DPF filtre

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Acon
Příspěvky: 4972
Registrován: 07 úno 2009 20:29
tel.: 00421910600711
auto: DII TD5 1999
Bydliště: Nitra SK

DPF filtre

#1 Příspěvek od Acon » 07 pro 2014 10:51

Zatial je tu len pár majiteľov tejto "vychytávky" a všeobecne sa o filtroch pevných častíc vie málo, kolujú mýty, neznalci to kuchajú..

toto je školiaci materiál ktorý je normálne prístupný len za poplatok. Takže z akrátko nebude prístupný. Tak pekné čítanie, hlavne pre servisákov, ktorí ho asi poznajú. Kto nie, tak uvedená stránka je pre servisákov veľmi užitočná, no registrácia je spoplatnená.
http://www.fcd.eu/article.aspx?id=1334
Po 2 Discovery2 Discovery4 2009, 2,7TDV6, ARB, navijak, ochrana podvozku, ochrana zadného diferáku, 2 uzávierky, strešný nosič, led rampa, pracovné svetlá, X-Lifter... pravidelne dôkladne servisovaná, jazdíme každoročne Balkán a nechcem tam mať problém.

Uživatelský avatar
Acon
Příspěvky: 4972
Registrován: 07 úno 2009 20:29
tel.: 00421910600711
auto: DII TD5 1999
Bydliště: Nitra SK

Re: DPF filtre

#2 Příspěvek od Acon » 07 pro 2014 10:57

pre prípad, že už stránka nebude prístupná

Úvod


Příjem vozidla s problémem zanášení filtru částic

Vyslechnutí zákazníka je důležité, pokud mluví pravdu. Zkušenost: "Jezdím dost mimo město." Skutečnost: Průměrná rychlost při regeneracích uložená v paměti řídící jednotky = 8km/h! Další: "Nene, filtr jsem nikde nenechal čistit chemicky." Skutečnost: Filtr uprostřed doslova zabetonovaný ztvrdlým šedobílým blátem a ještě prasklý - totální poškození filtru nějakou neidentifikovatelnou chemií. Zákazníkovi "můžete" věřit, ale skutečnost si "musíte" vždy prověřit!

Poznámka: Během příjímacího rozhovoru by měla padnout otázka, zda bylo manipulováno s údajem na tachometru. Někdy je totiž právě tato změna příčinou problémů s filtrem, protože řídící jednotka s tímto "pravdivým" údajem odpočítává "životnost filtru" a uzpůsobuje algoritmy pro regenerační cykly. Jinak řečeno: Manipulace s údaji na tachometru může spustit vážné problémy s regeneracemi filtru.

1. Pohled do výfuku: Koncovka čistá = filtr filtruje, černá od sazí = filtr je prasklý nebo záměrně provrtaný či dokonce odstraněný
2. Jaký je skutečný protitlak kladený filtrem při volnoběhu? Hodnota zaplnění v procentech je počítaná a zkresluje zejména tehdy, jsou-li v rámci opravy prováděny servisní regenerace!
3. Funguje katalyzátor? Pokud ne, je to zcela zásadní problém s obtížnou regenerací nebo dokonce s nemožností regenerovat filtr.
4. Je obsah filtru spalitelný při regeneraci? Jestliže ani teploty nad 650 °C neuvolní obsah filtru, jedná se o materiál, který již nehoří = nespalitelný popílek, popř kontaminace "něčím" (nevhodná aditiva do nafty, motorového oleje apod.)
5. Přibývá hladina oleje? Pokud ano, jedná se o kontaminaci oleje naftou z příliš dlouho trvajících regeneračních dostřiků.


Takto čistý výfuk zůstává u vozidel vybavených DPF (stav tacho 64.000km) (1334/5)
FCD kontrolovala vizuálně několik stovek vozidel (zde 64.000km na tachometru) a u všech vozidel s filtrem částic v pořádku byl pohled do koncovky výfuku podobný jako na této fotografii...
Obrázek

Video, jak diagnostikovat problémy s filtrem částic (1334/8)
Krátké video shrnuje seznam úkonů, jak by měly vypadat první kroky "osahání" problému s častým zanášením filtru částic nebo s nemožností regenerovat. Ostatní detaily naleznete v odborném doprovodném článku a v příbuzných článcích na téma filtrů částic DPF (FAP, CPF).





