Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Odpovědět
Zpráva
Autor
SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#1 Příspěvek od SunTom » úte čer 19, 2018 15:27

Zdravím. Rád bych se podělil o své zkušenosti s opravou střešních oken a tapecu.

Už dlouho jsem přemýšlel, co asi probíhalo hlavou člověku, který vymyslel dvojité střešní okno pro Landrover Discovery. Osobně věřím, že tento člověk sedí někde v temném koutě dole v pekle, choulí se v kotli s vařícím olejem a z netěsnícího střešního okna mu na hlavu každých deset vteřin dopadne kapka.

No nic, nedávno jsem se spolu s mým velmi dobrým kamarádem (Velké díky, Matule!) rozhodl vyřešit problém neustálého zatékání a následné durch proteklé sedačky spolujezdce, zapařeného okna a nehorázně zatuchlého interiéru. A jelikož jsme to nechtěli nijak odrbat, bylo rozhodnuto sundat tapec a vše odkrýt v plné nahotě. Jaké byly "příznaky" - proč jsme vše dělali?

I po menších deštích docházelo k postupném zamokření horního rohu okna u spolujezdce, v místech u sluneční clony, postupně se voda šířila až nad řidiče a hromadila se v plastech nad clonou spolujezdce i v plastové kličce manuálně ovládaného střešního okna. Tato voda postupně vytékala během jízdy, podle toho, kam jsem zrovna zatáčel (většinou na řadící páku, v případě ostřejší zatáčky i do klína řidiče - mě...!). V případě delšího deště voda z plastů vytékala do sedačky a na palubní desku, kde dělala kaluže a to i když auto stálo na rovině.

Po odkrytí střešního tapecu byly zjištěny tyto problémy řazeno od toho největšího:
ulomená odtoková hadička u předního okna na straně spolujezdce - důvod největšího problému - protékání nad hlavou spolujezdce, promoklá sedačka apod.
nefunkční těsnění mezi oknem a karoserií - důvod, proč do odtoku s ulomenou hadičkou teklo enormní a celkově nadměrné množství vody, která následně tekla do sedaček
netěsnící střešní hagusy - menší, ale přesto stále nezanedbatelný "přítok"
popraskaný nefunkční tmel v pravém horním rohu předního okna - dovnitř přes mezery foukal vítr, zatékalo přes mezery do sloupku - na tapecu se to neprojevovalo.


Jak jsme postupovali.

1. odmontovali jsme veškeré plasty - vzhledem ke stáří auta bylo nutné postupovat velmi opatrně zejména u sloupků kolem čelního okna. Jsou tam pouze zacvakávací plastové "kolíčky", které se nám povedlo téměř všechny ulomit. Navíc jsou již z výroby dělané tak, že jsou přímo u sloupku ztenčené - připravené na ulomení. Světla na stropě není potřeba úplně odmontovávat, stačí je odepnout od konektorů.

2. demontovali jsme tapec - alespoň v mém autě je látka nalepená na nějaké poměrně měkké, jakoby laminátové tkanině - pozor, ať se moc nepokroutí. Je potřeba zpětně namontovat sluneční clony a úchytky nade dveřmi - bez toho by vás mohli popotahovat policajti.

3. demontovali jsme hagusy - drží na každém konci na jednom šroubu v místě nosníku, díry jsme po pečlivém odmaštění zalepili hliníkovou páskou v několika vrstvách.

4. DEMONTOVALI JSME STŘEŠNÍ OKNA - okno je složeno z venkovní části - sklo a lem okna s těsněním. Toto těsnění je továrně cca 0,5 cm široké a v našem případě již naprosto nefunkční. Druhou část tvoří plechový rám s odvodňovacími žlábky a plastovými vývody do hadiček. Části jsou k sobě přišroubované, je potřeba napřed odpojit hadičky - žádná záludnost. Poté následovalo pečlivé čištění všech částí okna a střechy (fungoval nůž, hadra a ředidlo c6000). Ulomený vývod hadičky jsme vyřešili vyříznutím závitu do plastového kousku a instalací hadicové vsuvky s vnějším závitem.

5. PŘETMELILI JSME STŘEŠNÍ OKNA - Po kompletním očištění a odmaštění jsme na okno nanesli polyuretanový tmel (DEN BRAVEN PU 50 FC) - cca 0,5 cm velkou "žížalu". Okno jsme položili zpět, zespoda přiložili plechovou část a vše stáhli k sobě. Na střeše by se měl tmel podél okna vytlačit ven. Pokud se tak nestane, je dobré tmel v těchto místech do spáry natlačit. My jsme to dělali rukama, v návodu bylo něco o mýdlové vodě, ale raději jsme to kolem okna zatáhli rukou. Vše jsme následně očistili ředidlem.
Plastové kusy na vnitřní - plechové části okna jsme trochu zabrousili, odmastili a zatřeli tmelem. Po zatuhnutí jsme nasadili hadičky a přimontovali kličky oken. Je potřeba okna pořádně zavřít a podle toho tam tu kliku nastavit.

