Ruseni vysilacky u Td5

D, TD, TDI, TD5
Zpráva
Autor
Sleeper
Příspěvky: 32
Registrován: 16 říj 2014 22:46
auto: Def 110 Td5, D2 Td5

Ruseni vysilacky u Td5

#1 Příspěvek od Sleeper » 25 zář 2015 14:39

Ahoj,

mam problem s rusenim vysilacky u Td5. Pravdepodobne to jde od vstriku, protoze je to vyrazny kdyz je motor v tahu. Jakmile pustim nohu z plynu a vstriky prestanou davkovat naftu, ruseni prakticky zmizi. Je to tak vyrazny, ze je vysilacka za jizdy prakticky nepouzitelna na vic jak 300 metru. Mate s tim nekdo nejakou zkusenost? Hledam co odrusit/vymenit/zmenit/presunout jinam/predelat. :-) Antena je vpredu na pevnostaku, vysilacka v prosotoru palubky, napajeni pritazeny pres pojistku primo od baterie. Zkousel jsem i jiny stanice (od Presidentu po posledni Cinu) a je to vicemene porad stejny.

Diky za jakykoli nazor/info/radu/nakopnuti spravnym smerem ...

J.
Defender 110SW Td5 a teď nově Discovery 2 Td5. Jsem totiž nepoučitelnej ... :-)

Uživatelský avatar
DanoDEF
Příspěvky: 5087
Registrován: 15 říj 2006 21:36
auto: 110 SW
Bydliště: Geča

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#2 Příspěvek od DanoDEF » 25 zář 2015 17:36

To ti vrci pocas jazdy aj ked neprijimas ziadny zignal alebo ak vysielas tak pocuju vrcanie ?
LR Defender Td5 110SW po "prestavbe" a pred "prestavbou".

Sleeper
Příspěvky: 32
Registrován: 16 říj 2014 22:46
auto: Def 110 Td5, D2 Td5

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#3 Příspěvek od Sleeper » 25 zář 2015 22:40

Jenom pri prijmu. Vysilani je cisty ...
Defender 110SW Td5 a teď nově Discovery 2 Td5. Jsem totiž nepoučitelnej ... :-)

Uživatelský avatar
visby
Příspěvky: 2584
Registrován: 07 dub 2009 11:35
auto: Disco 2
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#4 Příspěvek od visby » 25 zář 2015 23:23

mal som podobny problem, ked som mal rucku zapojenu do zapalovaca. teraz to mam na samostatnom kabli a je to lepsie. pokial mi to teda nerusi antena, ktora ide pri kabloch RJ;-)

Sleeper
Příspěvky: 32
Registrován: 16 říj 2014 22:46
auto: Def 110 Td5, D2 Td5

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#5 Příspěvek od Sleeper » 25 zář 2015 23:32

Po napajeni to nejde, jde to antenou, to uz jsem vypozoroval. Kabel jde motorovym prostorem pres bulkhead do prostoru pod pristrojovkou tam je umistena vysilacka ...
Defender 110SW Td5 a teď nově Discovery 2 Td5. Jsem totiž nepoučitelnej ... :-)

dava
Příspěvky: 799
Registrován: 30 bře 2013 09:05
auto: DII Td5 v origoši

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#6 Příspěvek od dava » 26 zář 2015 20:05

Jo, to ruší, taky mi to tam bylo slyšet. Podle mě to nezmizí, je to od vstřiků. Zkus natáhnout kostru napřímo z baterky na kostru pod antenou a případně i na kostru stanice, to mi vždycky dost omezilo, když jsem se tím bavil. A proletovat živý vedení anteny, v PL konektorech a v patce anteny (tam to rádo hnije, hlavně jestli ji máš na nárazníku přes zimu).
Poslední rada, dej pozor abys neměl koax nikde smotanej do cívky, pokud je dlouhej, tak ho skládat do S.
Pozor, délka kabelu slouží pro ladění , musí být zachována jak je z výroby. Pokud je potřeba prodlužovat, tak vždy o násobek vlnové délky, což je 11m (takže prodlužka 5,5m - 2,75m... atd)
No road? No problem...
LR užívej s klidem a rozvahou Angličana, jinak tě dostane do blázince