Test funkčnosti katalyzátoru před DPF bez demontážně na vozidle (1334/14)
Určitě se nikomu nechce demontovat výfuk jen proto, aby otestoval katalyzátor před filtrem, zda funguje. Nevadí, jde to i na autě, jak jsme zdokumentovali v našem videu, kde popisujeme ještě dalších pár detailů, aby byl test proveden správně a hlavně bezpečně.
U tohoto testu je třeba zabezpečit zejména výfukové odsávání před požárem. Musíme totiž odsávání okolo výfuku utěsnit tak, aby byl ve výfuku zajištěn tah vzduchu od otvoru lambdasondy do koncovky výfuku. Pokud test trvá krátce, jak je na videu, nebezpečí požáru nehrozí.



Hodnoty přes diagnostickou zásuvku

"Koeficient zanesení" filtru: Nezrcadlí skutečný aktuální stav zanesení DPF, je jen počítán!

Hodnota tlaku v "naměřených aktuálních hodnotách": Nemusí být pravda, když je snímač defektní (posunuté pásmo).


Pravdě neodpovídající vývoj koeficientu při testovací jízdě (1334/2)
Modrá křivka = diferenční tlak nad DPF
Červená křivka = zobrazovaný koeficient zanesení DPF
Obrázek
Graf ukazuje, že po vynucené regeneraci a následných krátkých testovacích jízdách (do ca 60km) se hodnota koeficientu zanesení DPF enormně a dramaticky zvyšuje, zatímco paralelně kontrolovaná hodnota tlaku takovým změnám vůbec nenasvědčuje.
Zatímco hodnota koeficientu zanesení DPF stoupla z hodnoty 4,7% před jízdou na hodnotu 19,3 po jízdě, diferenční tlak nad DPF setrvával stabilně v kontrolních režimech (zde zvýrazněných volnobězích) na hodnotě 7,2 mbar.

Vynucená regenerace a následný vývoj koeficientu zanesení DPF (1334/3)
Zelená křivka = zobrazovaný koeficient zanesení DPF
Obrázek

Ukázka typického vývoje výpočtu koeficientu zanesení DPF, že po vynucené regeneraci a následné zcela průměrné cestovní jízdě (ca 35km) hodnota koeficientu zanesení DPF spadne na hodnotu rovnou nule, na které dlouho setrvává, stoupla z hodnoty 0% na hodnotu 5,1% během posledních ca 4km.



Vývoj koeficientu zanesení DPF - "město" po studeném startu (1334/4)
Zelená křivka = zobrazovaný koeficient zanesení DPF
Obrázek
Vývoje výpočtu koeficientu zanesení DPF je zobrazován se značným zpožděním a ukazuje spíše vývoj z jízdy minulé (zpoždění asi 1 až 1,5 hodiny provozu vozidla).
Graf ukazuje jeho při ca 8km jízdě městem po studeném startu. Přestože systém za studena není reálně schopen snižovat zanesení DPF, zobrazovaný koeficient klesá z hodnoty ca 21,3% na hodnotu 15,4% .
Po 2 Discovery2 Discovery4 2009, 2,7TDV6, ARB, navijak, ochrana podvozku, ochrana zadného diferáku, 2 uzávierky, strešný nosič, led rampa, pracovné svetlá, X-Lifter... pravidelne dôkladne servisovaná, jazdíme každoročne Balkán a nechcem tam mať problém.

Uživatelský avatar
Acon
Příspěvky: 4972
Registrován: 07 úno 2009 20:29
tel.: 00421910600711
auto: DII TD5 1999
Bydliště: Nitra SK

Re: DPF filtre

#3 Příspěvek od Acon » 07 pro 2014 11:05

Přímá měření

Pokud koncovka výfuku je prostá od sazí (filtr mechanicky těsný - v pořádku) má význam měřit tlak filtru částic. Prasklý filtr má vždy nižší protitlak a je nefunkční. Navíc irituje program řídící jednotky a vede k častým a dlouho trvajícím regeneracím.

Poznámka: Jestliže někdy v minulosti došlo ke znečištění koncovky sazemi nebo karbonem z oleje (např. havárie turbodmychadla), fungující filtr a proběhnuvší regenerace se opět postará o čistotu ve výfuku (výfuk opět prostý sazí). Takové nehody prozradí pouze tmavší zabarvení výfuku, jako stopa po vypálených kdysi zde usadivších se nečistotách. Vysoké teploty při regeneraci (700 °C) zbaví výfuk opět všech sazí, a to i v koncovce.

