Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Odpovědět
Zpráva
Autor
SunTom
Příspěvky: 13
Registrován: 08 říj 2017 19:23
tel.: 777674838
auto: Land Rover Discovery

Postup řešení zatékání střešním oknem + přečalounění tapecu

#1 Příspěvek od SunTom » 19 čer 2018 15:10

Zdravím, rád bych se podělil o své zkušenosti s řešením zatékání střešními okny do Discovery II..

Už dlouho jsem přemýšlel, co asi probíhalo hlavou člověku, který vymyslel dvojité střešní okno pro Landrover Discovery. Osobně věřím, že tento člověk sedí někde v temném koutě dole v pekle, choulí se v kotli s vařícím olejem a z netěsnícího střešního okna mu na hlavu každých deset vteřin dopadne kapka.

No nic, nedávno jsem se spolu s mým velmi dobrým kamarádem (Velké díky, Matule!) rozhodl vyřešit problém neustálého zatékání a následné durch proteklé sedačky spolujezdce, zapařeného okna a nehorázně zatuchlého interiéru. A jelikož jsme to nechtěli nijak odrbat, bylo rozhodnuto sundat tapec a vše odkrýt v plné nahotě. Jaké byly "příznaky" - proč jsme vše dělali?
I po menších deštích docházelo k postupném zamokření horního rohu okna u spolujezdce, v místech u sluneční clony, postupně se voda šířila až nad řidiče a hromadila se v plastech nad clonou spolujezdce i v plastové kličce manuálně ovládaného střešního okna. Tato voda postupně vytékala během jízdy, podle toho, kam jsem zrovna zatáčel (většinou na řadící páku, v případě ostřejší zatáčky i do klína řidiče - mě...!). V případě delšího deště voda z plastů vytékala do sedačky a na palubní desku, kde dělala kaluže a to i když auto stálo na rovině.

Po odkrytí střešního tapecu byly zjištěny tyto problémy řazeno od toho největšího:
ulomená odtoková hadička u předního okna na straně spolujezdce - důvod největšího problému - protékání nad hlavou spolujezdce, promoklá sedačka apod.
nefunkční těsnění mezi oknem a karoserií - důvod, proč do odtoku s ulomenou hadičkou teklo enormní a celkově nadměrné množství vody, která následně tekla do sedaček
netěsnící střešní hagusy - menší, ale přesto stále nezanedbatelný "přítok"
popraskaný nefunkční tmel v pravém horním rohu předního okna - dovnitř přes mezery foukal vítr, zatékalo přes mezery do sloupku - na tapecu se to neprojevovalo.


Jak jsme postupovali.
1. odmontovali jsme veškeré plasty - vzhledem ke stáří auta bylo nutné postupovat velmi opatrně zejména u sloupků kolem čelního okna. Jsou tam pouze zacvakávací plastové "kolíčky", které se nám povedlo téměř všechny ulomit. Navíc jsou již z výroby dělané tak, že jsou přímo u sloupku ztenčené - připravené na ulomení. Světla na stropě není potřeba úplně odmontovávat, stačí je odepnout od konektorů.

2. demontovali jsme tapec - alespoň v mém autě je látka nalepená na nějaké poměrně měkké, jakoby laminátové tkanině - pozor, ať se moc nepokroutí. Je potřeba zpětně namontovat sluneční clony a úchytky nade dveřmi - bez toho by vás mohli popotahovat policajti.

3. demontovali jsme hagusy - drží na každém konci na jednom šroubu v místě nosníku, díry jsme po pečlivém odmaštění zalepili hliníkovou páskou v několika vrstvách.

4. DEMONTOVALI JSME STŘEŠNÍ OKNA - okno je složeno z venkovní části - sklo a lem okna s těsněním. Toto těsnění je továrně cca 0,5 cm široké a v našem případě již naprosto nefunkční. Druhou část tvoří plechový rám s odvodňovacími žlábky a plastovými vývody do hadiček. Části jsou k sobě přišroubované, je potřeba napřed odpojit hadičky - žádná záludnost. Poté následovalo pečlivé čištění všech částí okna a střechy (fungoval nůž, hadra a ředidlo c6000). Ulomený vývod hadičky jsme vyřešili vyříznutím závitu do plastového kousku a instalací hadicové vsuvky s vnějším závitem.