Sleeper
Příspěvky: 32
Registrován: 16 říj 2014 22:46
auto: Def 110 Td5, D2 Td5

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#7 Příspěvek od Sleeper » 28 zář 2015 19:51

Kabel mam samozrejme nezkracenej, zatocenej do osmicky. :-) Piny jsou v PLkach proletovany a antena je prizemnena pod kabel navijaku, kterej je primo na baterku. To samy kostra vysilacky. Nicmene to ruseni je tam porad. Zkusi jsem dat antenu dozadu na crossmember, ale prakticky se nic nezmenilo. Prijde mi, ze bude nejakej problem v aute, protoze co znam ostatni majitele Defenderu Td5, tak to nikomu nerusi takhle brutalne. Nekomu vic, nekomu min ... podle umisteni vysilacky/anteny, ale nikomu v tomhle meritku.
Defender 110SW Td5 a teď nově Discovery 2 Td5. Jsem totiž nepoučitelnej ... :-)

Uživatelský avatar
DanoDEF
Příspěvky: 5087
Registrován: 15 říj 2006 21:36
auto: 110 SW
Bydliště: Geča

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#8 Příspěvek od DanoDEF » 28 zář 2015 20:05

... skontroluj zakladne "kostry" minus pol baterky na ram potom na red prevodovku a kostra z motora na bulkhead. Taktiez kostra riadiacej jednotky je dolezita. V riadiacej jednotke je menic co vyraba "vysoke" napätie pre vstrekovace.
Naposledy upravil(a) DanoDEF dne 28 zář 2015 20:10, celkem upraveno 1 x.
LR Defender Td5 110SW po "prestavbe" a pred "prestavbou".

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#9 Příspěvek od MadTom » 28 zář 2015 20:08

Jenom trošku upřesnění jak je to s tím uzemněním a vůbec napájením, aby to pokud možno nerušilo:
1. musí být v pořádku elektrika auta jako takového - tedy zkontrolovat uzemňovací body originál kabeláže
2. napájení CBčka nejlépe pomocí dvou samostatných drátů - pro plus a mínus vedených až na baterku
3. uzemnění antény - přímo v její patě tam kde končí koaxiální kabel na něco kovového velkého - nejlépe něco jako střecha auta. Pokud tam bude drát tak je to špatně - to už radši pásek. Pokud bude mí délku větší než zhruba 10cm, tak to jako zemnění na 27MHz kde CBčko pracuje prostě fungovat nebude. Úplně zbytečné je tahat drát od paty antény přes kus auta k baterce.
4. koax - délka není kritická, nechat rezervu je vhodné, pro případné opravy. Na straně antény bude střední žíla připojená k prutu, stínění kabelu k uzemnění paty antény.
5. PL konektory - tady je každá rada drahá - pokud konektor stoji 15Kč, tak je to spíše demo než slušný konektor, ale s trochou snahy se použít dá. Opatrně s různýma pájecíma vodičkama - většina z nich dělá svody.
6. pokud vedou na jedné straně napájecí dráty až na baterku a na druhé straně je uzemněná anténa v bodě jejích upevnění na auto, není už potřeba další zemnění. Pozor na upevnění vlastního CBčka, nebo třeba držáku mikrofonu - aby to neudělalo nežádoucí uzemnění.
7. pojistky do plus i mínus kabelu napájení - pokud upadne zem od startéru, tak je schopné si to natáhnout zem přes vysílačku a to potom akorát vyhoří.

O víkendu jsem přeměřil několik CB antén - typickej problém je špatné uzemnění antény - drát nataženej přes půl motoru, nebo ohnilé kontakty přímo v anténě, kde to potom nevede.

TD5ka umí rušit - klasicky jako všechny auta od alternátoru, a dále hlavně od ovládání vstřikovačů. Pokud ale kabely od CBčka nevedou přímo ve svazku s těma na ovládání vstřikovačů, tak s tím většinou není problém.
Já v D2 mám vysílačku s oddělitelným ovládacím panelem umístěnou vzadu ve sloupku vedle dveří do kufru a anténu na konci hagusů. A funguje to velmi slušně, nejenom na CB pásmu.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Sleeper
Příspěvky: 32
Registrován: 16 říj 2014 22:46
auto: Def 110 Td5, D2 Td5

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#10 Příspěvek od Sleeper » 29 zář 2015 01:32

DanoDEF: Kostry jsem kontroloval, ale priznavam ze jenom pohledem. Zkusim to odsroubovat, pohladit dratenym kartacem a vzit kontaktolem. Diky za tip!