Hodnoty vzorových tlaků v DPF (paušální hodnoty):

1. Prázdný filtr nebo zaplněný do ca 15 %
- zapnuté zapalování: 0 - 3 mbar (do příštího offsetu, pak 0 mbar)
- volnoběh (teplý, AGR otevřen): 0 - 10 mbar (někdy tlak měřen jen před DPF, někdy diferenciální)
- 1500/min.: 5 - 20 mbar
- 2000/min.: 15 - 35 mbar

Poznámka: Hodnoty jsou zde uvedeny paušálně průměrné pro oba typy snímačů tlaku (diferenciální - tedy rozdíl tlaků před a za DPF; a relativní tlak jen před DPF - tedy tlak vyvinutý celým zbytkem výfuku až po koncovku vůči atmosféře). Z tohoto důvodu jsou hodnoty v tak velké toleranci.

2. Zaplněný filtr okolo 40 - 60 % (potřebná regenerace, pokud "saze", nebo vyčištění/výměna, pokud "popílek")
zapnuté zapalování: 0 - 3 mbar (do příštího offsetu, pak 0 mbar)
volnoběh (teplý, AGR otevřen): nad 10 - 20 mbar (někdy tlak měřen jen před DPF, někdy diferenciální)
1500/min.: výše než ca 50 - 80 mbar
2000/min.: výše než ca 150 mbar

Test měřením tlaků před a po regeneraci ukáže:

- zda je filtr těsný (zda není puklý např. po rizikovém chemickém čištění)
- jak intenzivně je filtr částic (zaplněn) ucpán
- schopnost systému, zejména oxidačního katalyzátoru, zvýšit teplotu ve výfuku na zápalnou teplotu sazí
- jaký podíl na zanesení filtru má nespalitelný popílek (měřením protitlaku ve výfuku po vynucené regeneraci). O tomto pojednává tento odborný článek: DPF - FAP filtr částic (Wall Flow) - funkce filtrování a regenerace

Test měřením tlaků před a po regeneraci neukáže:

- závady na systému motoru, které mají za příčinu vysokou kouřivost motoru
- závady na systému motoru či výfuku, které nedovolí dosažení odpovídající teploty ve výfuku při regeneraci


Posuzování zanesení DPF dle hodnoty diference tlaku nad DPF (1334/1)
Obrázek
Posuzování zanesení DPF dle hodnoty diference tlaku nad DPF je vhodná pro posuzování zanesení DPF zejména po zásazích do systému DPF (provedení vynucené regenerace, výměna DPF, výměna DDS, oprava prasklých vedení tlaku k DDS, výměna řídící jednotky motoru, apod.).

Metoda měření diferenčního tlaku poskytuje aktuální, nezkreslenou a adaptací neovlivněnou informaci o zanesení filtru pevných částic

Hodnotu diferenčního tlaku měříme v celkem čtyřech otáčkových pásmech:
Volnoběh, 2000U/min, 3000U/min, 4000U/min.
Na diagramu je záznam pořízený z vozidla Škoda Superb s motorem 1,9 77kW - kód motoru "BLS", kdy se koeficient zanesení DPF pohyboval dlouhodobě okolo hodnoty 15%.

Hodnoty diferenčního tlaku nad DPF:

Volnoběh: 5,1mbar
2100 U/min: 20,4 mbar
3066 U/min: 61,2 mbar
4030

Test filtru na "saze" a "popílek" (1334/13)
obrázok http://www.fcd.eu/module/pub/article/14/1568-3790s.png
Jak na tom je filtr z hlediska zaplnění sazemi, popílkem nebo směsí obojího, řekne výsledek testu, kdy přečteme za volnoběhu tlak ve filtru před, a po úspěšné servisní regeneraci.
Pokud je tlak ve filtru i po úspěšně provedené vynucené servisní regeneraci na vyšší hodnotě (viz obrázek) je jasné, že ve filtru zůstává "nespalitelný" materiál - tedy popílek, a filtr je potřeba vyměnit, nebo účinně protisměrně vyčistit. Pak je připraven opět jímat saze v dostatečném objemu.