5. PŘETMELILI JSME ROH ČELNÍHO OKNA - v místech, kde ústí odvodňovací rýna ze střechy - na straně spolujezdce jsme tmel napřed "vykuchali" co to šlo, vyfoukali kompresorem v rámci možností očistili a zatmelili. Bylo potřeba částečně demontovat plastový proužek nad oknem a vnější černé plasty na sloupku. Plastový proužek jde jen odehnout, ale pozor, je v něm nějaký drát, nebo plech, tak ho zbytečně moc neohýbejte, nepůjde vám vrátit zpět. Plastové sloupky drží takové plastové cvoky se středovým cvočkem a jsou prakticky nedemontovatelné. Je potřeba středový cvoček zatlouct dovnitř (do sloupku) Jinak celý cvok a plast zničíte. Dá se to pak nahradit krátkým vrutem.

V tomto stavu jsme auto nechali pro kontrolu těsnosti několikrát zmoknout. Vše drželo, ani kapka.
Celý nadšený, že mi do auta neteče jsem tento stav bral jako velký úspěch. To, že to vlastně normální a ne nadstandard mi došlo chvíli poté.
Co jsme tedy potřebovali - kromě klasického nářadí (plochý a křížový šroubovák, thorx, kleště apod.) ještě kompresor s tlakovou nádobou na vyčištění zteřelého tmelu (asi by stačil i vysavač, nebo nějaký štětec), ředidlo c6000, závitník + hadicová vsuvka s vnějším závitem, instalatérská páska, polyuretanový tmel + aplikační pistole, hliníková páska.

Po této fázi jsme se pustili do čalounění. Tapec šel od podkladu docela snadno (látka). Připečený a rozdrolený molitan pod látkou jsme čistili houbičkou na nádobí (tou hrubou stranou) až na podklad. Jde to docela snadno, ale střecha je fakt velká, takže to trvalo. Poté jsme vše oprášili a ofoukali. Lepení čalounění jsme provedli pomocí čalounického lepidla ve spreji (sehnat se dalo jen na IČO), látku jsme použili klasickou – stropnici (někde tomu říkají látka na autočalounění)…na rubu má 0,5 cm silný molitan. Dále jsme postupovali podle Youtube – tam je toho mraky. Důležité je postupovat poměrně rychle. Lepidlo je potřeba stříkat rovnoměrně jako sprej. Ze začátku nám stříkala taková „špageta“ a to není úplně OK. Jednak to pak lepí jen někde, ale hlavně v místech, kde je lepidlo na látce, resp. na molitanu se ten molitan začne lepidlem rozežírat. Když to pak nalepíte, vypadá to, jako byste měli pod tapecem nějaké malé chodbičky… Takže sprejovat rovnoměrně, rychle, po malých částech, látku dostatečně natahovat (ale s citem).

Lepidlo drží velice dobře a rychle zasychá. Tapec jsme měli i s prořezem hotový cca za 2 hodiny. Potom už „jen“ namontovat zpět do auta a střecha je jako nová.
(převelké díky patří Matulemu)

fotky jsou níže, bohužel i přes usilovnou snahu se mi nepovedlo umístit k nim popis. Každopádně to jde postupně, jak je psáno v textu.
Naposledy upravil(a) SunTom dne úte čer 19, 2018 16:05, celkem upraveno 1 x.

SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#2 Příspěvek od SunTom » úte čer 19, 2018 15:51

IMG_20170924_112136.jpg
IMG_20170926_153725.jpg
IMG_20170926_153745.jpg
IMG_20170926_153754.jpg
IMG_20170926_162216.jpg

SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#3 Příspěvek od SunTom » úte čer 19, 2018 15:53

IMG_20170926_162221.jpg
IMG_20170926_164504.jpg
IMG_20170926_171051.jpg
IMG_20170926_171420.jpg
IMG_20170926_171426.jpg

SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#4 Příspěvek od SunTom » úte čer 19, 2018 15:55

IMG_20170926_173444.jpg
IMG_20170926_173725.jpg
IMG_20170926_174025.jpg
IMG_20170926_174340.jpg
IMG_20170926_174359.jpg

SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#5 Příspěvek od SunTom » úte čer 19, 2018 15:56

výše je shrnutí opravy oken, ukázka původního stavu i stavu po opravě. Zároveň je vidět odstranění zatvrdlého tmelu z horního rohu okna. Níže je nafoceno přečalounění. Postupů je na youtube mraky...
Naposledy upravil(a) SunTom dne úte čer 19, 2018 16:16, celkem upraveno 10 x.

SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#6 Příspěvek od SunTom » úte čer 19, 2018 15:57

IMG_20171008_094718.jpg
IMG_20171008_094730.jpg
IMG_20171008_094945.jpg
IMG_20171008_103000.jpg
IMG_20171008_104445.jpg

SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#7 Příspěvek od SunTom » úte čer 19, 2018 15:58

IMG_20171008_104822.jpg
IMG_20171008_104852.jpg
IMG_20171008_104905.jpg
IMG_20171008_105435.jpg
IMG_20171008_112039.jpg

SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#8 Příspěvek od SunTom » úte čer 19, 2018 16:03

IMG_20171008_112050.jpg
IMG_20171008_112308.jpg
IMG_20171008_112529.jpg
IMG_20171008_115518.jpg
IMG_20171008_141933.jpg

SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#9 Příspěvek od SunTom » úte čer 19, 2018 16:03

IMG_20171008_161717.jpg
IMG_20171008_161728.jpg

Uživatelský avatar
hrochado
Příspěvky: 458
Registrován: čtv led 08, 2015 11:20
auto: D2 2003
Bydliště: Brno

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#10 Příspěvek od hrochado » úte čer 19, 2018 16:24

Paráda, sice jsi to tady založil asi 3x :D ... ale takhle komplexní postup s fotkama tady ještě myslím není :yes
2003 D2 TD5 – lehce zvedlá, 31" AT, chip, HD měnič, VNT turbo, z auta teď nic neteče, za to do auta teče furt!
ex Free 2004 TD4 – Edoušek

Petro
Příspěvky: 203
Registrován: úte dub 02, 2013 23:36
auto: Disco II
Bydliště: Vysoka,, Slovensko

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#11 Příspěvek od Petro » úte čer 19, 2018 16:30

Ak sa nenahnevas trochu ti to doplnim o moju skusenost. Plus minus podobnu upravu som robil na mojom aute cca 2 roky dozadu plus vymena tesneni stresnych okien (tusim OEM) a dnes opat zatekaju stresne okna. Myslim si ze kovove vanicky kde voda ktora prenikne do auta by mala byt odvedena hadicami do stlpikov su zle konstrukcne riesene, teda zle je riesene umiestnenie hadic. Ak auto stoji hore nosom voda v prednom zlabe sa hromadi a neodteka az pretecie vrchom popod strechu a okolo klucky a srobov co drzia vanicku. Pri zadnom okne obdoba.Skusal som vanicku vlepit akoby tesnenim pod strechu a aj sroby boli utesnene vydrzalo to dva roky cca. Mam tmavo modre auto a strecha sa v lete silne ohrieva a predpokladam ze tmel to vzdal. Ak uz si repasoval hadicky a vanicku s tesneniami odporuca sa vyvrtat diery na spodu A stlpikov aby voda co prenikne do stlpika mala kam odtiect. Najdes na nete aj presne navod kde vrtat. Celkovo si myslim ze okna bud natrvalo prilepit a zabudnut na ne, alebo riesit redizajn odvodnovacich zlabov lebo po case zacne voda opat tiect do vnutra. Este by som na tvojom mieste riesil dokladne vyvesenie a odspadovanie hadic aby pri jazde v terene nedoslo ku postupnemu vylamovaniu plastovych rohov odvodnovacej vanicky.
P.S myslim ze uz to tu inak v nejakom obsiahlom temate riesene bolo :wink:
http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... D2#p188270
viewtopic.php?f=6&t=6770&hilit=st%C5%99e%C5%A1n%C3%AD

SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: ned říj 08, 2017 18:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#12 Příspěvek od SunTom » čtv čer 21, 2018 05:41

hrochado píše:
úte čer 19, 2018 16:24
Paráda, sice jsi to tady založil asi 3x :D ... ale takhle komplexní postup s fotkama tady ještě myslím není :yes
nj, fotky jsem vkládal asi na 6x. Třikrát jsem ke každé psal komentář a pak se mi to smázlo, takže to beru jako úspěch, že se to nakonec nahrálo.

Uživatelský avatar
vladob8
Příspěvky: 768
Registrován: ned kvě 18, 2008 23:24
tel.: +421905582959
Bydliště: Bratislava

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#13 Příspěvek od vladob8 » pon črc 23, 2018 15:19

Musim sa pochvalit. Cez vikend som si amatersky precalunil stropnicu. Stary tapec bol v zufalom stave a pri otvorenom okne vial ako zastava. Kupil som novu molitanovanu latku podobnej farby, dlzka 2.6 m sirka 1.7 m. http://www.potahovelatky.cz/potahove-la ... -velur-1_1
Stary molitan bol tak rozlozeny ze sa niekde mazal na hnedu lepkavu hmotu a nedal sa dat odstranit. Pomohol autosampon, kefa a nakoniec prud vody. Dokonale vysusit. Pouzil som lepidlo v spreji na obe plochy a po castiach dokladne nalepit, vystrihat a priebojnikmi prerazit diery. Uz len namontovat.
Prikladam foto.
Přílohy
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Naposledy upravil(a) vladob8 dne pon črc 23, 2018 15:29, celkem upraveno 3 x.
Zdravim Vlado.
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion

Uživatelský avatar
vladob8
Příspěvky: 768
Registrován: ned kvě 18, 2008 23:24
tel.: +421905582959
Bydliště: Bratislava

Re: Discovery 2 - Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#14 Příspěvek od vladob8 » pon črc 23, 2018 15:20

Dalsie foto
Přílohy
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
Zdravim Vlado.
Discovery II Td5, r.2000, manual, SLS, ACE, 2" lift, winch, At2 265/75R16
Sharan 2011 2,0TDi 4motion

Odpovědět