MadTom:

1) prekontroluju a ocistim, jak psal DanoDEF
2) napajeni mam primo na baterku samostatnym stinenym kabelem. Pojistky mam v obou vetvich, jak v plus, tak v minus
3) Antena je pridelana na pevnostak vepredu, to jsem povazoval za dostatecnou protivahu. Myslis ze by to mohlo byt malo? Mam tam PL patku s miniDV konektorem. Na minus baterie je to prikostreny pres 4kou dratem pres minus pol na navijaku. Ocko konci pod matkou, kterou je prichycena cela patka na ten pevnostak.
4) Mam stoceno asi metr koaxu. Nechtel jsem ho strihat presne z tech duvodu, jak pises.
5) PLka mam nejaky obycejny, to je pravda. Pajevi vodicky nepouzivam, jsem konzervativnim zastance kalafuny, ale je ji tam velice poskrovnu. Spis jen pro pocinovani stredovyho kabelu v koaxu.
6) Tady uplne nechapu jak to myslis? Jako ze kdyz je uzemnena antena a kabely k napajeni jdou primo na baterii, nema byt vysilacka prizemnena jeste zvlast (napriklad pres drzak)?
7) viz bod 2.

Antena je nova, mam tam Sirio Turbo 3000 s PL patkou a miniDV konektorem na patce. Zvolil jsem tuhle patku prave proto, ze se ten miniDV konektor zespoda necha omotat vulkanizackou a myslim, ze to bude daleko trvanlivejsi, nez kdyz lidi pouzivaji klasickou patku pro pridelani do strechy a maji ji nekrytou venku. Po roce je to zrezly na srot a ochranit to prakticky nejde. Vim z vlastni zkusenosti z auta, ktery jsem uz takhle koupil.

Kabel je vedenej nad chladicem a potom na strane kde je antena radia a stejnym prostupem v bulkheadu s kabelem od radio anteny. Zamerne jsem se vyhnul prostupu se svazkem od motoru, protoze jsem tam tusil nejak zradu.
Defender 110SW Td5 a teď nově Discovery 2 Td5. Jsem totiž nepoučitelnej ... :-)

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#11 Příspěvek od MadTom » 29 zář 2015 07:55

Jenom krátce - propojení paty antény drátem na zem navijáku je k ničemu - maximálně by se to dal opřirovnat k ochraně před bleskem. Pata musí být dobře uzemněná na ten nárazník.
Zkus se víc rozepsat o místění antény - máš ji přímo na nárazníku - tedy pata je někde v úrovni navijáku, nebo máš na nárazníku takové to šprlení a pata antény je nad úrovní kapoty? Pokud to první, tak je možná problém tam - anténa je moc nízko, je okolo ní hodně dalšího železa - celá maska a je pod úrovní kabelů v motoru, co vedou ke vstřikovačům.
Bylo by to podobně blbé, jako anténa těsně u sloupku čelního skla.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Sleeper
Příspěvky: 32
Registrován: 16 říj 2014 22:46
auto: Def 110 Td5, D2 Td5

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#12 Příspěvek od Sleeper » 29 zář 2015 17:10

Antena je na narazniku umistena viz. obrazek ...
Přílohy
antena_def.jpg
Defender 110SW Td5 a teď nově Discovery 2 Td5. Jsem totiž nepoučitelnej ... :-)

Uživatelský avatar
DanoDEF
Příspěvky: 5087
Registrován: 15 říj 2006 21:36
auto: 110 SW
Bydliště: Geča

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#13 Příspěvek od DanoDEF » 29 zář 2015 20:04

Sleeper píše:Antena je na narazniku umistena viz. obrazek ...
... najblizsie mozne miesto k zdroju rusenia.
LR Defender Td5 110SW po "prestavbe" a pred "prestavbou".

dava
Příspěvky: 799
Registrován: 30 bře 2013 09:05
auto: DII Td5 v origoši

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#14 Příspěvek od dava » 29 zář 2015 20:16

Tome, na příjem je to co popisuješ skoro nepodstatné, protiváha a překážky mají vliv hlavně na čsv, resp tedy problémy s vysíláním.
Problém je selektivita stanice, to nevíme co má zač. Osobně jsem měl vždycky problém třeba s Al 296, kdysi, musel jsem ji vyndat když jsem si pořídil první commonrail. Nepomohlo nic a v té době jsem coby radioamatér měl po ruce veškerý vybavení i věci a věděl jsem co s tím. Nahradil ji Herbert a byl klid.
Měl jsem tehdy k tomu anténu nějakou Prasident 5/8, s mohutnou cívkou kvůli zesilovači a 2m zářičem.