Ověření funkčnosti katalyzátoru jako "hořáku" před filtrem:

Opotřebený oxidační katalyzátor (nevyvíjí potřebné odpadní teplo při regeneracích) a vadné snímače tlaku či teplot ve výfuku jsou velmi častou příčinou ucpaného filtru následkem neúspěšných regenerací. Jak rychle dokáže katalyzátor teplotu před filtrem katapultovat ukazuje naše doprovodné video.

Ověření funkce katalytické vrstvy (1334/7)
Obrázek
Takhle by se měl "rozsvítit" katalyzátor, když ho předem ohřejete na provozní teplotu horkovzdušnou pistolí na cca 200 - 250 °C (tak asi 50 sekund foukání do čelní stěny mřížky katalyzátoru). Potom vezměte uhlovodíkový spray (čistič brzd kotoučů, éter, čistící benzín, nejlépe však naftu v rozprašovači) a co možná s nejjemnějším rozprášením krátkými cykly nanášejte kapénky na stěnu katu. Aby se kapénky dostaly pěkně do kanálků, zezadu odsávejte vzduch z druhé strany výfuku (zajistit minimální průtok kapénky unášejícího vzduchu katalyzátorem). Stačí na to odsávání výfukových plynů. Nepokoušejte to dlouho, mohla by se vám začít spékat hadice odsávání. Takovéhle zasvětélkování (700 - 800°C) je důkaz, že katalyzátor funguje.

Možnosti OBD diagnostiky filtru částic:

- zobrazení a nahrávání do logu vybraných aktuálních hodnot (tlak ve výfuku, teploty ve výfuku, statut regenerace apod.)
- aktivace servisní regenerace
- zobrazení ujeté vzdálenosti od poslední regenerace
- zobrazení průběhů posledně provedených regenerací
- posouzení relevance výpočtů zanesení filtru v g nebo v ml sazí či popílku

Teplota zapálení (žhnutí) sazí ve filtru částic - oxidační katalyzátor v pořádku (1334/9)
Obrázek
Samotná nafta vstřikovaná při spuštěné regeneraci dokáže spolu s kyslíkem na katalytické vrstvě oxidačního katalyzátoru vyvinout až 700 °C tepla (sledováno diagnostickou funkcí OBD za oxidačním katalyzátorem). Pokud se spustí tzv. exotermické hoření, může být regenerace od okamžiku vzplanutí sazí a uběhnutí asi 3 - 5 minut dokončena téměř bez dostřiků (teplota se reguluje jen klapkou v sání přívodem regulovaného množství kyslíku). Pouze v momentech, kdy řídicí systém tuší režim chladnutí sazí, je zahájeno opět dostřikování pro udržení teploty sazí na "žhnutí" (gril efekt).

BMW 3,0 d - závady v motoru nejsou, chyba je v katalyzátoru (1334/10)
Modrá = teplota před oxidačním katalyzátorem
Zelená = teplota ve filtru částic
Obrázek
Tento grafický záznam z logu při vynucené servisní regeneraci ukazuje, že dostřiky skutečně dosahují teploty před katalyzátorem okolo 580 až 650 °C, ale katalyzátor nezvedne teplotu výše než o ca 40 °C, což je žalostně málo. Nahrání nejnovějšího flash programu řídící jednotky motoru u autorizovaného servisu BMW není nic platný, chyba je v unaveném katalyzátoru. Teplota za oxidačním katalyzátorem nepřesáhne 620 °C a to jen velmi krátkodobě. Zatím to na zapálení sazí stačí, ale již nyní je jasné, že díky neschopnosti katalyzátoru nastávají potíže s regeneracemi.

Úspěšnost regenerace pozorované přes OBD rozhraní (1334/11)
Obrázek
Zda se saze úspěšně vypalují a jaký podíl obsahu náplně filtru tvořil nespalitelný popílek, lze vypozorovat z logu nahraného při servisní regeneraci. Zde je záznam klesajícího odporu při průtoku (přepočet Mercedes Benz). I když škála nemá jasný popis (chyba SW diagnostického přístroje), je pozorovatelné, že se tlak/odpor při průtoku během regenerace rapidně snižuje. Regenerace proběhla úspěšně.