5. PŘETMELILI JSME STŘEŠNÍ OKNA - Po kompletním očištění a odmaštění jsme na okno nanesli polyuretanový tmel (DEN BRAVEN PU 50 FC) - cca 0,5 cm velkou "žížalu". Okno jsme položili zpět, zespoda přiložili plechovou část a vše stáhli k sobě. Na střeše by se měl tmel podél okna vytlačit ven. Pokud se tak nestane, je dobré tmel v těchto místech do spáry natlačit. My jsme to dělali rukama, v návodu bylo něco o mýdlové vodě, ale raději jsme to kolem okna zatáhli rukou. Vše jsme následně očistili ředidlem.
Plastové kusy na vnitřní - plechové části okna jsme trochu zabrousili, odmastili a zatřeli tmelem. Po zatuhnutí jsme nasadili hadičky a přimontovali kličky oken. Je potřeba okna pořádně zavřít a podle toho tam tu kliku nastavit.

6. PŘETMELILI JSME ROH ČELNÍHO OKNA - v místech, kde ústí odvodňovací rýna ze střechy - na straně spolujezdce jsme tmel napřed "vykuchali" co to šlo, vyfoukali kompresorem v rámci možností očistili a zatmelili. Bylo potřeba částečně demontovat plastový proužek nad oknem a vnější černé plasty na sloupku. Plastový proužek jde jen odehnout, ale pozor, je v něm nějaký drát, nebo plech, tak ho zbytečně moc neohýbejte, nepůjde vám vrátit zpět. Plastové sloupky drží takové plastové cvoky se středovým cvočkem a jsou prakticky nedemontovatelné. Je potřeba středový cvoček zatlouct dovnitř (do sloupku) Jinak celý cvok a plast zničíte. Dá se to pak nahradit krátkým vrutem.

V tomto stavu jsme auto nechali pro kontrolu těsnosti několikrát zmoknout. Vše drželo, ani kapka.
Celý nadšený, že mi do auta neteče jsem tento stav bral jako velký úspěch. To, že to vlastně normální a ne nadstandard mi došlo chvíli poté.

Co jsme tedy potřebovali - kromě klasického nářadí (plochý a křížový šroubovák, thorx, kleště apod.) ještě kompresor s tlakovou nádobou na vyčištění zteřelého tmelu (asi by stačil i vysavač, nebo nějaký štětec), ředidlo c6000, závitník + hadicová vsuvka s vnějším závitem, instalatérská páska, polyuretanový tmel + aplikační pistole, hliníková páska.


Po této fázi jsme se pustili do čalounění. Tapec šel od podkladu docela snadno (látka). Připečený a rozdrolený molitan pod látkou jsme čistili houbičkou na nádobí (tou hrubou stranou) až na podklad. Jde to docela snadno, ale střecha je fakt velká, takže to trvalo. Poté jsme vše oprášili a ofoukali. Lepení čalounění jsme provedli pomocí čalounického lepidla ve spreji (sehnat se dalo jen na IČO), látku jsme použili klasickou – stropnici (někde tomu říkají látka na autočalounění)…na rubu má 0,5 cm silný molitan. Dále jsme postupovali podle Youtube – tam je toho mraky. Důležité je postupovat poměrně rychle. Lepidlo je potřeba stříkat rovnoměrně jako sprej. Ze začátku nám stříkala taková „špageta“ a to není úplně OK. Jednak to pak lepí jen někde, ale hlavně v místech, kde je lepidlo na látce, resp. na molitanu se ten molitan začne lepidlem rozežírat. Když to pak nalepíte, vypadá to, jako byste měli pod tapecem nějaké malé chodbičky… Takže sprejovat rovnoměrně, rychle, po malých částech, látku dostatečně natahovat (ale s citem).

Lepidlo drží velice dobře a rychle zasychá. Tapec jsme měli i s prořezem hotový cca za 2 hodiny. Potom už „jen“ namontovat zpět do auta a střecha je jako nová.
(převelké díky patří Matulemu)... fotky nahraju ce nejdříve

Odpovědět