1/2 antena je druhá část problému, je vysoce citlivá na příjem a s horší stanicí je pak problém.

Popravdě, moderní stanice už nejsou tak selektivní, starý hardware byl v tomto ohledu daleko příjemnější, rádia s krystalem byly úplně jinde. Stará Danita 240, snesla všecko. Kamoš ji měl na enduru na řídítkách, DV laminátku na nosiči (honda XL600) a fungovala úplně zázračně přes držkopády a nějaký to bláto.

V minulý DII jsem měl nějakýho Gianta, to je taky pěknej sráč. Byl s tím ten samej problém, rušení od vstřiků. Vyměnil jsem ho za osvědčenýho Harryho z nějaké staré serie a bylo to skoro čistý, rušení seozývalo jen za hodně špatnýho příjmu, ale nakrátko vůbec.
No road? No problem...
LR užívej s klidem a rozvahou Angličana, jinak tě dostane do blázince

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#15 Příspěvek od MadTom » 29 zář 2015 20:37

Tak to pr. To jako že PSV je důležitý pro vysílání - není, na PSV se doopravdy nevysílá, podstatné je jenom, aby neumřel vysílač jako takovej. A co se týče rozdílu mezi příjmem a vysíláním - ono je to prostě z fyzikálního principu reciproční. Čím lépe bude anténa vysílat, tím lépe bude i přijímat.
A to co podotkl Dano je pravda - stačí se podívat, kudy vedou dráty do hlavy motoru TD5 - ke vstřikovačům. A co se týče velikosti toho šprlení nad nárazníkem - je docela malé, teda alespoň ta část, co je těsně u paty antény, takže moc fungovat nebude, i když bude anténa přímo v patě k tomu šprlení uzemněná.
A ještě mě napadla jedna věc - přerušené stínění - prostě na některém konci utržené. Potom to sice může nějak fungovat, ale taky to může brát rušení ze všeho okolo sebe.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Sleeper
Příspěvky: 32
Registrován: 16 říj 2014 22:46
auto: Def 110 Td5, D2 Td5

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#16 Příspěvek od Sleeper » 29 zář 2015 20:51

Antenu muzu dat na tom aute kamokoli, je mi to jedno. Original byla na blatniku. Ta prakticky nesla naladit, tak jsem ji zkusil dat sem. Tady jde normalne naladit, ale s tim rusenim jsem si prakticky vubec nepomohl.
Defender 110SW Td5 a teď nově Discovery 2 Td5. Jsem totiž nepoučitelnej ... :-)

dava
Příspěvky: 799
Registrován: 30 bře 2013 09:05
auto: DII Td5 v origoši

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#17 Příspěvek od dava » 29 zář 2015 20:53

Tome, můžeš mi definovat co je PSV jak píšeš?? Proč koncák tedy odejde?

Na 11m máš příjem i na totálně rozladěný anteně dobrej, pokud teda není přerušený vedení
No road? No problem...
LR užívej s klidem a rozvahou Angličana, jinak tě dostane do blázince

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#18 Příspěvek od MadTom » 29 zář 2015 22:07

Ad umístění antény - už jsem to sem někam na fórum psal, ale opakování je matka moudrosti - po patou antény je potřeba velký spojený kus kovu jako protiváha a 1x1m je v tomto případě malý kus kovu. Vedle vlastního svislého drátu antény nesmí být v blízkosti nic velkého vodivého - třeba sloupek okna (při umístění antény na blatníku). Takže pokud si může vybírat, tak docela dobré místo je uprostřed střechy. Trošku horší to bude na některém okraji střechy. A prakticky aby jsi anténu hned neurazil, tak na zadním čelu střechy a ohnout to kolmo nahoru - pata antény bude chráněná před uražením nějakou větví.