Vynucená servisní regenerace filtru s neznámým obsahem (1334/12)
Obrázek
Pokud je filtr ve vozidle, koncovka výfuku je ještě čistá (neporušený filtr), nechá se testem sledování protitlaku ve výfuku (v DPF) před a po regeneraci zjistit více věcí:
1. Jaký je obsah filtru (sazí i popílku) při příjmu vozidla
2. Jaké jsou dosahované teploty ve výfuku (před filtrem a ve filtru částic)
3. Jak dlouho trvá ohřev DPF
4. Kam až klesne protitlak ve výfuku po regeneraci

Zde je vidět, že ani před regenerací nebyl tlak ve výfuku nijak kritický (modrá). Zcela vlevo je vidět, že přes celkem chladné výfukové plyny 270 - 580 °C před filtrem částic nenechají klesnout teplotu ve filtru pod 550 °C. Při dostřikování v mírné akceleraci dosahuje teplota před filtrem 760 °C díky oxidačnímu katalyzátoru. Ve filtru se udržuje teplota (červená) daleko nad zápalnou teplotou sazí (650 °C). Exotermické hoření nenastává (téměř žádné zaplnění filtru) a proto řídící jednotka po krátkém čase regeneraci ukončí (zatímco otáčky (žlutá) stoupají, obě teploty najednou rázem klesají (zelená a červená) a tlak ve výfuku (modrá) s nimi i s otáčkami (až na 0 hPa (mbar).

Diagnostika osciloskopem:

Pro filtr částic se osciloskop přímo nehodí, protože teploty jsou sledovány diagnostikou a spíše tam je dobré vědět, co si řídící jednotka myslí. Osciloskopem pátráme spíše na komponentech jako je uzavírací klapka sání, EGR ventil, analýza vstřiků a vysokého i nízkého tlaku paliva
Po 2 Discovery2 Discovery4 2009, 2,7TDV6, ARB, navijak, ochrana podvozku, ochrana zadného diferáku, 2 uzávierky, strešný nosič, led rampa, pracovné svetlá, X-Lifter... pravidelne dôkladne servisovaná, jazdíme každoročne Balkán a nechcem tam mať problém.

Uživatelský avatar
Kokesek
Příspěvky: 4442
Registrován: 26 črc 2010 18:53
auto: D2,D3,L322,P38,L405
Bydliště: Frydek Mistek
Kontaktovat uživatele:

Re: DPF filtre

#4 Příspěvek od Kokesek » 07 pro 2014 12:51

Perfektní příspěvěk!
Právě manipulace KM vede vetšinou ke špatné funkci DPF. Či výměna motoru nebo řídící jednotky motoru.
Je potreba vždy tuto operaci dokončit požadovaným servisnim zásahem!!!
Závada se neprojeví hned, ale po 5tis km.
Diagnostika, chipovani, OPRAVY A SERVIS LR
774290683 MORAVA, OSTRAVA, FM
http://www.car-prestiz.cz

Verner
Příspěvky: 1
Registrován: 22 lis 2019 04:54

Re: DPF filtre

#5 Příspěvek od Verner » 22 lis 2019 05:03

Zdravíčko,
mám dotaz ohledně čištění DPF. Od ledna otvírám v Praze autodílnu. Budu dělat klasické autoopravy, ale na některé práce nebudu mít mašiny, ale nechtěl bych přijít o zákazníky, tak bych to chtěl předávat jiným servisům, kteří by to opravili a pak mi opravený komponent dali. Takto mám už domluvenou opravu dieselových motorů, autoklempíře a autoelektrikáře. Chtěl bych ještě zapracovat čištění DPF. Ale prostě vždycky je dobré se zeptat, kdo má jaké zkušenosti. DPF Praha https://www.dpfpraha.cz/pro-autoservisy/ jsou relativně kousek ode mě a DPF čistí právě i pro partnerské servisy a dílny. Nemáte s nimi někdo zkušenost? Jsou kvalitní?
Díky moc za radu,
Verner

Uživatelský avatar
Kokesek
Příspěvky: 4442
Registrován: 26 črc 2010 18:53
auto: D2,D3,L322,P38,L405
Bydliště: Frydek Mistek
Kontaktovat uživatele:

DPF filtre

#6 Příspěvek od Kokesek » 22 lis 2019 06:59

Docela dobre maskovana reklama s pribehem. Si to dej do nabidek sluzeb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Diagnostika, chipovani, OPRAVY A SERVIS LR
774290683 MORAVA, OSTRAVA, FM
http://www.car-prestiz.cz

Odpovědět