10 říj 2017 15:08
V náklaďácích jsou sériově, ve V3S a některých traktorech paralelně.
Zabudol si poznamenať, že V3S je múdri, a hlavne zčítaný stroj.

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 153
Registrován: 27 črc 2017 10:23

Re: Zapojení druhé baterie d1

#13 Příspěvek od Sniper » 10 říj 2017 16:46

To bezesporu ano, ale fyzikální zákony platí pro všechny bez vyjímky :wink:
Výkonnost stroje není závislá jen na počtu koní, nýbrž i na stupni porozumění mezi člověkem a strojem...

Odpovědět