Ad PSV - jednoduše řečeno anténa by měla být impedančně přizpůsobená, aby se do ní optimálně přenášel výkon vysílače. To je v případě že je PSV (poměr stojatých vln) anglicky SWR (standing wave ratio) 1:1. Představit se to dá tak, že od vysílače do antény se šíří jedna vlna, její část se v anténě vyzáří do prostoru a část odrazí zpět. To co se odrazí zpět, by mělo být co nejlepší - u antény co nějak funguje je to zhruba 10% výkonu, u rozumné antény 1% a u výborné antény 0,1% výkonu. Ale i pokud se odrazí 50% výkonu bude anténa stále fungovat a protože dosah klesá z druhou mocninou výkonu, tak až tak moc neklesne.
A k tomu vysílači a jeho možnému poškození - ten výkon co anténa nevyzáří, ale co se od ní odrazí zpět se pohltí ve vysílači jako teplo a zvýšení napětí na koncovém tranzistoru. A toto teplo a/nebo napěťové namáhání ho může přetížit. U 4W CB to asi moc nehrozí, ale pokud ho popoladíme na 15W - ono ten výkon dá, tak už tam moc velká rezerva není.

Při příjmu je to ekvivalentní - část signálu ze vzduchu anténa přijme a ten se jako vlna postupně šíří k přijímači, a když je to všechno správně přizpůsobené, tak většinu přijímač zpracuje - takže se to chová tak, že je na něm největší napětí a tím i nejlepší signál. Vedlejší efekt je, že pokud je to všechno dobře, tak i nejlépe fungují filtry, co jsou v přijímači a ty tak nejlépe pohlcují a potlačují nežádoucí signály - rušení.

A teď si představte anténu, která je těsně vedle sloupku předního okna - to co se vyzáří buďto kovový sloupek pohltí nebo odrazí zpět do antény a tu pak není možné naladit. Pro zkoušku naladění stačí anténu od sloupku odklonit pod úhlem 45stupňů od sloupku.

Já mám na D2 anténu buďto na konci hagusu, nebo pokud mám na střeše stan, tak vedle stanu mám malou "zahrádku" tvořenou kabelovým roštem délky 2m a šířky 30cm - tohle dělá docela dobrou protiváhu, v rámci místa na autě. Anténu mám v patě s pružinou místo kloubu se šroubem. Takže když dostane větví, tak se ohne a větev se po ní sveze, a anténu to neurazí. Je to nějaká anténa z polska za cca 500Kč. Funkčně jsou ty antény všechny stejné. A ani s výkonem není problém - při legálních 4W je to jedno, radiostanice Yaesu FT857 co používám umí až 100W. Běžně tam mám do 20W, víc není potřeba.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

dava
Příspěvky: 799
Registrován: 30 bře 2013 09:05
auto: DII Td5 v origoši

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#19 Příspěvek od dava » 29 zář 2015 23:37

Podle mých pokusů se úplně rušení od vstřiků nepovede potlačit, ale redukovat na přijatelno to jde. A to nejen u Td5. Jenže zrovna u Defa nemá moc na výběr, přemístit antenu je problém. Na střeše to nelze, ale použít obdobu vojenského držáku dozadu by se asi dalo - proto se to taky dozadu u vojenských aut dávalo, aby byly dál od zdrojů rušení, dřív to byly zas rozdělovače a VN vedení co rušilo příjem.
Každopádně bych asi skoro vyloučil rušení od napájení, tam je většinou slyšet altík a dobíjení a leze to spíš do vysílání.

U Defa bych asi já zkusil ten držák někam na pravej zadní roh zhruba nad světlo, kde začíná hardtop. NE na dveře, kabel je 1 drát a pohyb mu nesvědčí. Antenu bych zkusil vyměnit za truckerku http://www.shop3000.cz/anteny/706-midla ... er-14.html . Má umělou protiváhu a je dost odolná. Ale, je to 5/8 - vyzařuje od paty, což není ideál. Mám ji vyzkoušenou, neurazí ale nenadchne.

Proto bych osobně hledal spíš 1/2 laminátku starodávnou, která má střed vyzařovacího diagramu uprostřed zářiče, je to 1/2 dipól, nenápadná výborná. Na předku bys ji rozbil o větve, ale vzadu za obrysem auta je v klidu. Z aktuální nabídky je to podle mě tahle http://www.shop3000.cz/anteny/73-president-indiana.html
Ladí se kabelem, nejsou na ní žádný hejblata co upadnou nebo se uvolňují. Do dlouhýho auta bys musel teda kabel vyměnit, prodlužku nedoporučuju, je to pokus - omyl, PL spojka to kazí. Kabel teda originál délka přesně plus násobek vlny jak jsem psal vejš (asi těch 2,75 m stačí ? ). RG 58 je běžně k dostání, nechal bych tam 30 cm plus a s PSV metrem si pohrál, nakrátil na nejlepší hodnotu. Pak už nemusíš nic řešit, akorát ocelákem jednou za rok ojet DV kloub a máznout mazelínou.
Žádná z těch krásných antén s cívkou jak pěst a nerez zářičem mi nechodila nikdy tak pěkně (na autě) jak tenhle prut, a že jsem jich kdysi zkusil.
Jediná nevýhoda bylo, že do modelů co pamatuju se nedoporučoval zvýšenej výkon, proto jsem vozil i ty hogofogo, který to snášely. Ale tady u tý Presidentky v odkazu je psáno že snese 300W, tak nevím, asi doba pokročila.

A rádio bych preferoval sehnat zdravý starý, do Defa se stejně navíc dobře hodí. Třeba tu Danitu 240, President Herbert nebo Harry z prvních serií byly super.
Ještě sehnat echo mikrofon originál japonec Densei EC-2018 U/D a máš nepřekonatelnej projev ( ale ten neseženeš...).
No road? No problem...
LR užívej s klidem a rozvahou Angličana, jinak tě dostane do blázince

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Ruseni vysilacky u Td5

#20 Příspěvek od MadTom » 29 zář 2015 23:54

Tak jenom troška fyziky - CB má kmitočet 27MHz, čemuž odpovídá vlnová délka přibližně 11m, takže půlvlnný dipól by měl cca 5,5m a byl by napájený uprostřed. To si asi nikdo na auto nedáme.
Pokud vezmu klasický prut, co má délku zhruba 1,5m, tak se jedná o elektricky zkrácenou čtvrtvlnnou anténu - tedy prut zhruba délky těch 1,5m a v patě je cívka která to elektricky doplňuje na 5,5m/2 tedy cca 2,75m. Což je v principu polovina dipólu. A druhá polovina v tomto případě je tvořená protiváhou - tedy autem jako takovým.
A jak tomu někdo říká v reklamním popisu je úplně jedno.
Něco jiného byly klasické 5/8 vlnové délky antény ve stacionárním provedení - ty tu délku přes 6,5m měli.
Uzemnění v patě je potřeba velmi dobré - impedance je tam v řádu malých zlomku Ohmu, a cokoliv je tam navíc funkci antény zhoršuje. Výhodou je, že díky skinefektu to uzemnění může být klidně z ´hliníkové fólie - potřebuje plochu, nikoliv průřez.
A druhá věc - na autě velikosti LR bude ta protiváha vždy malá. Proto, pokud chci doopravdy fungující anténu, která se na auto vejde, používají se třeba antény smyčkové, ale to je pro úplně jiné použití, než to naše.
A znovu - jediná výhoda některý "značkových" antén je kromě jejich designu lepší mechanické provedení. Jak bude anténa fungovat je dominantně dáno její délkou a montáží na autě.
Ladění kabelem je hezká idea - kabel se stává částí antény a tedy vyzařuje na straně jedné a recipročně přijímá na straně druhé, a to zrovna není to pravé. Opět nepochopení, kdy násobky elektrických půlvlnných délek kabelu "opakují" impedanci a následně mohu ladit anténu až na konci kabelu - tohle nechme těm, kdo potřebují anténu širokopásmovou, mi to nejsme, takže klidně naladíme anténu jako takovou a ta je potom nezávislá na délce kabelu.
Co se týče prodlužek a PL konektorů s tím souhlasím. Kvalitní konektor nestojí 15Kč ale v tomto rozměru tak 300Kč, ale to za PL konektor nikdo nedá, na rozdíl od jiných typů konektorů.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Odpovědět